Svenska
Gamereactor
artiklar
Batman: Arkham Knight

Framtidens Batman

Brittiska spelhuset Rocksteadys två Batman-spel Arkham Asylum och Arkham City står sig inte bara som två av de bästa licenstitlarna någonsin, de förändrade även stora delar av actiongenren. Nu är de tillbaka med ett tredje spel. Gamereactor besökte studion...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Rocksteady utvecklar just nu en sista del i Arkham-sagan, och när de är färdiga med Batman: Arkham Knight, så är det över på riktigt. Det blir inga fler Batman-spel från studion som på allvar kan stoltsera med att ha skapat två av världens bästa licensspel, och då är det förstås inte mer än rätt att man avslutar med en ordentligt påkostad serietidningskavalkad av rang...

Ett år har passerat sedan händelserna i Batman: Arkham City. Jokern är död och Gotham har aldrig haft lika låg brottslighet som nu. Batman är i sitt livs form och tycks ha lyckats med sin vision om ett enat Gotham i harmoni till slut, men det visar sig förstås att saker och ting inte står riktigt lika trivsamt till som de först ger sken av. Stadens alla skurkar har nämligen hållit låg profil under året medan de planerat den ultimata kuppen; Batman måste dö, och den här gången ska alla hjälpas åt för att se till att den saken faktiskt blir av.

Sagt och gjort, Scarecrow släpper ut dödsgas över Gotham varpå polisen tvingas evakuera staden. Även Two-Face, Penguin och Riddler kommer att hinna smida ondskefulla planer innan det är dags för lansering, berättar Rocksteady, men de vill inte avslöja något om detta ännu. Klart står hur som helst att det kommer bli en lång natt för vår läderlapp.

Batman: Arkham Knight
Det blir inga PS3- eller Xbox 360-versioner. Arkham Knight äger nämligen rum i Gothams stadskärna, och för att skapa en tillräckligt imponerande värld var man tvungna att lägga allt krut på utveckling till PC, PS4 och Xbox One. Trots att spelvärlden är fem gånger större än den i Arkham City är den samtidigt betydligt snyggare och smidigare.
Detta är en annons:

Sefton Hill, director för projektet, förklarar att Batman: Arkham Knight blir den sista delen i Rocksteadys Batman-trilogi. Handlingen har varit skriven och planerad ända sedan utvecklingen av Arkham Asylum inleddes för flera år sedan. Hill förklarar att Jokern, för honom, har fungerat som kaoset som hindrar Gothams skurkar från att samarbeta ordentligt, och att man med honom ur vägen öppnar för helt nya möjlig-heter att berätta en annan historia.

Det är ett fiffigt och genuint intressant sätt att skapa mer innehåll ur existerande karaktärer snarare än att enbart introducera nya, och du som spelade Arkham City känner redan till att man ju där utnyttjade så gott som alla skurkar i Batman-universumet.

Batman: Arkham Knight
Många vänner och fiender återvänder i Arkham Knight. Vi ska exempelvis få träffa Oracle ansikte mot ansikte för första gången när hon förser Batman med information.

Att man kallar det för just en trilogi är en tydlig markör om att man inte vill kännas vid Batman: Arkham Origins som utvecklades av Warner Bros och mottog sämre kritik än vad man kan förvänta sig av ett Arkham-spel. En annan sådan markör är att man har behållit sina gamla bekanta röstskådespelare på sina respektive ordinarie positioner. Kevin Conroy är tillbaka i rollen som Batman, Nolan North är Penguin, Wally Wingert är The Riddler och Troy Baker, som nyligen spelade just Jokern i Batman: Arkham Origins, kommer att spela Two-Face igen.

Detta är en annons:

Så mycket är bekräftat, men när vi frågar om seriemördaren Hush eller den mystiske Azrael vill Hill inte kommentera saken. När vi fortsätter tjata och vill veta om Killer Croc, Bane, Harley Quinn, Mr Freeze, Poison Ivy och Catwoman dyker upp eller ej, så ler han bara och förklarar att vi får vänta och se.

