Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Så var är spelen Microsoft?

Snart kommer Xbox One X och erbjuder prestanda konsolvärlden aldrig sett maken till förr. Men vad har Microsoft egentligen tänkt att vi ska spela på den?


Detta är en annons:

Det är naturligtvis alldeles för tidigt att dra några större slutsatser, men Xbox One X har fått bästa tänkbara start. Den sålde slut på ett dygn, i USA mottog Amazon fler Xbox One X-förhandsbokningar än det sålts Playstation 4 Pro under hela 2017 och Microsoft själva meddela att den under de fem första dygnen har haft fler förhandsbokningar än någon tidigare Xbox-konsol någonsin.

Microsoft fick en rejäl framgång med Xbox One X, men kommer den hålla i sig?

Oavsett vad man tror om utsikterna för konsolen på lite sikt, så kunde det knappast ha gått mycket bättre. Så långt är allt väl, och då är det bara den lilla frågan om vad man ska spela till konsolen. Något enkelt svar att ge finns tyvärr inte, för Microsoft har grava problem på den fronten just nu. Strategin att alternera Gears of War, Forza, Fable och Halo har nått vägs ände.

Gears of War 4 var inte lika träffsäkert som den tidigare trilogin, Fable är stendött och 343 Industries verkar inte riktigt veta vad de ska göra med Halo-serien. Det är bara Forza som blivit två separata serier som med fördel kan alterneras som vilket sportspel som helst, och så länge kvaliteten finns där lär ingen klaga. Microsoft skulle behöva något nytt, men undan för undan har de skurit bort det som hade kunna ge detta.

Asymmetrisk multiplater stod på schemat i Fable Legends. Idag är serien i princip död, trots att den en gång sålde i miljoner.

Nu menar jag inte att exempelvis Fable Legends eller Scalebound hade blivit några toppspel som ändrat någonting egentligen (även om jag personligen såg fram emot Fable Legends), men klart är att det behövs lite nytt blod. Och då helst kvalitativt sådant, inte bara spel som spel. Jag fattar såklart problematiken. Microsoft har erbjudit detta med bland annat Sunset Overdrive och Recore, varav båda ändå fått hyfsade betyg. Försäljningen har dock uteblivit och förmodligen har det smakat mer än det kostar.

Att ta fram nya spelserier är helt enkelt en väldigt stor risk, men det Microsoft inte verkar tänka på är att det även är en stor risk att köra gamla serier i botten. Även om parallellen inte är klockren, tycker jag det finns liknande drag mellan hur Activision Blizzard och Microsoft agerar. Det är stabila och säkra kort som gäller, samt serier som kan exploateras. Activision Blizzard har haft en förmåga att köra väldigt många serier i botten såsom Guitar Hero och Tony Hawk, men de har samtidigt lyckats plocka på sig nytt.

Forza-serierna fortsätter vara populära, år efter år precis som FIFA, NHL eller NBA 2K.
Detta är en annons:

Det är verkligen inget fel med att erbjuda fläskiga storspel och ha det som främsta dragplåster, tvärtom vet jag att många av er föredrar det. Under Xbox 360-eran när Halo-serien bestod av två spel, Forza ett spel, Fable ett spel och Gears of War var helt nytt kändes detta som en urgrym strategi. Det var såpass många som föredrog det Microsoft hade att erbjuda att de sålde ungefär lika mycket som Sony gjorde av Playstation 3. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men Microsoft ökade sin försäljning med ungefär 350% och Sony tappade ungefär 50% gentemot generationen innan.

Nu spelar vi Xbox One, men det är fortfarande samma namn som ska locka oss att köpa konsolen. Activision Blizzard har sedan Xbox 360 sett till att bli skapa och eller bli utgivare för exempelvis Destiny, Skylanders och Overwatch. Däri ligger den stora skillnaden, att Microsoft helt enkelt inte följt med och ersatt sina falnande serier med nya.

Activision Blizzard försöker satsa på säkra kort och deras strategi med idel storspel påminner om den Microsoft tycks ha. Men även de förnyar sig som med Deastiny.

Ett annat problem är att de dessutom har märkligt svårt med att nyttja sina egna serier. Ett tämligen halvhjärtat försök med Perfect Dark vid Xbox 360-lanseringen är i princip det enda vi sett av den serien. Där finns kanonmöjligheter för att göra ett riktigt häftigt actionspel som idag skulle upplevas som lika nytt som fräscht. Alan Wake är ett sådant där annat öppet sår för många. Visst, ettan sålde långsamt, men fick i slutändan fina siffror och spelet är mycket uppmärksammat.

Detta är en annons: