Läser att Disney nu eventuellt är till salu, ett företag som värderas till ungefär 160 miljarder dollar. Lite drygt dubbelt upp från Activision Blizzard, om du så vill. Om det faktiskt säljs och vilka som isåfall tar över bolaget, återstår att se, men det slår mig att Disney i allt högre grad förmodligen är intressant även för spelföretag.
Efter att ha bjudit på nyårslöften som jag önskar att Microsoft och Nintendo utfärdat, har nu turen kommit till Sony. Här är de nyårslöften jag hoppas företaget slog fast under nyårsnattens personalskiva, som skulle göra året roligare.
Hur det kommer bli med uppköpet av Activision Blizzard vet jag såklart inte, och det fortsätter vara ett nästan dagligt hett diskussionsämne. Om det i slutändan blir av, så verkar det som att Call of Duty förblir en serie som kommer till Playstation (och andra plattformar) i åtminstone tio år framöver.
Enligt rykten planerar The Federal Trade Commission (FTC) att lämna in en "antitrust lawsuit" för att blockera att köpet av Activision/Blizzard går igenom. Det är första steget för att förhindra att uppköpet inte blir av. Tydligen är det ganska många tillsynsorgan som verkar ha något emot att MS skaffar dessa gigantiska fördelar i konkurrensen.
I augusti började ordkriget mellan Microsoft och Sony blossa upp ordentligt rörande Activision Blizzard-uppköpet. Fram tills dess hade det främst handlat om pikar från Sonys sida, men där och då blev det hårdare på ett sätt vi inte sett i spelbranschen tidigare.
Medan Microsoft går ut som en trålare och håvar in allt de kommer över i spelförvärv i kvantitativ kvalitet i sitt nät så är Sony mer selektiva och karvar de små russinen ur spelföretagskakan med en skalpell för att bestämma vem som ska få äran att hamna i Sonys stall. Redan i år har Sony förvärvat (eller lagt bud på åtminstone) både Bungie, vilket var helt överraskande, men även Haven som de har ett exklusivt samarbete med. Den senare hade jag förväntat mig skulle slukas förr eller senare, men inte redan när de inte ens visat upp något resultat.
Strax innan helgen meddelade Polyphony Digital och Sony att de åtminstone delvis backar från all den svidande kritik de fått för Gran Turismo 7. Ett spel jag kritiserat förut för att mikrotranskationerna aktiverades först efter att spelets recensionsperiod gått ut. Det är ett av de absolut fulaste trick jag vet - och något framför allt Activision Blizzard samt Take-Two gjort sig kända för att använda sig av.
Med de senaste uppköpen i spelvärlden har språkbruket hos både Sony och Microsoft ändrats. Från att helt binda sina utvecklare hårt till sina egna plattformar har de nu verbalt öppnat upp för att låta vissa titlar från sina snart införskaffade studios fortsätta hos konkurrenterna. Microsoft har ju dock redan gjort det med guldgruvan Minecraft.
Det finns något slags svårslagen ironi i att Sonys första riktiga maskot skapades av Naughty Dog, medan det andra försöket med Spyro skapades av Insomniac. Idag äger Microsoft båda dessa serier. I gengäld kan Sony nu alltså skryta med att de istället äger skaparen av Microsofts maskot, Master Chief.
I mars stod det klart att Microsoft köpt upp ZeniMax/Bethesda och på köpet fick de en hel rad utvecklare (främst Alpha Dog Games, Arkane Studios Lyon, Arkane Studios Austin, Bethesda Softworks, Id Software, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks och ZeniMax Online Studios).
Sent i fredags berättade Jason Schreier allt han visste om Sonys kommande Xbox Game Pass-utmanare, vilket i stora drag stämmer överens med våra uppgifter. Det är alltså PS Plus och PS Now som slås ihop till ett nytt PS Plus som kommer erbjudas i tre olika utföranden:
Idag fyller Playstation 5 exakt ett år i Europa (och därmed Sverige). Jag tänkte därför ge mig på att lite snabbt försöka summera det första året, vad som varit bra - vilket är väldigt mycket - och eventuellt mindre bra på samma premisser som jag gjorde för Xbox Series S/X. Detta är dock hyllningsartiklar, så det blir inte mycket av gnälleriet.
