Svenska
Gamereactor
artiklar
Call of Duty: WWII

Call of Duty: Infinite Warfare vs Call of Duty: WWII

Kim älskar att skjuta såväl rymdskurkar som vilt skrikande nazzar. I denna Versus-artikel ställer han två Call of Duty-titlar mot varandra...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

De går nästan att ställa klockan efter, Call of Duty-spelen alltså. Precis när det är dags att skyndsamt plocka undan utemöblemanget för att snön kommer (regnslask om du bor i Stockholm) brukar årets upplaga av Activisions kassako även dundra ut på butikshyllorna. Även om det faktiskt är flertalet studios som jobbar på sina respektive spel används en grundmall som brukar göra att upplagorna känns väldigt bekanta. En spelserie ska givetvis kännas igen och det i sig är ingen negativ egenskap egentligen, men det är så det har fungerat nu de senaste åren och det ser inte ut som att det är på väg att sluta heller.

Det som däremot är lite intressant i år är att vi för första gången har ett Call of Duty som tematiskt är ljusår från föregående spel. Innan har vi sett en naturlig, nästan perfekt, kurva som följts där varje spel har varit en liten utveckling mot mer och mer framtid. Kulmen var förra årets Infinite Warfare och vad händer egentligen om vi jämför det rakt av med årets andra världskrig?

Call of Duty: WWII

[1] Spelbarhet
Den här kategorin är ju såklart oerhört spännande, Call of Duty: WWII känns mer som ett... ja, Call of Duty än vad Call of Duty: Infinite Warfare gjorde och vad som är bäst blir i slutändan en mycket subjektiv åsikt. I Infinite Warfare vankades det renodlade rymdstrider, rakethopp och laservapen alltsammans inlindat i en storskalig historia där mänskligheten stod på spel. Det var strukturerat på ett helt annat sätt än det vi är vana vid då spelaren hade makten i vilka uppdrag som skulle göras och i vilken ordning. Det kändes i vissa stunder lite som Mass Effect då man stod på bryggan och kikade igenom vilka uppdrag som fanns att utföra och de vanliga springa och skjuta-uppdragen blandades med strider i rymdskepp,

Detta är en annons:

I Call of Dury: WWII är vi återigen tillbaka till en ultralinjär kampanj enligt konstens alla regler. Det är uppdelat i kapitel och det går inte ta miste på när ett uppdrag är slut och ett annat börjar men det går inte ha någon som hest inverkan på spelets tempo. Uppdragen ska göras i den ordning som utvecklarna har bestämt och det är bara finna sig med dig. Rent spelmässigt är det också tillbaka till spelseriens grunder. Skjuta, ducka, kasta granat och sedan se en scen där allt är suddigt och de tjuter i öronen efter ett tåg har exploderad minst 5000 gånger. Massiva scriptade händelser blandas med klassiskt skjutande men det finns även nyheter som möjligheten att använda sina trupper för olika typer av hjälpmedel och ett helt nytt livsystem där det gäller att hålla koll på sina medkits. Jag föredrar helt klar den nya inriktingen i Infinite Warfare över den i WWII då den kändes spännande och fräsch i serien. [Vinnare: Call of Duty: Infinite Warfare]

[2] Story
Att berätta en historia om krig är såklart väldigt tacksamt om man håller sig till krig som faktiskt har inträffat och där det bokstavligen finns tusentals berättelser och skildringar. Call of Duty: WWII försöker inte göra någonting nytt och det tar en rejäl stund innan storyn faktiskt kommer igång men trots det (och trots multiexpoderande tåg) känns det avskalat och äkta. Det känns som ett gäng unga soldater på slagfält efter slagfält där förlust, uppoffring och kamratskap betyder allt. Det är dock varken originellt eller tankeväckande på några sätt överhuvudtaget.

I Call of Duty: Infinite Warfare är det istället ett framtida krig som ska avhandlas, människan har penetrerat rymden på riktigt och koloniserat andra planeter och givetvis kan inte alla vara nöjda. En surmulen grupp från Mars förklarar abrupt krig mot jorden och ett par exploderande tåg senare blir det upp till spelare, som nyutnämnd ledare, att organisera försvaret och sedan vinna över motståndet. Det är överdrivet, även för Call of Duty, och berättelsen existerar mer som en ursäkt för att spränga så många saker på så kort tid som möjligt än någonting annat. [Vinnare: Call of Duty: WWII]

Call of Duty: WWII
Detta är en annons:

[3] Presentation
Tekniskt borde det inte vara några som helst tvivel om att Call of Duty: WWII är vinnaren i den här kategorin eftersom det är det nyare spelet, och visst är det så. Men det är inte bara det tekniska vi har i åtanke när vi kikar på presentationen. Infinite Warfare och WWII är egentligen raka motsatser till varandra, inte bara tidsmässigt utan även i färgsättning och design. I Infinite Warfare används färger friskt för att måla upp den dystra framtiden både på jorden och ute i rymden. I WWII är det tillbaka till det bruna, gråa och skitiga tonerna som vi alla förknippar med andra världskriget. Det här är ren och skär preferens såklart, jag brukar vilja ha antingen renodlad sci-fi, dåtid eller nutid och inte den hybridmix som blir i Infinite Warfare. [Vinnare: Call of Duty: WWII]

[4] Multiplayer
Den här kategorin är såklart paradnumret i alla Call of Duty-spel och det går till och med att påstå att allt vi har staplat ovan inte ens spelar hälften av så stor roll som spelens multiplayer. Det här är också den svåraste delen för mig att jämföra då jag absolut inte har grottat ned mig varken i Infinite Warfare eller WWII multiplayerkomponenter. Jag kan inte självsäkert säga att jag vet om och förstår ändringarna de båda spelen i mellan men jag vet att jag föredrar WWII, och det av en stor anledning; tempot. Visst, det är Call of Duty-snabbt fortfarande. Men, att slippa jetpacks, att springa på väggar och osynliga motståndare är någonting jag välkomnar med öppna armar vilken dag som helst.[Vinnare: Call of Duty: WWII]

VINNARE: CALL OF DUTY: WWII
För mig vinner WWII även om Infinite Warfare har fler intressanta idéer. Jag föredrar helt klart andra världskriget när det vankas Call of Duty både när jag spelar ensam och i multiplayer. Roligare storyuppdrag (trots exploderande tågvagnar), bättre vapen, ett mer sansat multiplayerläge är det punkterna som gör att WWII är det bättre spelet.

Relaterade texter

0
Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Under helgen har vi varit på plats i Anaheim (Kalifornien) för att täcka Call of Duty World League i Convention Center, och mästare blev till slut Rise Nation efter att...



Loading next content