Svenska
Några intryck av Mortal Kombat X

Några intryck av Mortal Kombat X

Skrivet av Erikouh den 15 april 2015 kl 14:56

Förhandsbokade Mortal Kombat X digitalt till Xbox one och har nu fått några timmar under bältet. Kan därmed konstatera:

1) Storymode håller fortsatt hög nivå.
Precis som i rebooten från förra generationerna så håller storymode en förvånansvärt hög nivå, i synnerhet med tanke på att det trots allt är ett fightingspel vi pratar om. Precis som i förra spelet så kontrollerar man i stort sett alla karaktärer (har endast klarat 60 % av storyn men jag skulle tro att man får chansen att slåss med samtliga) under olika chapters. Trots att Mortal Kombat har en ganska komplicerad bakgrundshistoria så vävs det mesta in relativt väl - till och med de nya karaktärerna, som är fem-sex stycken till antalet, känns naturliga och intressanta. Utan att spoila för mycket så utspelar sig storyn 25 år efter förra spelet, vilket har gjort att de flesta karaktärerna samlat på sig både grå hårstrån och hårdnackade slagskämpar till barn. Detta tillför en ny dimension i spelets handling och känns överlag uppfriskande.

2) Multiplayer är av högsta klass
Detta är inget som förvånar mig eftersom även Mortal Kombat 9 hade en förträfflig online-del. Till skillnad från många andra multiplayerspel så når Mortal Kombat X upp till nervkittlande nivåer. Inget spel kan mäta sig med vikten av att klicka på rätt knappar vid rätt tillfälle, och vartenda misstag tenderar till att bli ödesdigert. Till en början är det förstås frustrerande och allt som oftast blir man slarvsylta. Men lär man sig åtminstone några kombos med några karaktärer (och lär man sig att BLOCKA) så vänder snart vinden. Att besegra sura tyskar som klagar på att man använder X-ray ("NOOB!") är lika tillfredsställande som det är frustrerande att själv sitta och svära i soffan när man själv får smaka på samma medicin. Förträffligt!

3) Delade åsikter kring karaktärsgalleriet
Jag var först en aning tveksam till många av de nya karaktärerna. Takeda (uttalas till och med Takida - klart man blir tveksam då), Kung Jin, Jaqui Briggs och Cassie Cage är några av de nykomlingar som har tillkommit sen förra gången det begav sig. Till en början tyckte jag de alla var ointressanta, dels eftersom de inte stack ut särskilt ur mängden (till skillnad från exempelvis D'Vorah) men även på grund av deras släktband med övriga karaktärer. Det hela kändes lite som Bass och Tina från Dead or Alive, det vill säga "barn trotsar förälder bla bla bla" men efterhand har jag ändra mig en aning i denna åsikt. Dels för att storyn som sagt väver in karaktärerna bra, men också för att framförallt Cassie Cage har växt fram till något av en favorit rent spelmässigt. Kort och gott är hon en blandning av far och mor (fast vem är inte det?) och fungerar mycket bra när man väl har en bra dag.

Dock har dessa nykomlingar gjort att många andra karaktärer från Mortal Kombat 9 har fått hoppat åt sidan, åtminstone tillfälligt. Exempel på dessa är bland annat Smoke, Noob, Baraka, och Cyrax. Smoke var min absoluta favorit i Mortal Kombat 9 och att han inte är med tycker jag är väldigt tråkigt. Både han och Cyrax (också en välanvänd karaktär i förra spelet) har dessutom en intressant bakgrundshistoria så jag tycker det är aningen konstigt att de inte finns med.

Men som sagt, jag anar att många av dessa karaktärers frånvaro bara är tillfällig. Redan i början av storyn stöter man nämligen på just Smoke och många andra icke-spelbara karaktärer från förra spelet, samtidigt som du relativt tidigt får slåss både mot Baraka och Rain i storyn. Förmodligen kommer vi konsumenter senare bli mjölkade på pengar från NetherRealm för att få kontrollera våra gamla favoriter. Jag antar att det är ett smart drag från utvecklarna eftersom det är ett gott (men oärligt?) sätt att tjäna några hackor på och man kan knappast anklaga NetherRealm för att vara ensamma om detta knep.

Till sist måste man väl ändå kort nämna något om de "stora" nyheterna; interaktionen med föremål på banorna samt de olika karaktärernas spelstilar. Båda fungerar utmärkt och främst de olika spelstilarna tillför som väntat en ny dimension till karaktärerna. Det om det.

HQ