Svenska
Gamereactor
artiklar

Så var är spelen Microsoft?

Snart kommer Xbox One X och erbjuder prestanda konsolvärlden aldrig sett maken till förr. Men vad har Microsoft egentligen tänkt att vi ska spela på den?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det är naturligtvis alldeles för tidigt att dra några större slutsatser, men Xbox One X har fått bästa tänkbara start. Den sålde slut på ett dygn, i USA mottog Amazon fler Xbox One X-förhandsbokningar än det sålts Playstation 4 Pro under hela 2017 och Microsoft själva meddela att den under de fem första dygnen har haft fler förhandsbokningar än någon tidigare Xbox-konsol någonsin.

Så var är spelen Microsoft?
Microsoft fick en rejäl framgång med Xbox One X, men kommer den hålla i sig?

Oavsett vad man tror om utsikterna för konsolen på lite sikt, så kunde det knappast ha gått mycket bättre. Så långt är allt väl, och då är det bara den lilla frågan om vad man ska spela till konsolen. Något enkelt svar att ge finns tyvärr inte, för Microsoft har grava problem på den fronten just nu. Strategin att alternera Gears of War, Forza, Fable och Halo har nått vägs ände.

Detta är en annons:

Gears of War 4 var inte lika träffsäkert som den tidigare trilogin, Fable är stendött och 343 Industries verkar inte riktigt veta vad de ska göra med Halo-serien. Det är bara Forza som blivit två separata serier som med fördel kan alterneras som vilket sportspel som helst, och så länge kvaliteten finns där lär ingen klaga. Microsoft skulle behöva något nytt, men undan för undan har de skurit bort det som hade kunna ge detta.

Så var är spelen Microsoft?
Asymmetrisk multiplater stod på schemat i Fable Legends. Idag är serien i princip död, trots att den en gång sålde i miljoner.

Nu menar jag inte att exempelvis Fable Legends eller Scalebound hade blivit några toppspel som ändrat någonting egentligen (även om jag personligen såg fram emot Fable Legends), men klart är att det behövs lite nytt blod. Och då helst kvalitativt sådant, inte bara spel som spel. Jag fattar såklart problematiken. Microsoft har erbjudit detta med bland annat Sunset Overdrive och Recore, varav båda ändå fått hyfsade betyg. Försäljningen har dock uteblivit och förmodligen har det smakat mer än det kostar.

Att ta fram nya spelserier är helt enkelt en väldigt stor risk, men det Microsoft inte verkar tänka på är att det även är en stor risk att köra gamla serier i botten. Även om parallellen inte är klockren, tycker jag det finns liknande drag mellan hur Activision Blizzard och Microsoft agerar. Det är stabila och säkra kort som gäller, samt serier som kan exploateras. Activision Blizzard har haft en förmåga att köra väldigt många serier i botten såsom Guitar Hero och Tony Hawk, men de har samtidigt lyckats plocka på sig nytt.

Detta är en annons:
Så var är spelen Microsoft?
Forza-serierna fortsätter vara populära, år efter år precis som FIFA, NHL eller NBA 2K.

Det är verkligen inget fel med att erbjuda fläskiga storspel och ha det som främsta dragplåster, tvärtom vet jag att många av er föredrar det. Under Xbox 360-eran när Halo-serien bestod av två spel, Forza ett spel, Fable ett spel och Gears of War var helt nytt kändes detta som en urgrym strategi. Det var såpass många som föredrog det Microsoft hade att erbjuda att de sålde ungefär lika mycket som Sony gjorde av Playstation 3. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men Microsoft ökade sin försäljning med ungefär 350% och Sony tappade ungefär 50% gentemot generationen innan.

Nu spelar vi Xbox One, men det är fortfarande samma namn som ska locka oss att köpa konsolen. Activision Blizzard har sedan Xbox 360 sett till att bli skapa och eller bli utgivare för exempelvis Destiny, Skylanders och Overwatch. Däri ligger den stora skillnaden, att Microsoft helt enkelt inte följt med och ersatt sina falnande serier med nya.

Så var är spelen Microsoft?
Activision Blizzard försöker satsa på säkra kort och deras strategi med idel storspel påminner om den Microsoft tycks ha. Men även de förnyar sig som med Deastiny.

Ett annat problem är att de dessutom har märkligt svårt med att nyttja sina egna serier. Ett tämligen halvhjärtat försök med Perfect Dark vid Xbox 360-lanseringen är i princip det enda vi sett av den serien. Där finns kanonmöjligheter för att göra ett riktigt häftigt actionspel som idag skulle upplevas som lika nytt som fräscht. Alan Wake är ett sådant där annat öppet sår för många. Visst, ettan sålde långsamt, men fick i slutändan fina siffror och spelet är mycket uppmärksammat.

