74% Complete. 5232 Deaths. Time: 12:58:30. Så står det på min sparfil för det benhårda spelet The End Is Nigh. Varför gör jag såhär mot mig själv? Svåra spel är faktiskt inte min grej, men ändå sitter jag som klistrad vid min Switch när jag dör om och om igen i Edmund McMillens senaste plattformsspel. Jag känner mig skakis när jag kämpar mig djupare in i Ruin, där jag just nu befinner mig. Med hela 296 tumörer samlade (något som spelar STOR roll när man närmar sig slutet) känns det dock ganska lugnt. Och förbannat kul!
Edmund McMillens senaste skötebarn The Binding of Isaac: Rebirth får inom kort sin första expansion - Afterbirth. Efter att lagt ner 250 timmar i Rebirth och totalt snöat in på spelet så lockar en expansion oerhört. I nuläget finns det relativt mycket detaljer kring vad expansionen kommer att innehålla, men enligt Edmund själv är det endast en bråkdel av det innehåll som den slutgiltiga expansionen kommer att tillföra. Men jag tog mig trots det friheten att sammanställa en lista på kända saker som tillförts och som får mig att salivera ymnigare än vad jag redan gör.
Den 4:e november släpps den omgjorda versionen av Edmund McMillens indietitel the Binding of Isaac, ett spel som egentligen bara agerade som en sorts avkoppling för Edmund efter den stressiga Meat Boy- lanseringen. Förvånad blev han också när spelet slog en miljon sålda exemplar, och nu ligger på över två miljoner sålda exemplar. Detta var som sagt enbart ett avkopplingsprojekt och han var bombsäker på att spelet skulle floppa och i en förlängd intervju från filmen Indie Game the Movie så berättar Edmund om att tankarna att sälja spelet till ett webbaserat företag som då hade fått rättigheterna till att lägga upp spelet på deras hemsida - detta för ynka 40 000 dollar. Turligt nog tog Steam emot spelet och publicerade det gärna på plattformen, resten är som man brukar säga - historia.