Svenska
Gamereactor
artiklar

Vilken är årets bästa racingsimulator?

Det är alltså dags att ställa Project Cars 2, Forza 7 samt Gran Turismo Sport mot varandra för att i slutändan kora årets bästa racingsimulator...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har skrivit det 1200 gånger nu, känns det som. Om hur makalös denna spelhöst varit för alla vi som älskar racingsimulatorer. För det hör knappast till vanligheterna att tre giganter inom genren dundrar ut nya titlar i tre älskade spelserier under samma, sex veckor långa, period. Det har aldrig tidigare hänt och även om vi redan skrivit spaltmeter om samtliga tre (vår temamånad "Bensin i blodet" var smockfylld av redaktionellt tjat om fysik och grafik) var nu tanken att ställa dem mot varandra i ett snortight mästarlopp. Vilket är bäst i de olika kategorierna och vilket av dessa spel bör du lägga dina slantar på? Låt oss börja med hur samtliga tre presenteras.

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Presentationen
Om vi bara kikar på hur dessa tre spel presenteras ur ett rent formmässigt perspektiv råder det väldigt få tvivel på att Polyphony Digitals senaste spel slår konkurrenterna på fingrarna. För även om det saknas lite "racingkänsla" i såväl menyer som intro-sekvenser i Gran Turismo Sport, är det helt klart det mest eleganta och välskurna spelet sett till hur innehållet läggs fram. Menyerna är knivskarpt underbara i 4K, allt från knapptryck till fördröjningar mellan olika sektioner i Gran Turismo Sport-menysystemet är klockrent utformade och ger känslan av att utvecklarna lagt osannolika mängder tid på just denna del. Ser vi bortom det formmässiga och även väger in laddningstider, enkelhet och hur många knapptryck det krävs för att nå vissa delar av spelet, är det snarare Project Cars 2 som plockar hem den här kategorin. Jag anser att menyerna i Slightly Mad Studios känns mest "simulator/racing", de är snabbast, enklast att navigera, kräver minst mängd knapptryck och laddar snabbast. De är dessutom snygga och sättet som bilar + banor presenteras är enligt mig överlägset hur det ser ut i de närmaste två konkurrenterna. Vinnare: Project Cars 2

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Bilutbudet
Forza 7 innehåller överlägset flest bilar av dessa tre, men i denna kategori vinner man inte på kvantitet, utan på kvalitet. Jag anser exempelvis att Turn 10 stoppat in på tok för många ointressanta personvagnar som inte hör hemma i en racingsimulator, och på kuppen tvingats prioritera bort mängder av snorheta racingmaskiner. Något som Slightly Mad Studios verkligen hållit sig ifrån. Project Cars 2 innehåller den perfekta mixen mellan supersnabba gatmonster och topptrippade tävlingsekipage, vilket gör att det vinner den här kategorin med enkelhet. Visst, Gran Turismo Sport innehåller även det gott om riktigt spännande racingkärror, men inte tillräckligt många för att tävla här. Tyvärr. Vinnare: Project Cars 2

Vilken är årets bästa racingsimulator?
Detta är en annons:

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Grafiken
Att detta handlar om tre väldigt, väldigt snygga simulatorer - det råder det verkligen ingen som helst tvekan om. För i jämförelse med genregiganter som Raceroom, Rfactor 2, Iracing, Assetto Corsa samt Automobilista är Project Cars 2, Forza 7 samt GT Sport snorsnygga. Fört när man kikar på grafik i spel av den här typen är det ju långt ifrån rättvist att jämföra hur det ser ut med titlar som Need for Speed eller Driveclub, då de sistnämnda hör till arkadkategorin och därmed lägger betydligt, betydligt mindre ren hårdvarukraft på att simulera verklig däckfysik, något som kräver mängder av rent CPU-smisk. Och även om jag anser att flera av banorna (som finns med i samtliga tre spel) ser bäst ut i Forza Motorsport 7, är det Microsofts senaste titel som hamnar sist i denna kategori, av flertalet enkla anledningar. Dels så ser bilarna bättre ut i Project Cars 2 samt i Gran Turismo Sport (mer detaljer, lite bättre finish - på nära håll) men det är också ljuset och hur solen/bilens lyktljus faller på asfalten samt över biltaken/huvarna, som gör att Forza 7 känns som det svagaste spelet här. Turn 10 har aldrig varit världsmästare på grafik men alltid gjort konkurrenskraftiga racingupplevelser med habil modellering/texturering, och så även här. Det är bara så att Project Cars 2 samt framförallt GT Sport ser bättre ut, åtminstone i rörelse. Bäst av alla tre spelen, när vi pratar grafik, är Gran Turismo Sport som stundtals ser ut som renodlad fotorealism (i 4K med HDR påslaget). Polyphonys grafiker har med hjälp av fysikbaserad rendering, perfekt partikelmys och en form av hemmapulad tesselering lyckats ljussätta bilar och banor på ett mycket mer realistiskt sätt än vad de närmaste konkurrenterna klarat av och just därför samt att GT Sport flyter i tokstabila 60 bilder per sekund, konstant, vinner Sonys senaste denna kategori. Vinnare: Gran Turismo Sport

