Svenska
Gamereactor
artiklar

Final Fantasy-snack med Square Enix

Som en sista del i vårt 25-årsfirande för Final Fantasy har vi tagit oss ett rejält snack med Square Enix för att få reda på vart serien är på väg härnäst, i en av våra matigaste intervjuer någonsin...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter att ha berättat allt om Final Fantasy i vår maffigaste artikel någonsin och efter att ha korat de 10 bästa Final Fantasy-spelen, finns det bara en sak kvar av vårt 25-årsfirande. Och det är att snacka med Square Enix själva för att få höra vad de tycker och tänker om Final Fantasy, hur de vill att serien ska fortsätta utvecklas och ta reda vad de tycker är det bästa med den.

För att få så bra svar som möjligt har Yoshinori Kitase (Producer), Shinji Hashimoto (Senior Executive Managing Officer), Naoki Yoshida (Producer/Director för Final Fantasy XIV) och Yoshihisa Hashimoto (CTO, Luminous Studio) tagit sig tiden att berätta för Gamereactors läsare vad de tycker och tänker om Final Fantasy.

Final Fantasy-snack med Square EnixFinal Fantasy-snack med Square EnixFinal Fantasy-snack med Square EnixFinal Fantasy-snack med Square Enix
Från vänster till höger: Yoshinori Kitase, Shinji Hashimoto, Naoki Yoshida och Yoshihisa Hashimoto.

Kommer vi någonsin att få se återkomsten av klassisk fantasy, svarta magiker, slott, gamla luftskepp och liknande i huvudserien av Final Fantasy?

Detta är en annons:

Yoshinori Kitase: Atmosfären och världen för varje nytt Final Fantasy byggs upp tillsammans med temat som skaparna vill göra när man planerar spelet. Som vi sett med bland annat Final Fantasy IX och vad vi just nu gör med Final Fantasy XIV så finns det alltid en chans att vi återvänder till den traditionella fantasy-stilen.

Det känns ofta som att Final Fantasy-uppföljare som X-2 och XIII-2 är mer lekfulla och mindre seriösa än huvudspelen i serien. Är detta avsikten och vad är era tankar kring det?

Yoshinori Kitase: Det koncept vi siktade på med uppföljarna till Final Fantasy X och XIII var ganska annorlunda. Mellan X och X-2 hade världen redan blivit räddad och vi ville berätta vad söm hände efter att freden lagt sig. Av den anledningen valde vi en mycket lättsammare ton och attityd.

Å andra sidan, även om världen hade räddats från undergången mellan Final Fantasy XIII och XIII-2, så fanns fortfarande problemet med ödets kuggar i kristallegenderna så vi bibehöll den seriösa stilen och tonen från originalet.

Detta är en annons:
Final Fantasy-snack med Square EnixFinal Fantasy-snack med Square Enix
Final Fantasy X var det första spelet i serien att få en direkt uppföljare. Final Fantasy X-2 var både charmigt, ultrajapanskt och gjort med fansen i åtanke.

Funderar ni någonsin på att göra den ultimata remaken; Final Fantasy VII? Och vad skulle det krävas för att ni ska sätta igång med det?

Yoshinori Kitase: För 15 år sedan hade Final Fantasy VII en enorm influens på spelvärlden med den dramatiska historien renderad i full 3D-grafik. Det är därför spelet är så älskat än idag. Men för att göra om Final Fantasy VII så går det inte att använda samma teknik som vi gjorde då. Vi vill inte ha en enkel uppdaterad version, utan känner att det rätta tillfället att göra det är när vi som skapare känner att vi kan göra det på ett meningsfullt sätt som gör den nuvarande eran rättvisa.

Numera förväntar sig alla att Final Fantasy ska släppas till både Playstation 3 och Xbox 360, men har ni någonsin funderat på att även lansera dem för PC då det är största formatet i Europa?

Shinji Hashimoto: Vi är väldigt väl medvetna om hur viktigt PC-spelande är i Europa, men för närvarande är det inget vi överväger.

Vi fick vänta länge, kanske till och med för länge, på att få ett Final Fantasy-spel denna generation. Vad är era tankar om nästa generation, ska ni försöka få ut spelen snabbare?

Shinji Hashimoto: Det finns några saker som förmodligen tar för mycket tid, men vår utvecklingsmodell att skapa mjukvara av högsta möjliga kvalitet är fortfarande vad som gäller.

Final Fantasy-snack med Square Enix
Enligt Final Fantasys skapare, Hironobu Sakaguchi, är del IX seriens bästa spel.

Final Fantasy-spel till Nintendos konsoler har varit separerade från huvudserien, men med Wii U erbjuder Nintendo nu ett mer kraftfullt alternativ. Vad är era tankar om framtida Final Fantasy-spel till Nintendos format?

Shinji Hashimoto: Vi kollar alltid på alla tillgängliga hårdvaror för våra spel och vill inte begränsa oss till en enda, men vi har inte utannonserat något till Nintendos nya konsol ännu.

Känner ni någonsin av trycket från konkurrensen av de alltmer populära västerländska rollspelen, och om så är fallet, berätta hur?

Yoshinori Kitase: Vi har en unik stil med vår estetik i utformandet av både figurer och världen samt i vår dramatiska presentation som skiljer våra titlar från de europeiska och amerikanska spelen. Vi har fått ta fram vår individualism och har aldrig riktigt sett det som "konkurrens". Det finns dock många västerländska titlar som har utmärkta system för interaktion mellan världen och spelaren och vi kollar på dessa och ser om det kan användas för att förbättra våra egna kreationer.

Vad är era huvudsakliga inspirationskällor när ni skapar Final Fantasy-spelen?

