Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Vi kollar in spelmotorn Defold

Candy Crush-studion King har utvecklat en egen spelmotor och vi gick dit för att prata lite om hur de ser på framtiden för mobilspel...


För ett par år sedan var mobilspel det absolut hetaste som fanns. Alla utvecklare av rang skulle prompt förse appbutikerna med sina största varumärken för maximal exposition. Men mindre utvecklare såg dagens ljus med flertalet framgångar som resultat. Mycket har hänt, marknaden är fortfarande högst aktuell men hetsen har lagt sig lite.

Svenska King är (som du redan vet) giganter i sammanhanget och deras mest välkända produktion är såklart Candy Crush. Fenomenen som har fått alla i åldersgruppen nyfödd till lastgammal att anamma mobilspelandet i sådan rasande fart att det nästan är läskigt. Du har garanterat ett par familjemedlemmar som redan har åtskilliga banor bakom sig eller så vet de åtminstone exakt vad Candy Crush är. Förutom att göra beroendeframkallande spel har King även tagit fram sin helt egna spelmotor, Defold, för att främja och ge tillbaka till den marknad som de själva dominerar. Vi blev inbjudna till ett av deras seminarium i Stockholm för att ta pulsen på atmosfären och ställa ett par frågor. Vi tog oss ett snack med Oleg Pridiuk.

Kan du berätta lite om visionen bakom Defold?
- Det du ber om är ett långt svar, ett väldigt långt svar, men Defold är lite som vår ståndpunkt på marknaden, vår filosofi om hur spel ska utvecklas och hur de ska levereras till spelaren. Defold är ett verktyg och en anledning till att göra bättre spel och gör det möjligt för utvecklare att att göra 2D-spel som fungerar på ett brett spektrum av enheter och HTML5-webbläsare.

Verktyget är alltså helt gratis, helt utan start- eller licenskostnader, vad ligger bakom det beslutet?
- King använder Defold samt andra interna verktyg för att leverera våra produkter på den skala med den kvalitet som behövs för att spelen ska toppa försäljningslistorna och vi ger bort den tekniken helt gratis, korrekt. Det är gratis att skapa och att publicera spel, vi kommer inte ta en procentuell del av dina potentiella miljoner. Istället uppmuntrar vi användningen genom att bjuda in till olika event och tävlingar. Det fanns många anledningar till att vi valde att gå den vägen, men en av dessa var att dela med oss av tekniken till utvecklare som delar vår filosofi.

Vad gör att Defold sticker ut från mängden av liknande lösningar?
- Det som får oss att sticka ut är att vi inte jämför oss med andra, för att vi inte behöver göra det. King gör spel, huvudmålet är att göra de bästa spelen på marknaden. Det kräver en hel del kreativa- och tekniska resurser, Defold finns för att fixa det sistnämnda och förenkla det förstnämnda. Detta gäller både för oss på King och alla andra som använder vår spelmotor. Vi baserar inte våra beslut på hur marknaden ser ut eller på vilka trender som är inne just nu. Vi gör det för att det ska vara enklare för andra att skapa spel på rimlig tid, inom satt budget och sedan underhålla med uppdateringar på ett smidigt sätt. Vår vision bygger på spel och upplevelser, inte industrin i stort.

Vilken typ av spel lämpar sig Defold mest för?
- Vi har flertalet olika speltyper i produktion just nu och vi njuter verkligen av att se indie-communityn skapa häftiga spel med Defold. Det är även kul att se mobilspelen frodas och alla gratis HTML5-projekt som släpps, bara för att de är så enkla att skapa. Kolla in det här pixel-art-äventyret som ett exempel:
https://risingwave.itch.io/smash-bash-date-with-the-desert

På våra forum har vi en tråd där olika utvecklare berättar vilka spel de har släppt som har utvecklats med Defold, det är fler än 40 nu. Defold lämpar sig bäst för 2D-spel och mobilspel genom HTML5 och hittills har spelen släppts på Mac, Windows och i en del fall även på Linux

Finns det planer på att utöka tillgängliga plattformar så att spelen även kan släppas på konsol?
- Våra framtidsplaner är öppna och tillgängliga för alla att se på våra forum: https://forum.defold.com/c/defold-roadmap. Men, prioriteringarna just nu ser ut som följande: (1) Dela upp spelmotorn för att användare ska kunna kombinera de delar som är viktiga för dem. (2) Släppa den nya scen- och kodeditorn. (3) Förbättra möjligheterna för att skicka ut speluppdateringar. När det gäller fler platformar har vi nyligen lagt till stöd för Facebook Gameroom och vi känner oss snart redo att uttannonsera nästa plattform. I praktiken låter vi Defold-motorn vara öppen för alla men våra visoner och våra planer kommer alltid styra vad vi prioriterar högst eftersom vi faktiskt använder spelmotorn själva. Däremot använder vi exakt samma version som finns tillgänglig för alla. Det ger en otrolig synergieffekt eftersom olika utvecklara änvänder den för helt olika saker, i slutändan gynnar det alla, även de interna utvecklarna hos King.

I princip allt är skräddarsytt för King men helt öppet för indie-utvecklare. Vi marknadsför nästan ingenting men om du gillar Defold och delar Kings värderingar välkommnar vi dig med öppna armar. Om inte? Kom tillbaka lite senare och spana in nästa uppdatering.

Vad får ni för feedback från utvecklare?
- Indieutvecklare är ofta i framkant när det gäller att uforska nya spelmekaniker och idéer och därför lyssnar vi väldigt noga på all den feedback som hamnar på våra forum. Det är faktiskt även samma forum som våra interna utvecklare använder för att kommunicera mellan olika studios vilket betyder att alla är där, bokstavligen. Vi bryr oss verkligen om att utvecklarna ska släppa bra spel, gjorda med Defold, och de gör dem! Nyligen flög vi ut 18 indieutvecklare till San Fransisco och GDC-mässan för att visa upp projekten och vi visade även upp spel på andra event under förra året.

Ni håller även olika seminarium och utbildningar världen över, kan du berätta mer om det?
- Vi har investerat en hel del i utbildning de senaste året och återkopplingen på det har varit fantastisk, vilket säger att vi går år rätt håll. Under 2017 har vi öppnat upp för interna seminarium för alla. Vi höll genomgångar i London under Januari och Mars och i Stockholm i April och vi har bara börjat. Det kommer 100-tals personer, det streamades över hela världen och spelades in för att sedan kunna användas i utbildningssyften. Att djupdyka i kodning kan vara läskigt för många och för komplicerat för andra och dessa utbildningar är riktade till Kings utvecklare i första hand, men, vi tror att det kan vara värt ett försök för andra.

Hur ser ni på framtiden för den mobila spelmarknaden?
- Spelarnas förväntningar och krav blir högre hela tiden och det är svårt för indieutvecklare att hänga med. Under 2016 kunde mycket fixas med marknadsföring, nu, 2017, behöver utvecklarna göra bättre spel. Det finns olika sätt att lösa det på, vissa kanske behöver mer knappar att jobba med, andra fler API-möjligheter. Riktig innovation kommer nog utanför spelutvecklingen och vi vill att Defold ska vara öppet och redo för alla som vill lägga ner sin tid och själ i spelutveckling.