Jag var lite tveksam till Ghost of Tsushima på förhand. Spel som hamnar i ett så kallat utvecklingshelvete kan absolut bli riktigt bra, men det råder sannerligen ingen brist på exempel på det motsatta heller. Men Sucker Punch förvaltade uppgiften på bästa sätt och bjöd på en japansk känsla få japanska spel kan matcha (som jag skrev i min Spelodyssé igår, är det något jag är svag för), och levererade Akira Kurosawa-vibbar.
Under midsommarhelgen rapporterade vi att Insomniac just nu filar på ett multiplayer-spel till Playstation 5. Somliga uttryckte besvikelse över detta, men för min egen del är det uteslutande goda nyheter. Idag verkar Sony satsa stenhårt på en uppsjö av kommande multiplayer-titlar från sina främsta utvecklare - där Insomniac är den studio jag hoppats mest på.
Har under natten med stort intresse läst Sony-dokument från deras senaste årsrapport som berättar mer om deras framtida strategi. De möter ju onekligen en annan typ av konkurrens nu där streamade spel blir allt viktigare, gratisspel smockade med mikrotransaktioner till smartphones dominerar, värste konkurrenten släpper alla sina nya spel direkt till Xbox Game Pass samt PC, live service-titlar lockar mångmiljonpublik och Nintendo är mer aggressiva och flexibla än de varit sedan NES-eran.
Under Kristi flygare hade jag nöjet att få rapportera nyheten att Sony har över 25 spel under utveckling just nu. Med tanke på att generationen börjat väldigt segt (ännu värre för Xbox Series S/X) när det kommer till mängden titlar som verkligen nyttjar de nya konsolerna, kändes det glädjande.
Det blev en bra diskussion om multiplayer i gårdagens blogginlägg, även om jag måste säga att jag är lite förvånad över hur negativt inställda många av er är till det. Någon satte ord på mina tankar och skrev: "Ett svinbra spel är ett svinbra spel. MP eller SP, jag skiter i."
För tre år sedan bloggade jag om det faktum att Microsoft framför allt satsade på multiplayerspel förra generationen och Sony på singleplayer. Jag kallade bloggen M som i multiplayer och S som i singleplayer, en titel jag var oförskämt nöjd över.
Förra veckan kunde vi rapportera att självaste Jason Schreier från Bloomberg (spelvärldens mest kände murvel) påstod att Sony Bend (fram tills helt nyligen) och Naughty Dog filar på en remake av The Last of Us. Även inom Gamereactor-nätverket har vi hört liknande tendenser, men något som dock fallit bort lite är att vissa saker i spelet sägs ska vara annorlunda denna gång.
Det här med bakåtkompatibilitet brukar vara en het potatis, där somliga gillar att kunna stöka undan gamla konsoler och ändå fortsätta lira äldre favoriter. Andra brukar dock inflika att det är något man sällan gör, och det är nog en slutsats jag ändå håller med om. Men när lusten väl faller på, är jag dock desto mer tacksam, och trots allt känns det kul att kunna vara nostalgisk och gå tillbaka till klassiker ibland.
Även om det såklart är en riktig nischprodukt, var det nog ändå många som blev lite överraskade av det faktum att Bethesda förra veckan utannonserade Doom 3: VR Edition, alltså en virtual reality-version av 2004 års Doom 3. Inte så mycket för att valet av spel var otippat (även om jag innan nog hade svarat nej på frågan om jag trodde att det skulle komma en ny-utgåva av Doom 3 i år), utan för att Bethesda som bekant snart är en Microsoft-studio.
Microsoft har som bekant köpt flera utvecklare senaste åren och tredubblat sin kapacitet, och många menar att Sony borde göra detsamma. Jag tycker mig dock skönja att Sony faktiskt spenderar en hel del pengar på spel, men väljer att göra det på ett annat sätt. Sony har nämligen tämligen rejält utökat sin kapacitet för exklusiviteter från tredjepart - ofta med begränsad tid.
Sony bjussade som bekant på en rejäl överraskning när de plötsligt slutade sälja Cyberpunk 2077 på Playstation Store. Sannolikt inget lätt beslut, och sedan dess har fansen argumenterat om det var rätt eller fel.
