Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi klämmer och känner på Nintendo Switch

Vi var i London för att lägga våra flottiga fingrar på Nintendos nya konsol, kommer Nintendo att hjälpa dem till toppen igen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det ska sägas direkt, vi gick in på Hammersmith Apollo i Oxford med våra förväntningar satta i neutralt läge även fast det trallvänliga ledmotivet till Mario spelades på en jukebox för att försöka få oss i stämning. Vi vet att Nintendo kan designa hårdvara men samtidigt känns Switch som den sista chansen företaget har för att bevisa att de fortfarande har en plats på konsolmarknaden, speciellt efter hur det blev med Wii U. Den här gången går Nintendo ut hårt och kombinerar sin dominans på den bärbara marknaden med den stationära, vilket resulterat i deras mest ambitiösa projekt hittills och det är samtidigt lite oroväckande. Går det käpprätt åt fel håll kan det mycket möjligt vara sista gången företaget försöker.

Det går ändå inte undgå att bli imponerad av vad Nintendo har kokat ihop. Lika delar stationär konsol och handhållen enhet där varje del och knapp känns genomtänkt. Dessutom är den snygg, oavsett om det är den helsvarta eller den med färgade Joycons vi kollar på. Användningsområdena är många och habegäret stort, och visst verkar det som att utförandet verkligen kommer nyskapa. Precis som Razer har gjort med sin Edge har Nintendo skapat en produkt du kan använda både hemma och på resande fot.

Konceptet är fantastiskt, och det fungerar. Konsolen trycks ned i en dockningsstation som är ansluten till TV:n och tas lätt ur om du vill fortsätta spela bärbart när någon annan familjemedlem skriker på dig. Den funktion vi gillar mest och som är riktigt smart är de nya handkontrollerna. De öppnar upp för alla möjliga sorters innovationer och utvecklare kollar säkerligen just nu på hur de kan använda dem på de mest effektiva sätt för att skapa nya, intressanta koncept och upplevelser.

Detta är en annons:
Vi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo Switch
Tre uppsättningar handkontroller till Nintendo Switch.

När konsolen står i sitt ställ som en vanlig konsol är den som mest kraftfull men spelen såg riktigt bra ut även på den lilla skärmen. Nintendo har inte varit kända för att hårdsatsa på grafik sedan Nintendo 64-dagarna, men det går inte förneka att Mario Kart 8 eller Splatoon 2 är snygga spel. The Legend of Zelda: Breath of the Wild körs i 900p och 60 bildrutor per sekund (demoversionen vi spelade var låst till 30) när konsolen myser i dockningstationen och i 1280x720 om det spelas som bärbart (bilduppdateringen är fortfarande okänd).

Skärmens storlek mäts till 6,2 tum och upplevs som skarp med grym färgåtergivning. Ovan nämnda titlar fungerande som bärbara spel utan någon som helst skillnad, rent prestandamässigt, och är givetvis proppade med Nintendos klassiska charm. Storleken på skärmen är perfekt, även om det tar ett tag att vänja sin vid att hålla i den på ett bekvämt sätt. Designmässigt är den den som en fusion mellan en Nintendos två senaste skapelser, den bärbara 3DS och Wii U-gamepaden. Den känns bra att hålla i och har en gedigen konstruktion, när den är i sitt bärbara format har den även de två kontrollerna satta på varje sida och dessa kontroller är ingenting mindre än fantastiska.

Vi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo Switch
Joycons finns i grått, blått och rött vid lansering. De kan kopplas loss och spelas av två personer.
Detta är en annons:

Handkontrollerna är fullproppade med funktioner som att läsa Amiibos, ta screenshots, gyrostyrning i vissa spel och den största snackisen - HD Rumble. Vi spelade ett gäng spel från spelet 1-2-Switch som verkligen visade potentialen i HD Rumble. I ett spel ska vi vrida på kontrollen medan vi försöker öppna ett kassaskåp, genom att lyssna efter rätt "klick" vet vi när det är dags att öppna, detta görs samtidigt som din motspelare försöker åstadkomma samma sak och det gäller att vara först, vilket gör det stressigt och roligt på samma gång. I ett annat spel har vi en trälåda som är fylld med kulor och genom att sakta hålla kontrollen i sidled och luta den åt olika kan du känna det som att kulorna förflyttas inuti handkontrollen. Det fungerar oerhört väl och tekniken imponerar.

Sensorerna känns väldigt precisa och allt vi gjorde på skärmen kändes följsamt och naturligt. Precis som kontrollerna till Wii kan du fästa handledsband på dina Joy-Cons för att slippa hiva iväg dem på TV-apparater eller i äldre familjemedlemmars anleten. De båda minikontrollerna kan även fästas tillsammans i ett tillbehör som förenar dem till en riktigt handkontroll. Spontant känns den kanske inte lika bra som Dual Shock 4, men vi spelade Zelda: Breath of the Wild med den utan några som helst problem. Allt som allt är det en väldigt mångsidig pryl som stödjer otaliga olika spelstilar och faktiskt två spelare direkt ur kartong, det är inte fy skam.

Vi klämmer och känner på Nintendo Switch
Det finns mängder av funktioner i Joycons men ingen imponerar enskilt mer än HD-rumble.

Tyvärr finns det ett överhängande problem som vi inte kommer ifrån, hur vi än vrider och vänder på det. Det ser tunt ut på spelfronten i mars när konsolen släpps. Är du inte riktigt intresserad av nya Zelda finns det inte några stora anledningar att plocka upp en Nintendo Swith direkt. Visst är 1-2-Switch en samling underhållande spel men dessa är inte mer än korta tidsfördriv eller bara någonting att visa upp för vänner på besök. Det kommer ett par tredjepartsspel i Mars, exempelvis Just Dance 2017 men det räcker inte riktigt hela vägen heller, dessutom kommer vi behöva vänta på nya Mario till hösten.

Nintendo Switch är inte en billig konsol heller. Runt 3595 kronor får du slanta upp och det är helt utan spel. Vill du ha en Pro-kontroll eller en till uppsättning Joy-Cons börjar summan istället närma sig 5000 kronor. Nintendo säljer inte sina konsoler utan vinst och detta blir inget undantag.

HQ

Hårdvaran är grym, men eftersom spelen saknas initialt är den stora frågan om det kommer räcka för att Nintendo ska kunna greppa ett stadigt tag om marknaden igen. När spelen som faktiskt är utannonserade är till mångt och mycket remastrade versioner av äldre spel blir det svårt att hålla samma tempo som Sony och Microsoft. Vi vet inte alls särskilt mycket om hur onlinetjänsterna kommer se ut ännu, men utan app-stöd som Netflix och Youtube, ynka 32 gigabytes lagringsutrymme och "gratis"-spel du inte ens får behålla via onlinetjänsten - är mycket upp till bevis just nu.

Vi är fortfarande positivt inställda till Nintendo Switch och många aspekter av konsolen imponerade på oss när vi fick prova den. Blandningen av stationär- och bärbart är onekligen intressant. Men precis som med alla andra fall av nya konsoler är det spelen som styr och där ser det lite för tomt ut, just nu.

HQ
Vi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo SwitchVi klämmer och känner på Nintendo Switch


Loading next content