Två saker i mitt spelande slog mig när jag funderade lite på mediet. Långa Early Access perioder är sällan dåligt för slutprodukten. Ta ett fantastiskt spel som Everspace 2 eller Baldurs Gate 3. Båda skapas av passionerade utvecklare som lyssnar på sina spelare. Samtidigt kan jag ibland bli trött på det om jag spelar mycket när det är ofärdigt. Det skadar min upplevelse när det lanseras officiellt. För att lösa detta har jag försökt minimera min tid i dessa upplevelser för att njuta mer av den färdiga produkten. Det är en av orsakerna bakom att jag enbart har 16 timmar i Baldurs Gate 3.
Jag tyckte att Subnautica var förra årets bästa spel så det lär inte komma som någon överasskning att jag är intresserad i uppföljaren som släpptes idag i Early Access. Utvecklaren bakom spelen har rötter i moddingscenen för Half Life primärt för Natural Selection som blev en egen spelserie. Det finns en stream på youtube från early access versionen och jag har lite blandade intryck. Jag har dock tagit hänsyn till att det är en tidig version av spelet. Å ena sidan ser spelet ut som en exakt kopia av sin föregångare i allt från djurliv till ikoner. Å andra sidan syns nya animationer, ljud, färgsättning av fisklivet och framförallt miljön. Både nytt och gammalt syns och förhoppningsvis blir det inte bara en ny skrud på föregångaren vilket vore lite tråkigt enligt mig.
Rust lämnade Early Access tidigare denna månaden, och det får mig att tänka tillbaka. Tycka vad man vill om Rust; jag kommer alltid ha en speciell koppling till spelet...
Under 2016 har cs slagit flera av sina egna rekord på tittare på streams och spelare som anländer till spelet. Under 2017 känns det som det gått lite nedför just med spelarantalet och just tittare på större streams som turneringar eller enskilda populära streamers. Kan man skylla allt på Playersunknown Battlegrounds eller var CS:Go helt enkelt något man bara tittade på innan det faktiskt kom något "roligare". Nu är det ju så att det är väldigt olika med att jämföra hur många som spelar och tittar på turneringar eller spelare, intresset är såklart fortfarande ganska stort för Cs men man har ju sett att senaste turneringen som spelades hade bara mot 40 tusen tittare i finalen som brukar vara uppåt 100tusen. Eleague turneringen som var senast var dock väldigt konstigt utförd med korkade tider och väldigt många problem under turneringens gång vilket också kan vara en orsak till problemet. Jag tänkte nämna lite funktioner till Cs som jag tror skulle göra spelet mer intressant och få ett lite nyare och fräschare cs.
Så att berätta lite kort är jag som sagt ganska förtjust i Early Access spel men för det mesta har det kanske varit att det är just Survival spel som släppts som Early Access av flera olika indie utvecklare. Dessa spel lider ofta av problem att vara extremt buggiga eller inte ha något innehåll eller vara helt ospelbara men en del ger något som få spel lyckas ge. Detta var dock för flera år sedan ett Early Access spel tilltalade mig så mycket, visst är Battlegrounds ett väldigt underhållande spel och ett bra steg för Early Access, men o andra sidan säljer det som smör så man hoppas på att de ändå ska bidra till en bättre utveckling.
Skaparna av actionrymdspelet Strike Suit Zero jobbar just nu på ett taktiskt rymdspel med Arena/MOBA-inslag, ett spel vid namn Fractured Space. Två lag på fem spelare var kontrollerar varsitt enormt rymdskepp och försöker ta kontroll över nyckelpositioner.