Normalt släpps brukar en konsol visas upp på E3, hypas under hösten och sedan släppas. Men under 2020 och den kommande generationen har egentligen ingenting varit som vanligt. Playstation 5 utannonserades i Wired knappt två år innan lansering, Microsoft utannonserade sin konsol på The Game Awards och det har varit ett konstant flöde av information om allt (utom pris) hela vägen in i kaklet. Så varför skulle lanseringen ske som vanligt?
Så kom det till slut, en fredag kväll då Europa redan gjort helg. Sony drämde till rejält och förtydligade hur bakåtkompatibiliteten fungerar till Playstation 5, och det var idel goda nyheter. Visst, det är en handfull spel som inte fungerar, men den som gnäller över dessa spel, tänker jag anklaga för att göra sig löjlig. Rubb och stubb är spelbara och en del blir dessutom förbättrade.
Har under dagen sett flera personer på Twitter besviket konstatera att de inte får någon Playstation 5 trots förhandsbokning. Vissa hade bokat så långt bak som i januari från butiker som möjliggjort detta, men inte heller det räckte och i bästa fall kunde de kanske få en konsol efter jul, medan de flesta fick beskedet att det blir 2021 som gäller för deras del.
Jag har ju redan gått igenom mina farhågor inför Playstation 5 och Xbox Series X (vilka för övrigt fortfarande står sig). Men varför vara så negativ? Självklart finns det saker jag ser fram emot också. Betydligt fler än farhågorna, rent av. Så med det sagt, nu kör vi förhoppningar istället, återigen i bokstavsordning; först Playstation 5 och imorgon Xbox Series X.
Jag skrev tidigare en blogg kallad "Nu ligger bollen i Microsofts hörna" om det faktum att 'free to play' till Xbox-konsolerna nästan är falsk marknadsföring. Till skillnad från till både Playstation och Switch, krävs nämligen ett Xbox Live Guld-abonnemang för att få spela dessa spel online, och så är det fortfarande.
Nu vet vi nästan allt om Playstation 5 och Xbox Series X. Jag tror inte på några jättelika spelutannonseringar som magiskt ska finnas till lanseringen och inte heller tror jag konsolerna försenas eller prisändras. Jag är rätt imponerad av båda burkarna ändå, och uppskattar att de skiljer sig lite åt på ett par ändå betydande punkter, både vad de gäller hårdvara och strategin bakom. Jag vill ju ha tydliga alternativ att välja på,.
Microsoft berättade sina priser och datum för nästa generation förra veckan, om än en smula ofrivilligt. Ikväll är det Sonys tur att göra detsamma, betydligt mer frivilligt, får man förmoda. Även om just pris och datum säkert tar en del tid av den 40 minuter långa streamen, så kommer det såklart att bli spel också. Här är mina förhoppningar, som jag försökt förankra i något slags trovärdighet istället för att bara önska fritt.
Innan jag gick på semester i somras, korade jag de bästa och sämsta konsolerna från både Nintendo och Sega, med löfte om att fortsätta detta med Sony och Microsoft efter semestern. Men det glömde jag tyvärr bort. Tills en vänlig läsare nu påminde mig.
VMA är att Epic Games kommer ge bort nästa Total War-spel nästa vecka 2020-08-13. Mycket nöje! Själv tycker jag att det verkar lite väl uppstyrt kampanjmässigt men det ska bli intressant att testa i co-op.
Du har säkert inte missat att Microsoft ryktas ha en billigare variant av Xbox Series X kallad Lockhart (arbetsnamn), en konsol med i princip samma prestanda, men som är byggd för att köra spel i lägre upplösning och utan en del andra finesser. Det har mellan varven ryktats om något liknande från Sony, men det har inte alls varit samma frekvens på dessa uppgifter, och under en Playstation 5-visning där i alla större titlar hade läckt i förväg var det därför den heldigitala Playstation 5-konsolen som överraskade mig allra mest.
Det blir såklart lilla julafton ikväll klockan 22:00 när Sony äntligen ska presentera Playstation 5, och du kommer kunna följa detta här på Gamereactor, där vi även har för- och eftersnack att bjuda på. Dels lär vi få se hårdvara och dels lär vi få se mjukvara, där båda delar väl får sägas är lika intressanta inför en ny generation.
