Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo 3

Halo 3

Ett dygn senare har vi spelat Halo 3-betan sönder och samman. Dags att förkunna domen för Gamereactors läsare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter åtskilliga hårda Halo-matcher mot stora delar av redaktionen är det dags att slita sig från Bungies underbara värld ett litet tag för att berätta om hur Halo 3 egentligen är. Visst, det är bara en beta och förvisso bara på tre banor. Men det räcker för att få en god inblick i det nya schemat för spelkontrollen, alla nya prylar, nya vapen samt naturligtvis få uppleva hur Master Chief tar sig ut i nästa generation.

Först och främst vill jag direkt fastslå att jag är djupt imponerad av vad Bungie har att visa upp. Den osvikliga kombinationen av fenomenal spelkontroll, varierade men välbalanserade vapen, coola funktioner och genialisk bandesign kvarstår sedan Halo 2, men samtidigt har det hänt oerhört mycket nytt. Det gör att man känner sig varm i kläderna och hjälpligt kan hanka sig fram med sina gamla kunskaper och därmed ha kul direkt från start, samtidigt som det ändå finns väldigt mycket att lära sig.

Det roliga med det är att trots fler funktioner har inte Bungie behövt krångla till något alls, tvärtom är Halo 3 betydligt lättare att lära sig spela än sina redan intuitiva föregångare. En smått ofattbar bedrift. Den största enskilda nyheten är att spelkontrollen stuvats om, en följd av att Xbox 360-handkontrollen har bättre placerade knappar än Controller S till gamla Xbox. Kommunikationsradion har därför flyttas till valfri riktning på digitalkrysset (du kan som vanligt snacka fritt med folk i din närhet utan knapp) medan RB numer används för att plocka upp vapen samt ladda om.

X-knappen nyttjas istället till utrustning, något som inte fanns med i tidigare Halo-spel. Det som finns tillgängligt är Bubble Shield som kastar fram en energisköld runt dig. Den skyddar dig mot alla skott, men fienden kan närsomhelst gå in i ditt kraftfält och skjuta dig alternativt köra in och över dig med ett fordon. Till en början kändes det väldigt avogt att använda skölden men snart inser man vilket flexibelt verktyg det är. Ett exempel är när man står som oskyddad prickskytt och plötsligt blir beskjuten, vilket brukar sluta med döden. Att istället kasta fram en sköld ger precis den sekunds respit som behövs för att hinna byta vapen, ladda upp sin energimätare och ta striden. Genialt i all sin enkelhet.

Detta är en annons:

Power Drain är ett annat lömskt föremål som, vilket namnet antyder, drar energi ur alla som kommer för nära. Att slänga in den i ett välbevakat fort får alla försvarares energi att krypa i botten, varpå man sedan kan inleda en stormning. Själv lyckades jag vinna en hård match King of the Hill genom att slänga in en Power Drain i området som ska hållas där en het strid försiggick. Därefter gled jag elegant in, sänkte fyra personer och höll basen de sju sista sekundrarna för en vinst. Läckert.

Portable Grav Lift är den kanske minst användbara prylen av dem som hittills visats och är allra bäst för att ställa till med vansinne. Det är alltså en sorts bärbar katapult som skickar dig eller den som går över den högt upp i luften. Det i sig är ingen fördel, annat än för att gena till högre avsatser eller för att nå ett bra ställe för prickskytte. Däremot kan man hitta på mycket kul med den, som att blockera bunkerluckan på banan High Ground genom att placera den därunder. Att sedan se fienden göra en överraskningsattack genom att hoppa ned genom luckan i tron att de ska pulverisera motståndet, bara för att istället landa på Portable Grav Lift och studsa ut igen är obetalbar. Mycket en gimmickpryl än så länge, men den kanske blir mer användbar på andra banor.

Sist ut är Trip Mine. Nu slipper man äntligen försöka pricka fordon med sketna granater. Istället kan man lägga ut en mina framför en framrusande Warthog, bara för att se den sekunden senare brisera i luften roterandes medan den döda besättningen flyger åt alla håll och kanter. Synnerligen praktiskt.

