Svenska
Blog

Ännu värre mikrotransaktioner i framtiden?

Skrivet av Jonas den 20 november 2017 kl 14:07

Star Wars Battlefront II fick sannerligen ingen smakstart i Storbritannien. Totalt såldes 61% färre spel än vad ettan mäktade med, och då ska man minnas att det normala är att uppföljaren säljare bättre (inarbetat varumärke, fler konsoler sålda). Jämför vi med fjolårets Battlefield 1 så är minskningen 50%. Det är alltså väldigt lågt hur vi än mäter.

Största delen av allt detta kan såklart tillskrivas mikrotransaktionerna som kletats ner över spelet, där det är möjligt att betala för att få fördelar och verkligen omöjligt att låsa upp allt - samt att det dessutom går långsamt för att uppmuntra köp. För min egen del ogillade jag även den tidskrävande hanteringen av nämnda mikrotransaktioner som kräver en väldans massa knapptryck istället för att bara ge mig pengar efter varje avklarad match och sedan låta mig handla det jag vill ha.

Nu är det upplagt som ett lotteri istället där jag kan pytsa in pengar för att handla och ändå inte veta vad jag får. Det har lett till en uppsjö av kritik som nått fram. Folk har helt enkelt valt att inte boka i förväg och andra har väntat. Sedan är det ju ändå så att spelet inte är något mästerverk annars heller. Ett bra spel, tveklöst, men inget mästerverk. Även utan mikrotransaktionerna hade vi inte talat om toppbetyg.

Enligt Wall Street Journal hörde Disney-chefen kritiken och tog kontakt med EA för att prata om saken. Det här fick EA att ta bort alla mikrotransaktionerna nästan samtidigt som spelet släpptes och i ett nafs innehåller alltså praktiskt taget samtliga recensioner av spelet faktafel eftersom det inte längre går att köpa låtsaspengar med riktiga pengar.

Och det är nu min poäng kommer. För jag är av åsikten att spel som kostar givetvis måste få in pengar som täcker kostnaderna och mer därtill. Vinsten ska finansiera andra spel (och ett företag som går bra vågar chansa med grejer som exempelvis Unravel), täcka förluster och generera pengar till ägarna. Ägare som dessutom ofta kan vara vanliga fondsparare som kollar vilka fonder som går bra och väljer därefter.

Eftersom Star Wars Battlefront II har gratis DLC istället för säsongspass måste mer pengar in. EA ska just nu utvärdera sitt system och se vad de ska göra med det, och det kommer säkerligen tillbaka i någon form. Och det är jag i grunden helt okej med, eftersom jag slipper köpa säsongspass är Star Wars Battlefront II rent av billigare för mig. Jag tror dock att de kommer mildra systemet på något sätt, och sannolikt ta bort lite planerat DLC för att få ner kostnaderna.

Men det här är något jag misstänker kan komma att bli vanligt i spelvärlden. Det vill säga att spel släpps utan mikrotransaktioner, men att det istället läggs till en-två månader efter lanseringen. Då har folk redan köpt spelet och har investerat tid i det. Ett gyllene tillfälle att lansera en ny funktion och försöka få det att framstå som något bra.

Kanske är jag onödigt cynisk, men jag tror det är något som kommer bli vanligare. Säsongspassen är helt enkelt inte nog bra eftersom de utestänger folk och kan avskräcka från att spela och högre spelpriser är just högre spelpriser. Med gratis DLC kan man locka spelare och få dem att spendera pengar under väldigt lång tid. Take-Two lät nyligen meddela att hälften av intäkterna senaste kvartalet kom från just mikrotransaktioner, och de är sannolikt inte villiga att ge upp detta. Och ingen annan utgivare heller för den delen, även Activision tycks vilja bygga ut konceptet.

Genom att inte ha mikrotransaktioner vid lansering kan man undvika kritik, lägre betyg och liknande och som sagt få spelare att verkligen satsa. Sedan kan man smyga in loot-lådorna efteråt, som det bland annat gjordes i Plants vs Zombies: Garden Warfare. Om ett år tror jag vi kommer ha fått se flera exempel på just detta.

Ännu värre mikrotransaktioner i framtiden?

Star Wars Battlefront II är ett underhållande spel som tyvärr överskuggats av nu borttagna mikrotransaktioner. Skadan är redan skedd och försäljningen är initialt låg.

HQ