Det finns allt mer som pekar mot att ett nytt Silent Hill kommer att utannonseras till Playstation 5, utvecklat av Sony själva. Det här har mottagits på lite olika sätt, naturligtvis, eftersom det givetvis betyder att det inte längre är Konami som gör spelet samt att kommer bli svårare för folk som inte har Playstation 5 eller möjligen PC att lira det.
Våldet har trappats upp rejält världen över efter att George Floyd dödats av polis förra veckan, och än syns inga tecken på att det ska mattas av. Det är i det läget som Sony under kvällen fattade ett beslut de inte tagit lätt på; att skjuta upp den planerade utannonseringen av Playstation 5. Det är i princip något som aldrig tidigare hänt, men tyvärr är inte 2020 något normalt år.
I januari förra året skrev jag ett blogginlägg om att jag tror att Sony kommer släppa en PS5 Handheld (https://www.gamereactor.se/blog/Adam93/1035243/Playstation+5+och+Playstation+5+Handheld/), och nu cirka 14 månader senare håller jag fortfarande fast vid min prediction.
Nu i dessa tider när specifikationer för både Playstation 5 och Xbox Series X har kommunicerats ut så har jag blivit konfunderad. Helt och hållet nollad. Av vad? Jo, av att personer som (vad jag tror) inte är anställda åt varken Sony eller Microsoft så benhårt går in för att hissa den ena till skyarna och kapa den andra vid fotknölarna på blodigast möjliga sätt. I processen så passar man även på att förolämpa folk till höger och vänster och hålla en allmänt otrevlig ton.
Det slog mig när jag just satt och förberedde lite nyheter inför onsdagen, att det aldrig har gått såhär lång tid sedan Switch släpptes mellan två Nintendo Direct. Nu utannonserades visserligen en tills på torsdag, men den handlar "bara" om Animal Crossing: New Horizons (som är ett av mina absolut hetaste spel just nu). Vad vi ska spela under 2020 däremot - vet vi inte.
Så står det alltså klart att Sony inte kommer vara med på årets E3 heller, utan liksom 2019 så väljer de att stå över. Det har skämtats om beslutet friskt på Twitter där kände analytikern Daniel Ahmad skriver "the real reason sony isn't at e3 2020 is because the flute guy wasn't available that week" (Sony hade flöjtspelare på scen under E3 2018) medan en annan kändis - 9 Volt - twittrar "they already revealed the PS5 logo what more do you people want from them".
Det har varit en av veckans mest lästa nyheter för vår del. Jag snackar om det faktum att Sony oförhappandes tagit ett patent på Playstation-relaterade kassetter. Rimligen har de inte med Playstation 4 att göra eftersom den är på väg att ersättas av Playstation 5, men även om så är fallet - vad ska de ha dem till?
Rykten om kommande Playstation 5 börjar dyka upp allt oftare nu, vilket kanske inte är så konstigt då Sony med allra största sannolikhet kommer visa upp konsolen innan året är slut. Jag tänkte skriva av mig lite kring mina egna funderingar och förutsägelser runt vilken sorts konsol Playstation 5 kommer att vara.
Likt förra året, då XA1 modellerna släpptes, visade Sony i år först upp XA2 och XA2 Ultra, som är deras mellanprismobiler, i början av året. Sen på sommaren kom en Plus modell. Nu har de offentliggjort XA2 Plus.
Ni kanske har läst tidigare att spelare som spelar Fortnite på Playstation 4 inte kan spela cross play mot spelare på exempelvis Nintendo Switch och att detta problemet inte gäller för de som spelar på Xbox One eller någon annan plattform.
Jag var lite tveksam i år om jag skulle göra en mobilundersökning. Har inte alls varit lika aktiv på bloggfronten under vintern och våren. Men sen gick jag in och tittade på de gamla resultaten och då blev jag ändå sugen på att göra en undersökning igen, så får vi väl se hur många som deltar.
Sony fortsätter ha det kämpigt med sina smartphones. Under första kvartalet i år sålde de bara 2,7 miljoner smartphones. Det är en liten nedgång jämfört med förra året då de sålde 2,9 miljoner. Sonys starkaste kvartal ett var 2014 då man sålde 8,8 miljoner smartphones.