Svenska
Blog
Call of Dutys usla ljuddesign

Call of Dutys usla ljuddesign

Skrivet av Oxpost den 10 november 2017 kl 13:22

Jag har inte spelat en enda minut av det nya CoD-spelet. Jag uppskattar att de verkar försöka gå tillbaka till sina rötter och ta ner hela spelserien på jorden igen, både bildligt och bokstavligt talat. Trots detta har ingen riktig hype infunnit sig.

Min skepsis har stärkts än mer av det klipp jag kommer länka i detta inlägg. Det är en jämförelse mellan det rakt igenom kungliga Medal of Honor: Allied Assault från 2002 och CoD: WWII och hur de två spelen skildrar landstigningen i Normandy. Om ni tänker att det inte är den mest rättvisa jämförelsen med tanke på den grafiska och tekniska utvecklingen som har skett under de femton år som skiljer titlarna åt så lär ni nog bli lite förvånade. Inte rörande det grafiska, där spelar CoD (självklart) i en helt annan liga. Det som däremot slår mig, och många andra i kommentarerna, är just hur mesig och allmänt oinspirerad ljuddesignen i Call of Duty fortfarande är.
Det finns inget tryck i någonting. Några enstaka explosioner från det tyska artilleriet dyker upp här och var men i övrigt möts vi av en orimligt tyst D-Dag. Inga motorljud från båtarna de allierade anländer med, endast några sporadiska vinande spår av kulor som passerar. Det är så fruktansvärt blekt och intetsägande, det byggs ingen stämning, ingen spänning överhuvudtaget. Jag trodde aldrig att ett spel från 2002 skulle kunna slå en AAA-titel från 2017 på fingrarna när det gäller någon aspekt av det rent tekniska arbetet bakom spelutveckling, men det är precis vad som har skett här!

MoH piskar Cod i ljuddesign

HQ