Steam Deck var långt ifrån först med att erbjuda en PC i samma format som en portabel spelenhet, men ledde ändå till att konceptet blev efterfrågat och populärt. Sedan dess har flera företag lanserat egna varianter i mer eller mindre lockande utförande, och för varje gång har jag känt köpsuget öka.
I Japan har det under decennier pågått en förflyttning från stationärt till bärbart spelande i en omfattning som saknar motstycke i väst. Efter att Nintendo lanserade Switch och gav den japanske gamern både en stationär och bärbar spelenhet - dammade det till på allvar.
Jag är säkerligen inte ensam om att spela mer bärbart på sommaren, än andra tider på året. Det faller sig rätt naturligt, eftersom det är ledigt, slappas på stränder och besöks exotiska platser. Sedan Switch släpptes har den varit min självklara reskamrat, men bara för att ett spel går att spela bärbart, betyder det inte att det är perfekt för just det ändamålet.
Rubriken är möjligen spekulativ, men faktum är att Microsoft övervägt en bärbar Xbox av något slag vid flera tillfällen tidigare. Hur en portabel Xbox skulle se ut och fungera kan man såklart diskutera, och det är rätt sannolikt att något PS Vita-liknande inte skulle ha framtiden för sig just nu. Inte ens Nintendo kör helhjärtat på detta längre utan kombinerar både stationärt och bärbart med Switch sedan Nintendo 3DS förvisso sålt bra - men ändå betydligt sämre än sina föregångare.
Det har börjat bra för Switch. Riktigt bra. Och framgång föder framgång. Just nu känns det som att utvecklare och utgivare står på kö för att få presentera roligheter till Nintendos nya enhet, vilket lär bidra till att det går ännu lite bättre. Och ni vet vad som brukar hända när något går riktigt bra? Då vill andra ha en del av kakan.
Det är söndag kväll och bara fyra arbetsdagar kvar före midsommarafton. Därefter är det dags för mig att ta en förhoppningsvis välförtjänt semester med pappaledige Petters ersättare Oliver Thulin bakom spakarna för Gamereactor. Vi har planerat en massa roligt lyckligtvis under dessa lugna sommarmånader då det normalt släpps färre nya titlar, men då det i gengäld dräller av reor och ges tillfälle att beta av backkatalogen något.
Jag jobbar ofta hemifrån och har förmånen att ha tillgång till en kanonfin PC, alla nya konsoler och alla gamla med för den delen. Därför är det sällan jag fastnar för smartphone-spel annat än Quizkampen, Wordfeud och liknande. Men ibland händer det, en god vän visade ett spel han lirade för fullt med osannolikt vacker artwork.
Jag skulle fortfarande rekommendera alla som frågar om de borde skaffa PS Vita att göra det. Det finns inget bättre sätt att avnjuta indie-spel på. Skärmen är fantastisk, styrdonen underbara och prisnivån förmånlig. Nintendo 3DS är ännu bättre. Ett rent måste. Det dräller av riktigt bra spel och den förvandlar varje tråkig stund till en ren fest.
Förra generationens bärbara spelenheter slog precis alla tidigare rekord och lyckades med konststycket att få Japan att sluta spela stationärt till förmån för just bärbart. Nintendo DS har sålt omkring ofattbara 155 miljoner enheter och ingenting annat portabelt kommer ens i närheten.
Skrev tidigare idag att köpbegäret var för stort för att motstå. Det blev en bärbar enhet ifrån Nintendo med ett spel till. The legend of Zelda: Ocarina of time. Första intrycken av spelet och jag är helt lyrisk