Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Höstens Hetaste (2)

Dags för den andra delen (av tre) där Gamereactor-redaktionen listar sina tre hetaste, kommande spel denna höst...

  • Text: Redaktionen / Grafik: Petter Hegevall

Fredrik Säfström väljer:
Uncharted: The Lost Legacy
Eftersom jag är ett obotligt Uncharted-fan så råder det ingen tvekan om att den fristående expansionen, Uncharted: The Lost Legacy, är ett av mina mest efterlängtade spel i höst. Det här kommer bli ett första test från spelstudions sida för att se om spelserien verkligen kan leva vidare och lyckas lika väl utan Nathan Drake i huvudrollen. Naughty Dog brukar sällan misslyckas med sina projekt och därför är jag också säker på att det här kommer bli minst lika bra som föregångarna. Jag ser redan nu fram emot att hitta dyrbara skatter tillsammans med Chloe Frazer och Nadine Ross, samt att lösa en drös pussel kombinerat med actionfyllda spelsekvenser. Spelupplägget, designen och mekaniken ser ut som vilket annat Uncharted-spel som helst så jag vet exakt vad jag kan förvänta mig. Jag hoppas och tror att Naughty Dog kan skämma bort mig igen.

Fredrik Säfström väljer:
Super Mario Odyssey
De flesta på redaktionen verkar vara kroniskt sugna på den korpulente rörmokarens kommande äventyr till Nintendo Switch och det är nog ingen hemlighet att jag också håller Super Mario Odyssey som ett av höstens hetaste spel. Det här kommer bli riktigt bra och av det lilla jag har sett så finns det gott om potential för att bli det bästa Super Mario-spelet någonsin. Jag längtar otroligt mycket och det ska bli spännande att se hur Mario anpassar sig i miljöer hämtade från verkliga livet, och hur pass väl det fungerar att kontrollera hans hatt som ska vara särskilt kopplad till Joy-Con-kontrollerna.

Fredrik Säfström väljer:
South Park: The Fractured but Whole
Spelmässigt så var South Park: The Stick of Truth inget underhållande spel och i timmar fick jag plåga mig igenom ett urfattigt och repetitivt stridssystem. Däremot hade det sin härliga South Park-atmosfär med en hel del satiriska skämt och det var också det som gjorde att jag spelade vidare. South Park: A Fractured but Whole verkar bli minst lika sinnessjukt och jag hoppas innerligt att Ubisoft har arbetat en hel del med att fixa ett varierande stridssystem så att det kan kännas underhållande hela vägen ut. Jag är säker på att vi kommer att bjussas på samma dos av fanservice som tidigare, och den här gången tror jag stenhårt på att South Park: A Fractured but Whole kommer bli ett episkt rollspelsäventyr med många, härliga skratt till följd. Förhoppningsvis är den dystra prutthumorn från föregångaren borta till förmån för samma, sadistiska skämt som vi blivit bortskämda med från TV-serien.

Oliver Thulin väljer:
Star Wars Battlefront II
Jag blev rätt så duktigt besviken på Dice första Star Wars-satsning som släpptes för ett par år sedan. När den initiala euforin som infunnit sig till följd av bisarrt bra grafik och något av det blaffigaste (ett bra ord) jag hört i ljuddesignväg hade lagt sig lämnades jag med en tom känsla. Spelet var yta före substans och kändes framhastat för att tjäna pengar på den rådande The Force Awakens-hajpen. Men jag vill ge dem en chans till och Battlefront II ser direkt makalöst lovande ut. Multiplayern har balanserats och tänkts om, rymdstrider ska finnas på tallriken redan dag ett och alla tre Star Wars-epoker är representerade. Och om den efterlängtade kampanjen är så fet som EA vill få det till kan detta bli hur stort som helst för ett Star Wars-fan som mig.

Oliver Thulin väljer:
Wolfenstein II: The New Colossus
Jag tokälskar verkligen vad Bethesda har gjort för Id Softwares gamla actionrökare på senare tid. Fjolårets Doom har i efterhand blivit lite av en modern klassiker i mitt tycke och 2014 års Wolfenstein: The New Order, utvecklat i Uppsala av alla ställen, krossade alla möjliga förväntningar jag kunde ha hyst inför dess släpp. I oktober är det dags för uppföljaren, The New Colossus, och jag är så redo som man kan bli. BJ:s nya nazistslaktaräventyr ser ut att skruva upp den råa men samtidigt självmedvetna och hjärtvärmande galenskapen till 11 och med ett byte av spelmotor (Id Tech 6, som drev det löjligt snygga Doom) kommer vi även få se en ordentlig framknuff av det visuella. Förhoppningsvis blir Machine Games andra Wolfenstein-titel ännu bättre än den första.

Oliver Thulin väljer:
Super Mario Odyssey
Varje gång ett nytt Mario-spel släpps till en av Nintendos hemkonsoler känns det som att resten av spelindustrin bara stannar upp för mig. Man blir aldrig för gammal för Mario. Men sägas ska att Mario för mig inte riktigt varit lika stekhet som i Super Mario Galaxy, 2007. Galaxy 2 var mer väldesignat än det mesta men kändes ändå som mer av det jag redan spelat och samma kan sägas om 2013 års Super Mario 3D World som inte kändes som mycket mer än en snyggare version av 3D Land till 3DS, med stöd för co-op. Men snart kommer Odyssey, tio år senare, och kastar ut allt vi tror oss veta om Mario. Jag har sett samtliga trailers flera gånger om och kan fortfarande inte riktigt smälta vad det är mina ögon skådar - och det är bra. Detta ser inte ut som något vi någonsin sett Mario i förut och det är precis så jag vill ha det. Vilket makalöst första år för Nintendos Switch!