Batman: Arkham City tog grundkomponenterna i Batman: Arkham Asylum och gjorde allt större, öppnare och mer storslaget. I vår recension beskrev vi det som att "det finns så besinningslöst mycket att göra att man får titta på välfyllda rollspel för att hitta någon motsvarighet". Inför Arkham Knight ökar man insatserna ännu mer och spelvärlden kommer som resultat att vara fem gånger större än den i Arkham City. För att detta ska kännas naturligt rent tempomässigt har Batman blivit starkare och fått tillgång till bättre prylar. Han kan nu flyga högre, dyka snabbare och änterhaka sig till byggnader ännu längre bort än tidigare för att få bra flyt när han susar in i Gothams mörka gränder och ut över hustaken.

På tal om hustak; kan du komma nära ett hus så kan du också klättra upp på taket, poängterar Rocksteady i ytterligare en subtil pik mot fjolårets Arkham Origins där åtkomsten till fina utsiktsplatser var mer begränsad. Man passar samtidigt på att berätta att den högsta byggnaden i Arkham Knight kommer att vara mellan tre och fyra gånger så hög som Ace Chemicals-byggnaden (den högsta punkten i Arkham City) vilket förstås öppnar för såväl stans bästa utsikt som ljuvliga flygturer.

Även i strid har Batmans möjligheter utökats avsevärt. Han kan bland annat använda prylar i luften vilket möjliggör störtdykningar mot grupper av fiender samtidigt som han kastar bataranger som om det inte fanns någon morgondag. Vi får se ett exempel där Batman flyger, får syn på fyra fiender, störtdyker samtidigt som han kastar ut tre bataranger som träffar tre offer i ansiktet innan han till sist landar med båda fötterna i den fjärde bovens bröstkorg. Sömlöst.

Han kan också tillfälligt slita batonger, järnrör och andra tillhyggen ur händerna på sina fiender och använda dessa för att själv dela ut ordentliga mängder prygel. Smygandet har också utökats med mer dynamiskt klättrande och möjlighet att oskadliggöra upp till tre fiender på samma gång så länge de inte har upptäckt Batman ännu, i en manöver som kallas för Fear Takedown.

Batman: Arkham Knight
Pingvinen är tillbaka, och med både slips och hängslen.

Rent visuellt har det också skett en hel del sedan föregångaren. Gotham är inte bara större utan också långt mycket snyggare, mer detaljrikt och dessutom färggladare. Neonskyltar, gatubelysning, reklamskyltar, brandposter, soptunnor och skuggor i gränderna... Staden är packad till bredden med detaljer, och det har inneburit att man tvingats offra Playstation 3- och Xbox 360-versioner av spelet.

"Vi förstod direkt att föregående generations konsoler inte skulle orka, så nu jobbar Rocksteady enbart med PC, Playstation 4 och Xbox One", förklarar Sefton Hill. Det är inte svårt att förstå varför. Arkham Knight ser verkligen makalöst snyggt ut, utan att för den sakens skull ha lämnat den grundläggande estetiken från föregångarna. Ljusreflektionerna i allt från ett par glasögon till en serie explosioner lyser upp detaljrika, färgsprudlande områden på ett sätt som påminner om varför vi längtat så intensivt efter nya konsoler med mustig prestanda.

Batman: Arkham Knight
Grafiken i PC-versionen (som Gamereactor fick se under vårt besök hemma hos utvecklarna) ser ruskigt läcker ut med ordentlig next gen-belysning och väldigt detaljerade polygonmodeller.

Trots tjusigare grafik, större spelvärld, fetare strider och en smidigare läderlapp finns det dock ändå en leksak som med enkelhet överskuggar allt annat den här gången; Batmobilen. Den ser ut och låter ungefär som en blandning mellan Pagani Zonda, ett stridsflygplan och en pansarvagn, och man kommer att kunna ratta runt den helt fritt i staden. Batman kan nämligen kalla till sig bilen på samma sätt som man busvisslade på hästen i Red Dead Redemption för att sedan köra genom gränder, torg och gator efter eget humör.

