Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Efter en vecka i San Fransisco har vi testat olika VR-produkter. Här kommer våra tankar om spelen de tre stora VR-hjälmarna som är på väg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

De senaste åren så har vi fått testa olika prototyper och utvecklarenheter av kommande VR-headsets på olika events som GDC, Gamescom och E3. Upplevelsen har varierat och hittills har allt vi fått testa fallit in under kategorin: teknik-demo. Det är inte så konstigt men utan att ha fått testa någon riktigt spelupplevelse så har det också vart svårt att hänga på hype-tåget som är VR. Det ändrades på årets GDC eftersom de olika hjälmarna visades upp i sin slutgiltiga (eller nästan slutgiltiga) form och många av de spelen som fanns var riktiga spelupplevelser.

HTC Vive och Steam VR
------------------------------
Testade spel: Time Machine VR, The Lab, Trials of Tatooine, Everest VR, John Wick: The Impossible Task

Andra spel (som vi pratade med utvecklarna om): Paranormal Activity VR, Thunderbird, Giant Cop: Justice Above All.

HTC Vive and Steam VR (Lighthouse, SteamVR handkontroller) ska släppas i april och det fanns en mängd spel som var spelbara i både Valves bås och i GDC VR Loungen (spel och upplevelser som körs i Unreal Engine 4). Det är den dyraste VR-lösningen som kommer 2016 ( AMDs headset - Sulon Q - kommer med stor sannolikhet att ändra det så fort priset har blivit officiellt) och handkontrollerna och motion tracking fungerade utmärkt utan några konstigheter som vi har upplevt vid tidigare demonstrationer.

Detta är en annons:

Time Machine VR var ett av de spelen vi testade i Valves stora VR-lounge. Det Minority Media (Papo & Yo) utvecklade spelet utspelar sig i en framtid då ett gammalt virus hotar att slå ut mänskligheten (de har spridits tack vare de smältande polarisarna). För att kunna rädda mänskligheten måste du resa tillbaka i tiden och plocka på dig prover från djur som har lyckats överleva viruset medan det var aktivt. Allt sker under vatten och du färdas i en farkost - och detta gör effektivt att all åksjuka försvinner.

Det är helt förstummande att se alla massiva djur och det känns verkligen som om du är med i "Walking with Dinosaurs", fast du istället är i din undervattensfarkost. Det kanske låter som om Time Machine VR är mer av en upplevelse och inte ett spel och medan själva upplevelsen är det första du lägger märke till (bara rörelsen av de förhistoriska djuren är häpnadsväckande), så finns det helt klart spelmekaniker som du måste ha koll på för att komma vidare i spelets story. Time Machine kommer både till Oculus Rift och Vive i april och de siktar även på att ha det som en lanseringstitel till Playstation VR.

HQ

Det är lite av en besvikelse att Valve inte har ett fullfjädrat VR-äventyr planerad inför lanseringen men de har satt ihop en serie av expiriment med Aperture tema kallat The Lab. Det är mer som en liten test av små VR-spel och upplevelser och de kommer vara gratis på Steam och du skaffar en Vive så får har du detta att se fram emot. Av en handfull av demos vi spelade så stack arkad-skjutaren Xortex och ett pilbågs-spel ut. Att försvara sitt slott med pil och båge var riktigt kul, och Xortex fick oss att svettas när vi försökte ducka för laserskott och skjuta av fiender en och en. The Lab är en fint paketerad upplevelse, men istället för att bjuda på den saftigaste VR-trippen så känns detta mer som en demoskiva och någonting för att visa vad som är möjligt och vad som kan komma från Valve i framtiden.

Detta är en annons:
Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Efter The Lab fick en kort stund med ILMs Roadside-demo, mer specifikt någonting kallat Trials on Tatooine. Att integrera med R2D2 och Han Solo (visserligen via radio) gjorde att vi blev exalterade. Det var inte så mycket för oss att göra dock och den ikoniska texten som presenterade demon visade ett av det största problemet med den första vågen av headsets har gemensamt - upplösningen är inte tillräckligt hög för att inte pixlarna ska synas.

Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Vissa spel är mer upplevelser än någonting annat. Solfár Studios' Everest VR har visserligen spelbara delar på vägen upp till toppen men det är att uppleva det som inte så många har gjort som som är själva poängen. Den nervkittlande utsikten över Himalaya. Att gå på smala kanter, klättra ner för isväggar - det är kanske inte på riktigt men vi letade ändå efter fotfäste. Vi var verkligt försiktiga när vi gick på kanterna. Hela spelet kommer också att försöka simulera vad din hjärna kan klara av när du kommer till gränser som människan precis klarar. Att höra en förhöjd puls i öronen och ett flåsande är ljud som din kropp naturligt anpassar sig till och du kan känna din egen puls gå upp likväl börja flåsa själv. Din syn kommer också påverkas i de senare delarna av spelet.

Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Ett spel som vi faktiskt testade innan GDC (men som låg under embargo) var Starbreeze Studios John Wick: The Impossible Task. Ett actionspel som ska fylla gapet mellan de två filmerna med Keanu Reeves. Det kändes arkadigt och vi har inte testat på själva skjutandet ännu så påminner det oss om London Heist-demot vi prövade på Playstation VR.

HQ

Utvecklarna som vi pratade med och som gör spel till Vive var mycket förväntansfulla men det är också uppenbart att många av dessa har väldigt små teams och tar alltså inte så stora risker. Att sälja ett par-tiotusen exemplar kanske räcker och för andra är investeringen gjord för att bära frukt lite senare.

Vive är valet för utvecklare som vill testa vattnet med rörelsekänsliga kontroller och kropps-tracking, och det verkar vara många som vill vara med. Hårdvaran är grym men vi tycker att det är lite omständligt att behöva röra oss i ett område utan att se någonting, fast i en kabel. Utan assistansen kan vi med enkelhet förutspå olyckor och när själva enheten är så pass dyr så är det någonting du helst slipper. Det finns förstås en massa mjukvara till Vive där du kan sitta ner och om du bygger dig själv ett VR-rum så blir det inga problem men det är fortfarande inte helt optimalt. Själva SteamVR-handkontrollen är väldigt mångsidig och vi hade inga problem med den den här gången (som vi berättade tidigare).

Oculus Rift
-------------
Testade spel: Eagle Flight, Smashing the Battle, Damaged Core, Chronos, The Climb

Oculus Rift är det VR-headsetet som är närmast lansering och många spel som visades på GDC är lanseringstitlar som är slutgiltiga (eller nästan slutgiltiga). Vi har testat själva konsumentversionen av headsetet tidigare och det fortsätter att vara en utmärkt enhet. Kanske inte lika simpel att sätta på sig som Playstation VR, men den har inbyggda hörlurar, vilket gör det lättare att komma igång.

Vi hade inte testat Ubisofts Eagle Flight innan GDC och det var en positiv överraskning. Inte bara det att själva flygmekaniken var väldigt innovativ och smidig, de första uppdragen vi testade (ett checkpoint-race och ett kort jaktuppdrag) var också riktigt roliga. Perfekt för VR och riktigt roligt att spela.

HQ

Smashing the Battle är en arkad-upplevelse där du ska krossa dig igenom vågor av fiender som står på plattformar. Som VR-spel betraktat så gör inte själva VR-upplevelsen någonting för att få oss att känna att den behövs, det är inget fel på själva spelet men vi kände inte det där suget heller som den här typen av arkad-spel bygger på.

Olikt från många av de andra spelen så satt vi ner i Oculus-båset, Damaged Core kommer inte att släppas tillsammans med enheten. Det utvecklas av High Voltage Software (mest kända för The Conduit), och erbjuder en intressant vy på förstapersonsskjutare i VR. Idéen är du kan förflytta ditt medvetande mellan olika robotar och flygande drönare. Några har vapen och dessa kan du använda för att skjuta fiender (elaka robotar), medan du kan förflytta ditt medvetande till drönar-kameror för att hämta andan (de attackeras inte av fienden). Du styr inte robotarna (detta förklaras med att en gradvis korruption som först stänger av rörelse) utan istället så erbjuds du ett galleri av måltavlor där vissa taktiska val måste göras där du siktar genom att vrida på huvudet. Ett intressant koncept om än aningen begränsat.

HQ

Chronos från Gunfire Games (som består av gamla Vigil Games anställda) är en lanseringstitel för Oculus Rift och det är en av de tyngre titlarna på listan. Det är ett action-RPG med fasta kameravinklar (du kan röra på huvudet för att kolla runt och få dig taktisk användbar information) som har en del pussel och en massa hack n' slash fighter. Det är en mix av fantasy och ett post-apokalyptiskt tema och bjuder på en intressant visuell stil och förhoppningsvis en story som är spännande.

HQ

Tillsist, Cryteks The Climb kommer inte vara tillgängligt vid lansering men ganska snart efter det (Crytek har inte gått ut med datum). Förvånansvärt djupt rent mekaniskt, The Climb är exklusivt till Oculus och om du vill klättra och se de fantastiska vyerna utan att faktiskt klättra så kan det här vara någonting att kolla in. Eftersom Oculus Touch inte kommer ut snart (vi kanske får ett datum på E3) så får du nöja dig med att klättra med handkontrollen och Crytek har skapat ett innovativt sätt genom att du sätter dina händer där du kollar och sen använder du knapparna för att antingen hålla i eller släppa taget.