Vilken är årets bästa racingsimulator?

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Ljudet
Det finns få spel i väldigt få genrer som lider mer av uselt ljud än vad racingspel av simulatortyp gör, om du frågar mig. Om bilarna inte låter som de ska och om ljudet inte simulerar hur det låter inuti den icke-isolerade cupén i en tävlingsbil - då är det kört, för egen del. Då kan jag inte leva mig in i rollen som förare, och då är det heller ingen mening att fortsätta spela. Något som dessvärre var fallet med såväl Gran Turismo 5 samt 6, där samtliga bilar lät som stavmixers. Inför GT Sport hade Polyphony dock rått bot på rubbet och pysslat ihop en akustik som med enkelhet kan konkurrera med genrens giganter, även om ljudet aldrig var perfekt. Och mellan dessa tre racinggiganter är det inte helt lätt att utse en vinnare, det är dessutom inte särskilt lätt att försöka bena ut vad det är som låter bra respektive dåligt i Project Cars 2, Forza 7 samt Gran Turismo Sport. Om vi börjar med Slightly Mad Studios heta uppföljare låter de allra flesta bilarna bra och här märks det att studion varit ute och aktivt spelat in ljuden från de allra flesta av bilarna, på riktiga tävlingsbanor (från riktiga tävlingsbilar). Jag saknar dock en del transmissionsljud som däremot finns med i GT Sport. För inifrån bilen låter GT Sport bäst av dessa tre. Även om Polyphony använt sig av samma typ av vinande, smattrande ljud från växellådan i samtliga bilar i spelet, är det åtminstone mycket bättre än hur det lät i deras tidigare spel. Forza Motorsport 7 låter som vanligt bra men här låter istället samtliga av bilarna lite för mycket som mullriga V8:or, även om de faktiskt huserar en klart mer blygsam fyrcylindrig turbomotor. I slutändan är dock jämnheten i hur motorerna låter i Project Cars 2, samt att kollissionsljuden trumfar konkurrenterna, som gör att Ian Bell och hans brittiska utvecklarteam kammar hem även denna kategori. Vinnare: Project Cars 2

Vilken är årets bästa racingsimulator?
Detta är en annons:

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Onlinedelen
Att Polyphony byggt ett vettigt, genomtänkt och väl fungerande regelverk i Gran Turismo Sport, som lånar av både Rfactor samt Iracing - det vet vi. Men såhär långt är onlinedelen av det här spelet något blek. Jag har tillbringat mången kväll nedtryckt i en av mina LME-bilar i GT Sport och har ännu inte stött på mer än kanske 2-3 stycken lopp som varit minnesvärda, detta eftersom det märks att det finns för få dedikerade spelare såhär långt, och att det saknas banor som Laguna Seca, Hockenheim, Road Atlanta, Silverstone, Mugello, Monza, Spa samt Seabring. I Forza 7 saknar det istället väldigt få banor men här utgörs onlineracingen som vanligt av spelare som misstagit seriös simulatorracing mot det som sker i exempelvis Wreckfest eller Forza Horizon 3. Det handlar om bilburet kaos, allt för ofta, och jag tröttnar innan jag hunnit bli riktigt varm i kläderna. Här är det snarare Project Cars 2 som segrar, även fast spelet huserar sin beskärda del racingtroll. Spellägena i sig är klockrena, racingen jämn och hård och såhär långt har jag enbart stött på enstaka problem (spelar Project Cars 2 på PC, just nu - även om jag recenserade det till PS4). Vinnare: Project Cars 2

