Svenska
Blog

Slog till på en Oculus Rift

Skrivet av grodahn den 20 oktober 2017 kl 00:38

En av de absolut största fördelarna med att driva eget är att man kan köpa, ibland semi-onödiga saker och rättfärdiga det med att "hälften av pengarna hade ändå tillfallit staten om jag tog ut det som lön" - ungefär. Nu senast blev det en halvspontan/halvgenomtänkt investering. Eller två, närmare bestämt.

Jag brukar inte skriva om saker jag köper, främst för att det känns ganska menlöst. Men just i det här fallet bäddade köpet också för några nya upptäckter som jag tänkte dela med mig av.

Så dåså. Igår satt jag och slösurfade på prisjakt med incitamentet; "Kan jag hitta något jag vill ha som inte är orimligt dyrt, och ändå användbart på något sätt?". Vilket slutade i att jag såg att Oculus Rift nu prissänkts såpass mycket att det inte kändes overkligt att äga en. Varpå jag efter lite research på utvecklingen inom VR, slog till.
Innan någon Anti-VR-aktivist kommer och trakasserar mig om att VR är dött, så kan jag passa på att påpeka att jag inte är så intresserad av "spel", utan snarare att utforska möjligheterna och applikationsområden inför att det släpps mer konsument-vänliga revisioner i future. Såg bl.a. att Microsoft precis lanserat Mixed Reality-HMD:er för inte helt orimliga priser nu. Som då alltså både kan tracka rum och rörelsekänsliga kontroller utifrån sig självt, men ändå är beroende av en dator. Samt att Facebook/Oculus jobbar på en helt standalone variant av samma sak.

Även om Microsoft tillsammans med partners lanserat sin, så verkar upplevelsen minst sagt rudimentär och väldigt konceptuell i dagsläget. Framtidsvisionen verkar vara corporate, men det kanske ändras. Även Google satsar vidare på VR, så det måste ju finnas någon form av framtid för det - men kanske inte för spel; eller den typen av spel vi hittills fått se. Men snarare olika former av verktyg och simuleringar.

Länkar för den intresserade:
Oculus: https://www.youtube.com/watch?v=J0DFstXScTA
Microsoft: https://www.youtube.com/watch?v=4gQVPoQgiEA

Jag har länge funderat på att skaffa nån typ av VR-dito, men det har alltid slutat i att jag inte velat pröjsa för "de riktiga" (Vive, Rift, OSVR), men inte heller tyckt att stödet för andra plattformar varit tillräckligt väl utbyggt för att det skulle bli annat än en gimmick. 4500 kr med motion controllers kändes som en summa jag kunde offra med samvetet hyfsat i behåll. Har haft lite koncept-idéer för VR som jag velat testa och kan nu alltså göra det, förutsatt att jag får loss tiden.

Vidare så var det idag Komplett-rea och passade iom. det på att hugga ett GTX 1080 för 5200 kr. Kanske inte ett kap, men i alla fall billigt nog. Har ögnat på ett 1070 sedan de släpptes i princip, men känt att det varit aningen för dyrt. Och nu när jag kunde få ett ganska bra 1080-kort för typ 500 kr mer än motsvarande 1070-kort, kändes det som "lika bra" att skaffa ett.

Nu väntar jag bara på att få hem det. Är jag exalterad? Nej, egentligen inte. Jag är rätt övertygad om att steget från mitt nuvarande 960 till 1080, förvisso är stort. Men inte häpnadsväckande, för spel åtminstone. Däremot kommer det att korta renderingstider, såväl som förbättra realtidsuppspelning av video, så kommer helt klart ha nytta av det där. Och VR? Jag har redan använt Vive en del och på samma sätt som jag gillar det, tycker jag att nuvarande applikationer är lite so-so. Men det är ju just det, det är inte vad som finns nu jag är intresserad av. Utan snarare att lära känna tekniken bakom inför att nästa steg inom det kommer. För jag är ganska övertygad om att det är nuvarande aktörer som kommer driva på det, och att nuvarande utvecklingsplattformar förblir snarlika.

Är det någon här som labbar med VR? Har ni några tips på bra bloggar/Facebook-sidor/vanliga hemsidor etc på ämnet som är intressanta att följa?

HQ