HQ

Playstation VR
------------------
Testade spel: RIGS, Rez Infinite, Battlezone, Super Hyper Cube.

Andra spel (som vi pratade med utvecklarna om): Thumper.

Lätt att sätta på huvudet och bra designad, det står sig tydligt att Playstation VR inte är lika avancerad som sitt motstånd när det kommer till hårdvaran. Oavsett så erbjuds det en briljant upplevelse och vi testade en rad olika spel både under själva GDC men också en privat visning under veckan.

Rez Infinite är ett sådant spel som även om det får en VR-version så är det inte omgjort så mycket från sitt grundutförande. Egentligen är det exakt samma spel fast du spelar det på en skär inuti ett headset och det ger inte så mycket extra men det hjälper dig att försvinna in i spelet och det ger oss en försmak på hur det kommer att vara att spela vanliga Playstation 4 spel med hjälmen (som skärm) för en förhöjd upplevelse. Vi är nyfikna på vad Area X kommer att erbjuda men under GDC fick vi bara spela Area 2.

HQ

Super Hyper Cube är ett pusselspel där du använder VR för att navigera dig i tre dimensioner. Ännu ett spel som inte använder VR fullt ut, men det fungerade och spelet i sig var kul.

Det tar oss till RIGS. En arena-baserad mech-strids sport där två lag skjuter på varandra och försöker hoppa igenom mål. Det här känns som en helt utvecklad spelupplevelse som använder sig av VR. Vi kände oss dock en aning åksjuka när vi blev slagna och brutalt puttade åt sidan. Det är utan tvekan den upplevelsen som fick oss att känna mest obehag under hela GDC och vi kan tänka oss att detta blir värre under en en multiplayermatch online (vi spelade en single-player demo).

HQ

Ett spel som kändes gjort för VR är Battlezone från Rebellion. Konceptet med att köra en pansarvagn och skjuta på fiender i VR fungerar mycket bra och vi hoppas att det läggs till multiplayer (just nu jobbar inte Rebellion på det men är positiva till det). Den simpla grafiken fungerar bra och det känns som du har blivit tillbakaskickad till en virtuell värld (á la Tron).

Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Vi pratade också med utvecklarna till Thumper, ett "rytm-vålds" spel som skalar ner och strömlinjeformar några av de sakerna vi är vana med i spel som Amplitude och fokuserar på att transportera in spelaren i "zen-zoonen för spelande". Intressant nog så var spelet inte menat för VR men det visade sig passa in ganska tidigt. De flesta av spelen här kommer att finnas när Playstation VR släpps eller åtminstone kort därefter med många av spelen till Oculus och Vive på ingång också, så vi kan förvänta oss en hel till spel till Playstation VR redan från början.

HQ

Vad kommer sen?

Vi har upplevt det första stegen av VR under GDC och det står klart att det inte kommer sluta här. Upplevelserna och spelen vi kan njuta av under 2016 kommer inte radikalt ändra på spelvärlden. Ett par miljoner tidiga användare kommer hoppa på tåget i år men det finns redan nu tecken på vad som komma skall. Vi testade Manus VR-handskar en trevlig sak som kommer att ha 1:1 tracking av händer och individuella fingrar i VR. I demot vi fick testa skulle vi använda vår fingrar på ett piano och det fungerade hyfsat väl för något som fortfarande är en tidig prototyp.

Sen har vi Starbreeze utvecklade StarVR headset som tillåter ett bredare synfält (210 grader) det är säkert långt bort (för handeln åtminstone, Starbreeze kommer öppna sitt första Starcade senare i år). Tillsist har vi också AMDs headset som integrerar hårdvaran (GPU, CPU etc.) i själva hjälmen. Sen har vi också spekulationen om att Nintendo kikar på VR vilket vore intressant att se då de säkerligen skulle göra saker annorlunda än Sony, Oculus och Valve.

Vi har testat samtliga VR-hjälmar

Men, det kanske är augmenterad verklighet, som Microsofts HoloLens som är slutdestinationen. Det trodde Gaijins VD Anton Shudintsev när vi pratade om VR. Han tror när den sanna revolutionen händer är när vi kan vara fortsatt sociala, men tror också att VR är ett nödvändigt steg för att komma dit till sist (om fem år, tror han).

Den virtuella verkligheten du får uppleva i år (eller den här månaden med Oculus Rift) kan på många sett ses som en dörröppning till en ny era, men bara ett par vill gå igenom den öppningen nu. Utvecklarna och de som investerar i det just nu hoppas att kunna skörda sin frukt senare men det återstår att se hur den framtiden ser ut.



Loading next content