Project Cars vs Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Bilfysiken
Jag gillar inte riktigt känslan i bilarna i Forza Motorsport 7, vilket jag var supertydlig med i min recension. Detta eftersom den spelserien under de senaste fyra åren mer och mer närmat sig arkadracingen i avstickar-serien Horizon. I sjuan märks det ytterst tydligt att Turn 10 och Playground Games lånat spelmotorn av varandra, något som gjort att samtliga bilar (även de framhjulsdrivna) känns extremt varvstarka och överstyrda i Forza 7, något som är lika tröstlöst orealistiskt som det är märkligt i en spelserie som i och med del fyra verkligen stos för realism sett till hur de mest kraftfulla racingkärrorna uppförde sig. I och med detta är Microsofts senaste helt borta ur toppstriden i denna kategori som istället står mellan Gran Turismo Sport och Project Cars 2, varav båda bjuder på riktigt fin bilfysik. Det som hindrar Polyphony Digitals spel från att kunna toppstrida mot Slightly Mad Studios heta uppföljare är att däckfysiken är lite för förlåtande, lite för lugn. Vissa bilar i Gran Turismo Sport ligger väldigt nära verkligheten medan andra känns lite sterila i jämförelse med den verkliga upplagan. Det är snarare Project Cars 2 som går vinnare ur denna kategori som med hjälp av strålande däckfysik knäcker allt förutom Iracing och Assetto Corsa. Att leva på gränsen i sin GTLM-Z06R i Project Cars 2 är en sällsynt nervig och spännande upplevelse, tack vare strålande fysik. Det är enkelt att känna i vilka däck man har mest grepp kvar i, och sättet som utvecklarna simulerar friktion och turbulens är fullkomligt strålande - rakt igenom. Rattstödet är dessutom bäst i Project Cars 2 av dessa tre titlar, vilket gör det till den bästa simulatorn som släppts i år. Vinnare: Project Cars 2

Smaken är som baken och för den som vill ha ett maximalproppat karriärläge komplett med loot-lådor och möjligheten att styla sin egen racingoverall, är Forza Motorsport 7 mest troligt det perfekta spelet. I Gamereactor Vs-duell är det dock spelet som utan tvekan hamnar sist och mer eller mindre bara sladdar in i depån utan att veta om vad som föregår ute på banan. Gran Turismo Sport är ungefär lika bra, rent betygsmässigt, fast har andra kvaliteter som jag värdesätter klart mer. Faktum är att jag med glädje kallar Sonys senaste för det mest underhållande 7/10-spelet jag njutit av sedan Mortal Kombat X. Och det är ju därför som vi måste börja värdesätta betyget 7 som betyder "köprekommendation med förbehåll" här på Gamereactor, något som skiljer sig ganska mycket från viss amerikansk spelmedia där betygsinflationen gjort att allt under 9/10 rankas som "mediokert). Bisarrt nog.

1:a-plats - Årets bästa racingsimulator
PROJECT CARS 2 (Recensionen)
Brittiska spelhuset Slightly Mad Studios överraskade rejält med Project Cars och i och med uppföljaren visar de med stor övertygelse att de i allra högsta grad kan tävla med simgenrens giganter såsom Iracing och Assetto Corsa. Framförallt är Project Cars 2, oavsett plattform, det bättre racingspelet än alla andra titlar som släppts i höst. Bäst däckfysik, bäst bilutbud, bäst presentation och strålande grafik/ljud gör detta till ett klockrent spel.

2:a-plats - Årets bästa racingsimulator
GRAN TURISMO SPORT (Recensionen)
Polyphony Digital har under de senaste tio åren haft tydliga bekymmer med inriktningen i Gran Turismo som spelserie, något som åtgärdats med råge i den senaste delen. För GT Sport är till skillnad från Forza Motorsport 7 en titel där fokus ligger på helt rätt ställe, på riktiga tävlingsbilar och på onlineracing där krocktrollen slungas ut innan de hunnit skrika "Kamikaaazeeee!".

3:e-plats - Årets bästa racingsimulator
FORZA MOTORSPORT 7 (Recensionen)
Massor av roliga bilar, mängder av suveränt välskapta banor samt grymt ljud och snygg grafik gör det sjunde racingspelet från Turn 10 till ett bra sådant. Loot-lådor, såsig arkadracing-bilfysik och långa laddningstider gör dock att det hamnar sist i detta lopp.

Forza, Forza! Förbättring
Hur realistiskt är Forza och Gran Turismo?
Allt vi vet om Gran Turismo Sport
Grafikduell: Forza 7 vs Project Cars 2
Vi packar upp GT Sport-ratten Thrustmaster T-GT



Loading next content