Tillfredsställande nog kan man dessutom vräka kärran rakt genom bråte, skyltar, staket och träd som omedelbart flisas sönder och blir ett med vägdammet. Spelvärlden är till råga på allt utrustad med diverse avfarter där det går att stunthoppa. Tidigt i demonstrationen visas en biljakt där Batman jagar en annan bil och skjuter raketer efter den samtidigt som småligister på trottoaren springer för sina liv
vid åsynen av Batmobilen.

När Batman anlänt till sin destination kan han antingen kliva ur bilen som vilken normal människa som helst, eller så kan han katapultera sig ut i farten varpå han vecklar ut sina vingar och fortsätter färden i luften. Det hela påminner mycket om att krascha bilen i hög fart i Grand Theft Auto V, fast betydligt mer graciöst och kontrollerat. Batmobilen fungerar dels som ett färdmedel, men också som en obligatorisk del av vissa uppdrag.

Batman: Arkham Knight
Läderlusens änterhake har uppgraderats för att kunna skjutsa upp honom till toppen av 150 meter höga kyrktorn och vidare ut i natten på ett litet kick. Överlag känns all utrustning grövre än tidigare.

Tidigare nämnda biljakt är ett exempel på detta. Ett annat är det första mötet med Riddler som sker i en sekvens där det gäller att köra genom en underjordisk hinderbana som för tankarna till Trackmania. Batman kör som en dåre längs med väggarna och i korkskruvar medan banan runt omkring honom förändras i realtid, och detta är bara en av många prövningar som Riddler har förberett.

Fördelningen mellan huvuduppdrag och sidouppdrag kommer att vara betydligt mindre strikt den här gången, förklarar Hill. I grund och botten gäller det att stoppa Scarecrows gasattack, men de andra skurkarna har också berättelser att fördjupa sig i betydligt friare än tidigare. Exakt hur det ska gå till vill man dock inte avslöja ännu.

Vi får aldrig titta på någon av de klassiska inomhusmiljöerna som framförallt Arkham Asylum utgjordes av, men Hill försäkrar att vi kommer att få svinga oss i gotiska statyer och krypa genom lufttrummor precis lika mycket som i föregångarna. Han berättar också att de nya konsolernas starkare prestanda möjliggör smidigare integrering mellan inom- och utomhusmiljöer. Istället för att använda dörren och vänta på en laddningsskärm ska man kunna kasta sig in genom ett fönster och ha ihjäl den första fienden innan man ens landat, om man så önskar.

Batman: Arkham Knight
Batmobilen ser ut som en mix mellan kärran från Nolans långfilmer och en av fordonen i det gamla Psygnosis-spelet Rollcage.

Demonstrationen avslutas med att en maskerad karaktär iklädd futuristisk rustning slår ned Batman, riktar en pistol mot hans huvud och väser att "inatt ska du ställas till svars". Jag antar först att det är Death från Arkham Origins men får det förklarat för mig att det rör sig om en helt ny karaktär; nämligen Arkham Knight. Mer vill Rocksteady inte säga om honom nu, och det känns både fränt och serietidningsartat att inte veta särskilt mycket om den förmodade antagonisten såhär på förhand, även om det såklart är lite riskabelt och rentav märkligt att inte använda sig av en etablerad superskurk när det redan finns ett trettiotal att välja mellan.

Klivet är inte riktigt lika stort den här gången som när Arkham City följde upp efter Arkham Asylum. Snarare än att omdefiniera grundkonceptet har man förfinat och utökat det. Samtidigt står det redan nu klart att Arkham Knight kommer att innehålla betydligt fler nyheter än Arkham Origins, och det verkar rentav ha varit nyttigt för Rocksteady att se en annan studio misslyckas med att leva upp till de skyhöga förväntningar som kommit att ställas på serien.

Fokus tycks ligga på helt rätt saker, och jag gillar medvetenheten om att det framförallt ska vara roligt att spela, mitt i allt det där mörka. Spelare i allmänhet och Batman-fans i synnerhet bör räkna med att få sig en rejäl omgång när Arkham Knight lanseras sent i år, för sällan ser spel såhär lovande ut på förhand.

Relaterade texter



Loading next content