Microsoft är inte Sega som inte hade råd med Shenmue 3, de borde absolut se till att tvåan kommer. I värsta fall får de väl skjuta till lite pengar och låta det gå via Kickstarter som Sony gjorde med Shenmue. Och ja, jag är mycket väl medveten om eventuella rättighetsfrågor, men det är knappast något som inte går att lösa.

Så var är spelen Microsoft?
Shenmue 3 finansierades delvis via Kickstarter, vilket var ett genidrag.

De båda Rare-legenderna Banjo och Conker lyser också med sin frånvaro, helt i onödan. Nu försöker Microsoft med Super Lucky's Tale som förvisso ser helt okej ut, men att de inte försökt sig på fanservice med dessa figurer är ett mysterium. Visst, Rare kan inte göra allt, men det stoppade inte Killer Instinct från att bli verklighet och tillika ett höjdarspel. Sumo Digital är en studio som med fördel kunde göra ett riktigt bra spel av båda dessa serier.

Det här med fanservice är något vi fans alltid uppskattar. Jag tror inte att Final Fantasy VII: Remake alls kommer bli särskilt stort, helt enkelt för att remakes sällan blir det. Men det är fortfarande guld värt att sådana spel tas fram som gör fansen glada. Nu lär det vara multiformat, men det förknippas med Sony som garanterat har diverse exklusiviteter kring spelet. Microsoft borde naturligtvis försöka sig på något liknande kring andra serier. Kunde de finansiera Dino Crisis skulle det säkert kunna bli verklighet (Microsoft gör ju affärer med Capcom gällande Dead Rising), eller varför inte Onimusha?

Så var är spelen Microsoft?
Capcom skulle säkert gladeligen väcka liv i Dino Crisis om Microsoft finansierade. Och det borde de göra. Dinosaurier rimmar väldigt bra med påkostad grafik.

Det är även värt att snegla på hur Sony hanterar exempelvis Knack. Ettan var direkt dåligt enligt min ringa mening, men Sony ger inte upp utan snart kommer uppföljaren som ser betydligt bättre ut. Vad skulle hända om någon skicklig utvecklare på samma sätt skulle försöka ta sig an någon av Microsofts andra ratade maskotar som Blinx eller Voodoo Vince? Eller varför inte låta Mistwalker göra Blue Dragon 2? Och Tomonobu Itagaki har alltid varit för Xbox, till och med när de ratade hans spel Devil's Third försvarade han dem. Många minns Dead or Alive och Ninja Gaiden, sätt honom på att göra ett nytt spel för Xbox räkning, gärna med fighting och/eller ninjor. Det kan inte bara ha varit tur som gjorde att det blev så vansinnigt bra under många års tid.

Sedan är det ju det här med tredjepartsexklusiviteter. Ofta avskytt, och med viss rätta. Samtidigt ska man komma ihåg att det ut ett utvecklar-/utgivarperspektiv är guld att ha ett spel finansierat i förväg. Att Capcom skulle göra Street Fighter V utan att Sony gått in och gjort en jätte-deal är långt ifrån säkert. Kunde Microsoft vara företaget som ger oss ett nytt Soul Calibur, Splinter Cell, Bioshock, Virtua Fighter, Castlevania eller Streets of Rage så finns nog en hel del bra PR att inhämta. Och det behövs.

Så var är spelen Microsoft?
Splinter Cell är en serie med stor Xbox-publik. Kosta vad det kosta vill, detta är en serie Microsoft bör vara intresserade av att väcka till liv.

Nu går vi mot största säsongen för spel och Xbox One X kommer säkerligen sälja sig självt ett tag. Men det går bara så länge. Att ha snyggare multiformatsspel är kul, men om Nintendo och Sony fortsätter erbjuda upplevelser som de skapar själva så är det för väldigt många - på goda grunder - mer intressant att skaffa deras konsoler istället. Jag tänker inte säga att Microsoft inte har några spel eftersom det vore att ta i å det grövsta, men tyvärr är det just på tok för lite och för fattigt. Hur bra Cuphead än ser ut (och det är direkt hutlösa mängder) så är det inte för indies de flesta av oss köper en konsol för över 5000 kronor.

Med Crackdown 3 flyttat till 2018 ser året fortfarande väldigt blekt ut, och jag hoppas det under The Game Awards eller liknande passas på att utannonseras spel som blåser både fans och casual-spelare av stolen. Annars finns risken att Xbox One X bara blir en tillfällig topp som inte har förutsättningarna att bli den dundersuccé det hade kunnat bli.

HQ


Loading next content