Svenska
Gamereactor
filmrecensioner
Get Out

Get Out

Jordan Peeles långfilmsdebut målar upp ett skrämmande men samtidigt komiskt scenario som lämnar ett bestående intryck

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Filmen:
Fram tills för något år sedan visste jag knappt vem Jordan Peele var mer än att han hade någon typ av sketchserie på Comedy Central. Men ju mer förhandsmaterial som släpptes till Get Out, ju mer nyfiken blev jag på mannen bakom filmen. Jag började skumma igenom de sketcher som fanns tillgängliga på Youtube, och efter några timmar var jag helt fast. Uppbyggnaden på sketcherna är rätt simpla; att försöka belysa ett samhällsproblem och skruva upp det absurda i det till max. Det är precis det Jordan Peele har gjort med filmen Get Out också. Det fungerade bra i ett komedisammanhang, men hur blir det då när man slänger in skräck i mixen?

HQ

Otroligt bra, tydligen. Handlingen kretsar kring en ung, svart man som ska åka iväg och besöka sin flickväns föräldrar vars villa befinner sig i ett nästintill överdrivet vitt överklassområde. Daniel Kaluuya spelar Chris, som gör en övertygande tolkning som den unge herren vars instinkter skriker att detta är en dum idé redan från början. Han är uppväxt i en liberal stadsmiljö och räds på tanken att besöka flickvännens familj som verkar vara aningen konservativa. Med lite övertalning från flickvännen ger de sig dock iväg och möts av en rad skumma karaktärer, som nästan alla verkar bära på någon form av inneboende rasism (omedvetet eller ej), vilket gör Chris allt annat än bekväm. Till råga på detta bor det flertalet andra svarta människor på godset, som alla arbetar som tjänstefolk, vilket enbart förvärrar hela situationen för Chris som inte riktigt vet hur han ska hantera händelseförloppet.

Än så länge kretsar filmens tema nästan enbart kring ras och fördomar, men byter sedan fokus i den andra akten där fler och fler flippade saker börjar ske runt familjen. Givetvis ruvar familjen på en mörkare hemlighet, och ingen skräckfantast bör bli besviken när diverse skumma saker börjar ske ju längre in i berättelsen vi kommer. Get Out delar mycket av sin struktur med filmer som The Invitation och The Man from Earth. Det vill säga att en eller flera karaktärer anländer till en plats som till synes verkar vara okej, men ju mer detaljer som framkommer resulterar i ett totalt kaos i slutändan när helhetsbilden målats upp.

Det är svårt att kalla Get Out för ren skräck. Det är lika mycket en satirisk film som på samma sätt som Peeles sketchserie belyser ett aktuellt samhällsproblem. Jag blev inte direkt skrämd när jag såg den, förutom vid ett par enstaka tillfällen. Istället blev jag direkt hänförd av manuset och de välskrivna karaktärerna. Get Out känns betydligt smartare än den genomsnittliga skräckfilmen, och mycket av detta har ju att göra med att den faktiskt har någonting att säga. Skräcken finns bara där som ett plus i kanten. Filmen innehåller i sanna Peele-anda en hel del komiska inslag, framförallt i form av en sidokaraktär spelad av LilRel Howery, som blir lite av publikens ögon när han nystar i mysteriet kring familjen. Det är sällan jag skrattar högt till film, men det finns ett par riktigt trevliga scener som när Howery nästan på ett metaplan försöker att övertyga en grupp med poliser att det någonting hemskt har drabbat hans vän där ute bland alla vita aristokrater.

Get Out är en lyxigt paketerad skräckupplevelse som levererar på samtliga fronter. Berättandet gör flertalet u-svängar när man går från komik till skräck, och det fungerar verkligen. Skådespelarinsatserna är toppen, med Daniel Kaluuya som övertygar rejält i huvudrollen. Det enda stora bekymret jag har med filmen är väl att den tappar en aning i den sista akten, och med den sista kvarten som är totalt kaosartad.
Detta verkar dock vara synonymt för alla moderna skräckfilmer, och absolut ingenting som drar ner helheten. Jordan Peele levererar på långfilmsfronten och jag ser med spänning fram emot vad han kommer göra härnäst. Förhoppningsvis fortsätter han i samma spår som Get Out.

Detta är en annons:

Bilden:
Utgåvan kan stoltsera med skarpa detaljer och en nyanserad färgpalett. Inga överdrivna eller överredigerade bilder, allting känns naturligt och passande för filmens handling. Den tredje akten som blir lite mörkare rent bildmässigt levererar bra svärta och kontrast. Även detaljer på ansikten och dylikt imponerar hela tiden med en knivskarp skärpa. Överlag en utmärkt utgåva från Universal.

Filmen har formatet 2.39:1.

Ljudet:
DTS-HD Master Audio 5.1-mixen är välbalanserad och harmonisk. Musiken känns fyllig och innefattar ett otroligt djup. Tyngre ljudeffekter i den tredje akten brassar på rejält, men låter lika bra för det. Detta är dock en dialogdriven rulle, och som tur är känns hela mixen naturlig och tydlig.

Extramaterialet:
För att vara en indierulle är det förvånansvärt mycket extramaterial i utgåvan. Kommentatorspår med Peele själv, en frågepanel med flertalet personer inblandade i filmen och ett par bortklippta scener. Kommentatorspåret framförallt är en trevlig bonus, och Jordan Peele är en sådan människa jag kan lyssna på i timmar. Extramaterialet kommer garanterat att underhålla dig i några extra timmar.

Detta är en annons:
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
En otroligt välskriven långfilmsdebut från Jordan Peele som levererar på samtliga fronter, tillsammans med en förvånansvärt matig utgåva
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
Get Out

Get Out

FILMRECENSION. Skrivet av Kim Jakobsson

Jordan Peeles långfilmsdebut målar upp ett skrämmande men samtidigt komiskt scenario som lämnar ett bestående intryck



Loading next content