Yoshinori Kitase: Inspirationen bakom de numrerade Final Fantasy-spelen är verkligen många och varierar med tanke på olika directors, scenario writers och art directors. Ibland kan även en produkts inriktning tas fram med tanke på marknadsperspektivet där vi tittar på hur marknaden ser ut för tillfället.

För att ta ett exempel, när Final Fantasy X skapades så var nöjesbranschen inne i en enorm våg av fantasyprodukter, där Hollywood gjorde bland annat gjorde film av Sagan om ringen och Harry Potter. Följdaktligen blev Final Fantasy X mer fantasy-inspirerat än de mer science fiction-inriktade Final Fantasy VII och VIII.

Final Fantasy-snack med Square Enix
Även om Final Fantasy-spelen inte hör ihop finns flera återkommande teman som bland annat fienderna Cactuar (bilden) och Tonberry, någon god person som heter Cid, luftskepp, två kumpaner som heter Biggs och Wedge (döpta efter Luke Skywalkers pilotkamrater) samt såklart de gula övergödda kycklingarna Chocobos.

Många västerländska fans som älskar Final Fantasy är generellt också fans av japansk kultur och japanska spel. Har ni någonsin övervägt att inkludera de japanska rösterna i västerländska utgåvor istället för bara dubbade spel?

Yoshinori Kitase: I dagsläget kan vi inte göra detta på grund av att vi måste balansera lagringsutrymmet med själva spelets behov och publiken. Jag har dock hört dessa önskemål ofta sedan Final Fantasy XIII-premiären och vi kan mycket väl undersöka möjligheterna att göra detta sedan de tekniska problemen är lösta.

Det florerade nyligen ett rykte om att Final Fantasy Versus XIII skulle vara nedlagt. Är det sant, och om inte, är det fortfarande en Playstation 3-exklusiv titel?

Shinji Hashimoto: Utvecklingen av Versus XIII pågår fortfarande.

Har ni någonsin övervägt att inkludera Kinect-stöd i Final Fantasy-spelen, eller göra ett Final Fantasy exklusivt för Kinect?

Yoshinori Kitase: Jag har personligen spelat en hel del Kinect-titlar hemma med min familj såsom sport- och dansspel. Vi har inte inkluderat denna typ av funktionalitet i Final Fantasy ännu helt enkelt för att vi inte hittat ett system som passar bra med seriens gameplay. Men det är uppenbart att denna typ av kontroll-interface inte bara är en övergående fluga.

Final Fantasy-snack med Square EnixFinal Fantasy-snack med Square Enix
Final Fantasy XIV har fått undertiteln A Realm Reborn och enligt Square Enix kan det mycket väl komma att släppas till nästa generations konsoler.

Vad är statusen för Final Fantasy XIV till Playstation 3 just nu? Kommer det släppas detta år och kan vi räkna med att det även följer med till nästan generation som när Final Fantasy XI gick från Playstation 2 till Xbox 360?

Naoki Yoshida: Vi fortsätter med att noggrant utveckla Final Fantasy XIV: A Realm Beborn till Playstation 3 tillsammans med PC. Just nu lägger vi de avslutande delarna på plats till grafiken i PC-versionen och därefter ska vi finjustera den till Playstation 3. Vi jobbar dygnet runt för att skynda på utvecklingen av Playstation 3-versionen medan vi testar alla aspekter av den för att kunna släppa de båda samtidigt.

Om det kommer något slags utannonserande om en ny generation konsoler sedan vi släppt Final Fantasy XIV till Playstation 3, så kommer vi självfallet ha varje intention att överväga en version till nästa generation.

Finns det någon chans att Final Fantasy XIV kan släppas till Wii U och/eller Xbox 360?

Naoki Yoshida: Först vill vi fokusera på Playstation 3-lanseringen, och därefter kan vi gå vidare till nästa steg. Jag vill dock inte räkna bort möjligheterna att släppa Final Fantasy XIV till fler format i framtiden.

Square Enix uppmärksammade Luminous-techdemo bjöd förmodligen på den mest imponerande grafiken vi sett i år. Kan vi verkligen räkna med att Final Fantasy ska se så bra ut nästa generation?

Yoshihisa Hashimoto: Eftersom Agni's Philosophy är ett tech-demo som inspirerats av utseendet och känslan hos Final Fantasy-serien, så har vi inget att säga om någon specifik titel. Man kan dock se detta som en glimt av den visuella kvaliteten från Square Enix kommande spel i en nära framtid.

Final Fantasy-snack med Square Enix
Det enskilt bästa med Final Fantasy-serien måste ändå vara den makalösa musiken. Därför är det inte så konstigt att Square Enix själva valde att fira serien genom att släppa Theatrhythm Final Fantasy, ett musikspel med låtar från seriens 25 långa år.

Tack för att ni tagit er tiden att besvara våra frågor. Kan vi avsluta med att ni berättar vad ni är mest stolta över med Final Fantasy-serien?

Yoshinori Kitase: Även för spel som beskrivs som framgångar över hela världen så brukar det vara skillnader mellan regioner. Men Final Fantasy-serien har ungefär samma antal fans oavsett om vi snackar Japan, Europa, Amerika och Asien. Jag är väldigt stolt över att våra världar och storys är så universella att de kan beröra folk från så många länder.

Shinji Hashimoto: Final Fantasy har en stor fanskara runt om i världen. Jag skulle verkligen vilja tacka alla våra fans och jag tycker det är en ära och ett privilegium att få associeras med denna serie som är så varmt uppskattad och supportad av alla.

Våra tidigare artiklar i 25-årsfirandet av Final Fantasy-serien hittar ni på dessa länkar:
En Saga utan slut - del 1
En Saga utan slut - del 2
De 10 bästa Final Fantasy-spelen

Square Enix uppmärksammade grafikdemo Luminous kan du spana in här nedan...

HQ



Loading next content