En av de saker Microsoft lyckades allra bäst med under förra generationen var att förvandla Xbox 360-handkontrollen till standardutrustning för PC-spelare. Det var bara att koppla in USB-kabeln så fixade resten sig, och alla relevanta spel stödde den full ut med ikoner och allt. Det var såklart en jättefördel eftersom den var vad spelen designades efter och innebar att det fanns Xbox-produkter i betydligt fler hem.
De som läser min blogg vet att jag varit väldigt positivt inställd till Steam Machines. Ett koncept jag fortfarande tror på och där jag anser att kritiken som går ut på attt det är billigare att bygga själv saknar all verklighetsförankring. För ja, det är billiare att bygga själv - men gemene man gör inte det. De köper svindyra märkesdatorer med medioker prestanda, och för dem vore detta kalas.
Ingen har väl missat att det går knackigt för Wii U. Till stora delar oförtjänt, kan jag tycka då Nintendo fortfarande spelar i en egen division när det kommer till genomarbetade spel. Men nu är det som det är, och det är svårt för dem att ta ikapp. Ett av de största problemen är hur långt efter de är online. Xbox Live är fortfarande smidigast för den som gillar multiplayer och det kräver helt enkelt oerhört mycket tid och resurser att slå det som byggts upp under väldigt lång tid.
Så har alltså Valve slutligen presenterat Steam Machines i all sin prakt. Egentligen har vi inte fått veta särskilt mycket nytt, mer än att se lite chassin på vad som i flera fall är stora burkar. Dessutom drämde Webhallen till med en egen version, vilket måste sägas var lite coolt. Något annat som inte är särskilt nytt är argumenten mot Steam Machines, vilka i huvudsak går ut på att de antingen är en PC eller att de inte har några fördelar gentemot en vanlig PC eller en konsol.