Svenska
Blog

COD:WW2 är ett haveri

Skrivet av Nillz0r den 7 november 2017 kl 21:33

Det såg ju lovande ut, på förhand. Återgången till Andra Världskriget var och är hett efterlängtat ända sedan spelvärlden körde slut på moderna bajsbruna militärshooters.

Det är Sledgehammer Games som står för utvecklingen denna gången och de har haft 3 år på sig att försöka överträffa de andra COD-spelen som kretsar kring mänsklighetens största och dödligaste konflikt. Hur lyckas de då? MEDIOKERT, som Immortan Joe skulle säga.

Det visuella är fantastiskt(Spelar på XBox One)och SHG har även tryckt in mer färg än nästan alla andra delar i serien har tillsammans, vilket såklart är bra. Men vapen, däremot är en helt annan historia...

Det är som om vapnen skjuter Nerf-pilar eller marshmallows mot fienden, som ibland tar halva magasin från en .45 kaliber Thompson k-pist. Även den klassiska M1 Garand tar det uppemot 4-5 skott för att fälla en fiende, vilket enerverar undertecknad något enormt. Detta sker på Regular, standard svårighetsgraden.

Även vapenvariationen känns fattig för ett COD-spel. Det är ju västra fronten med start på D-Dagen i Normandie vi befinner oss, men tyskarna är utrustade med ryska infanterivapen och även en del amerikanska, vilket kan te sig lite väl underligt om du är lite historieintresserad. Även själva vapendesignen lämnar en hel del att önska, exempelvis tyskarnas gevär Kar98k, som ser ut som en smal och avlång pinne istället för ett gevär som faktiskt kan döda folk.

I övrigt tokdiggade jag kampanjen, där fordonsdelarna sticker ut som mest. Att ratta Sherman och flyga flygplan är ju aldrig fel om du frågar mig. Flygplansdelen lämnade definitivt mersmak och just hur det spelades är direkt härmat från DICE:s första Battlefront, där du låser på en fiende efter en stund av och sedan går in i Dog-fight läge. Tank-delen var frustrerande men också extremt häftigt på samma gång, som stridsdelarna från Brad Pitt-rullen Fury, sett ur första-persons perspektiv. Denna del kändes som den mest realistiska med tanke på hur värdelös Sherman-tanken var i jämförelse med de tyska varianterna.

Så hur är den viktigaste apsekten av spelet då,Multiplayer? Det lämnar mycket att önska, World at War erbjöd fler och större variation på krutpåkarna, menysystemet är ett rent helvete att navigera och servrarna har varit helt kapput under hela helgen och fortsatt vara det in på början av veckan, där exmpelvis mina vunna matcher inte registreras, vilket lett till flera intima(och vildsinta) möten mellan min armbåge och armstöd. Nytt för serien är COD:s variant på The Tower från Destiny, där du och runt 30 andra spelare kan panga bössor på skjutbanan, göra emotes, öppna loot-boxes som även visar alla andra vad du får(patenten har utvecklats..)pröva scorestreaks och annat smått o gott. Detta koncept är ju trevligt när det utförts väl, men när det inte går att exempelvis stänga av andra spelares mikrofoner på ett enkelt och smidigt sätt enerverar något enormt och ledde till en hjärnblödning för min del, då folk du möter i Högkvarteret antingen sitter och andas,blåser i sin mikrofon, spelar hög musik, skriker eller är under 14 år. Det är även fattigt med banor till multiplayer(Är den gode spelaren intresserad av ett styck Season Pass? Vad sägs om 74 Loot-lådor? Extra pris! Köp 5 och få 3 extra!) Som i alla onlinespel med möjlighet att möta andra spelare kommer det ju alltid finnas favoriter men i WW2 känns vapenbalansen lite väl sned. Trots en alfa och en beta är det ändå samma 4-5 vapen som används(vilket ändå är ganska mycket med tanke på det futtiga totala antal skjutpåkar som finns) Detta fixas och trixas efterhand förhoppningsvis, men i SHG senaste spel Advanced Warfare var det samma 4 vapen som dominerade och gör det fortfarande. Det nya perk och division-systemet är väl utfört(ungefär som Battlefields olika klasser) där du levlar upp din Division och får nya färdigheter ju mer du levlar och olika sådana beroende på Divison. Infanteri får större magasin, Fallskärmsdivisionen får ljuddämpare till k-pistar osv. Det SHG gjort här är att de på förhand har valt ut vapnen till varje division vilket begränsar mer än vad det tillför. Givetvis kan du ha en k-pist som infanteri men du får inte alls lika många bonusar och fördelar som du skulle få om du tagit en BAR eller en STG44 istället.

Overall så är spelet bra, men det har potential att vara så mycket mer. Själv blev jag lite besviken när jag såg att ingen ur den svenska redaktionen skulle få recensera spelet utan det blev istället en översatt variant som enligt mig gav ett på tok för högt betyg. En stabil 6/10 sätter jag, där det är enspelar-delen som höjder det från en stark 5:a. Servrarna måste åtgärdas, vapen balanseras, och du kan ge dig fan på att de kommer lägga till fler vapen i de där jävla loot-lådorna...

HQ