Svenska
Blog

Trött på loot och boosters

Skrivet av Jonas den 20 september 2017 kl 02:29

Antar att man kan sortera in detta under kategorin "aldrig nöjd" men jag börjar känna mig dödligt leds på konceptet med att inkludera loot och boosters i alla spel numera. I grund och botten är det en annan variant på att behöva betala för expansioner, vilket är en horribel metod som gör att man ofta inte kan spela med sina vänner eller får svårare att hitta folk att spela med, men som fått eget liv och idag används från actionspel till racing och strategi.

Idag är de flesta nog ganska medvetna om att det inte är rimligt att betala 500 kronor för ett spel och tro att man för det ska få öppna servrar i all oändlighet, som dessutom ska vara kraftfulla, plus utvecklarsupport som ser till att göra ett spel bättre och bättre. Skillnaden mot förr är enorm, ett spel kunde vara några kilobyte medan de idag ledigt klockar in 100 gigabyte i de värsta fallen. Felpotentialen ökar med varje ny etta/nolla som läggs till i koden.

Då fanns heller inte onlinestöd, eller miljontals spelare som via sociala medier beklagade sig om buggar de hittat och som måste fixas.Kort sagt, mer pengar än startkostnaden måste in, och just nu är det sälja boosters som regerar. Boosters som sedan ger små eller stora fördelar i spelet och kosmetika. Ett slags dolt 'pay to win'-system i väldigt många fall.

Jag önskar helt enkelt att det satsades hårdare på säsongspass. Låt det kosta vad som behövs, och sedan kan jag få slippa öppna boosters och bara få ett komplett spel direkt med allt jag behöver och lite till. Jag är mer än tacksam över att de flesta tycks ha fattat att allt spelbart DLC bör vara tillgängligt för alla, men den rådande lösningen just nu känns småaktigt girig, monotont tråkig och faktiskt även en smula barnslig.

Trött på loot och boosters

Köpa, öppna, köpa, öppna och köpa... låt mig slippa detta.

HQ