Äntligen var det dags för ett av de bättre julspelen, Dead Rising 4. Det som slog mig mest när jag satte i det här spelet var hur mycket jag gillade karaktärsdesignen på Frank West, den är riktigt grymt gjord. Spelet i sig är rätt typiskt för Dead Rising serien men det som är bäst är att timern man hade på sig för att klara av uppdrag är mer eller mindre helt borttagen vilket är helt underbart för nu har du verkligen tiden att gå och göra konstiga saker eller bara utforska Willamette. Spelet är ett av de bästa i serien med en intressant och spännande story det som drar ner betyget är dock att Capcom återigen har valt att lägga det riktiga slutet i en betal DLC, jag gillar det inte för fem öre. De har gjort likadant med Asuras Wrath, och jag kan förstå idéen med att lägga mer story i ett dlc om vad som hände efter DR4 som en liten fortsättning men jag vill inte förstå det heller, nu måste jag betala för den dlcn, vilket jag kommer att göra för att jag gillade grundspelet så pass mycket men det svider ändå att göra det.
Nu är det släppt. 2018 hittills bästa spel (inte för att det säger särskilt mycket). Jag hoppas såklart du har läst min recension och att du kommer gilla spelet om du köper det. Jag har sagt allt jag behöver säga i recensionen - Monster Hunter: World rockar - och kommer inte tjata mer om det just nu. Däremot vill jag dela med mig av en riktigt, riktigt rolig del i spelet. Matlagningssekvensen. VIsst, man kan grilla själv men det är inte ens i närheten av lika roligt som att se ett gäng katter laga mat som om deras liv hängde på det.
Häromkvällen vankades det svettig uppgörelse i Halo 5: Guardians och efter timmar av glåpord, skryt och rena lögner stod vi mot varandra i arenan. Självklart fångades mycket av förnedringen på video som finns att beskåda här nedan. Mathias och Aldin hade på förhand gnabbats en del om vilket spel som faktiskt är bäst av The Division och Battleborn och när vi andra tillslut fick hålla isär dem innan de brakade ihop på riktigt kändes det som att detta måste avgöras i Halo så snart som möjligt. Det blev alltså Team Reqo, som bestod av mig själv och Mathias "Reqo" och Team Aldin som då innehöll Aldin och Oliver. Lisa tittade in en snabbis medan Oliver var borta i sisådär fyra timmar för att "rasta hunden".
Har under de senaste dagarna försökt att balansera Rainbow Six: Siege, dubbel XP-helgen i Black Ops 3 och betan till Uncharted 4 som gjorde tillgänglig för alla som köpte The Nathan Drake Collection. Detta har gjort att jag kanske inte fullt ut spelat så mycket av betan som jag hade önskat, men utav det som jag testat måste jag säga att jag är överraskad.
Tio veckor och två dagar. Det är hur länge vi måste vänta på Rocksteadys nya läderlapp. Nåja, nu fick vi åtminstone sju minuters gameplay-trailer att tillfälligt förtränga detta längtans begär.
En av de spelserier som jag håller högt både från den förra konsolgenerationen och bland Sonys egna serier, är det utan någon som helst tvekan Uncharted-serien. Så att jag skulle se framemot Uncharted 4 är naturligtvis en högoddsare. Gameplay-snutten som visades på Playstation Experience gör att jag såklart känner stor längtan efter spelet.
Remedy släppte nyligen 16 smaskiga minuter av Quantum Break där det förklarar hur spelets "stutter"-mekanik fungerar med en härlig finsk dialekt. Självklart får vi även ta del av spelets dynamiska spelvärld genom en actionpackad spelsekvens.
Den näst intill enväldiga vad-som-är-bäst-debatten rörande gameplay kontra storyn, är ofta ett hot topic inom vardagssamtalet hos spelentuaister. Oftast, men inte nödvändigtvis, gäller detta två grupper:
Vid det här laget kommer det nog inte som en förvåning att vårt förälskade Halo får en återupplivning i och med nästa generation. Ta då en liten titt på hur Halo 2 kommer se ut!
Enligt mig har kommande Ace Combat Infinity gått från klarhet till klarhet när det gäller det spelmekaniska, men något som jag tycker fattats från de gameplay-klipp jag kommit över tidigare är den intensiva känslan. Naturligtvis är det svårt att säga hur pass intensivt spelet är endast baserat på gameplay-klipp, eftersom denna typ av spel enligt mig är betydligt intensivare att spela än att titta på. Men samtidigt tycker jag att det på förhand verkar lite för enkelt, exempelvis har vi Scinfaxi-ubåten som i Ace Combat: Squadron Leader var rätt farlig men som i Infinity sprängdes efter knappt en minut (fast å andra sidan var det 8 spelare som hoppade på ubåten på samma gång...).