Dessa förändringar kanske inte låter så stora på pappret men förändrar Halo från grunden i praktiken. Något som ytterligare förstärker det är de nya vapnen som är långt spretigare än tidigare men alla varsamt balanserade så ingen ska bli det minsta överlägsen. Allra gladast är jag över att Assault Rifle från det första Halo är tillbaka som standardvapen. Det är även mitt favoritvapen, vilket gör att jag egentligen aldrig behöver plocka upp något annat. Man är alltså redo för strid från sekund ett och behöver inte komplettera med annat om man inte vill.

Detta är en annons:

Några riktigt kraftfulla skjutdon gör premiär i Halo 3, varav jag särskilt vill slå ett slag för de stativmonterade puffrorna. En Spartan-soldat är inte direkt någon vekling och numera kan man faktiskt riva loss hela monsterkulsprutan och ta den med sig. När du konkar på en sådan behålls den tredjepersonsvinkel man skjuter stativmonterad kulspruta ifrån och det känns faktiskt nästan lite som Gears of War medan man styr sin Spartan sett bakom dennes axel. Denna kulspruta heter AIE-486H Heavy Machinegun och även om den begränsar din rörlighet något är den kraftfull nog att satsa på, speciellt om någon kör omkring med ett fordon. Noterbart är att man självfallet även kan slita loss raketskjutande stativmonterade kanoner.

En annan sanslös dödsspridare är WAV M6 GGNR, mer känd som Spartan Laser. Ett vidunderligt skjutdon som är så kraftigt att man inte kan skjuta med omedelbar verkan, utan du får sikta på din motståndare och hoppas att de inte rör sig för mycket så batteriet hinner laddas upp, varpå en vansinnesstråle förgör allt som kommer i dess väg. Tro mig, raketkastaren känns rätt mjäkig när du provat på denna.

De tre banor man får prova på i Halo 3-betan är High Ground, Snowbound och Valhalla. Tre väldigt varierade banor som gör att man får prova på klassisk Halo-action på halvöppna banor, smygande i tätbebyggt område samt enorma fria ytor som fodrar fordon för att man ska kunna ta sig fram snabbt nog. Sistnämnda bana är Valhalla som Bungie själva säger är inspirerad av klassiska Blood Gulch från Halo: Combat Evolved.

Där finns även något kallat Mancannon, som precis som namnet indikerar skjuter... män. Närmare bestämt dig själv när du stiger in i dem. De tar med dig på en riskfylld åktur över en lång distans och gör att du snabbt tar dig till stridens hetta, men samtidigt gör dig till en dödens lammunge för flinka prickskyttar. Dessa mankanoner kan även användas till att skicka iväg föremål med, inte minst granater vilket gör att man kan befinna sig i luften jagad av några bomber som kommer flygande i nacken. Lika galet som spelmässigt berikande.

Allt ovanstående, plus inslag som de nya Brute-granaterna som fäster överallt, nya fordon och liknande gör att det verkligen är en helt ny spelupplevelse Bungie bjuder på denna gång. Halo 2 var visserligen mästerligt på Xbox Live, men känns ändå väldigt primitivt vid en direkt jämförelse. Halo 3 innehåller så oerhört mycket mer och är ett helt nytt spel på alla sätt och vis. Det finns fler sätt att bli dödad på, men också fler sätt att freda sig. Lägg till detta att nätverkskoden är lika bra som alltid och att de även putsat upp onlinestödet ytterligare.

Ett exempel på det är att man numera kan spara häftiga matcher (fungerar även i Halo 3-betan), där man gjort något särskilt coolt. Därefter kan man dumdrygt dela med sig av den till sina kompisar. En annan fiffig funktion är att du och dina med-/motspelare nu får rösta om ni gillar den gren som ska till att starta i rankade spel. Själv är jag urusel med prickskyttegeväret och när det blir Team Snipers röstar jag direkt bort den. Om det finns fler som ogillar än som är neutrala/gillande, slumpas en ny match fram. En sådan enkelt grej som verklig tillför så mycket.

Antar att det är på sin plats att även nämna det grafiska. Till att börja med kan det vara värt att känna till att Halo alltid varit ett spel som kommit mest till sin rätt i stora svindlande miljöer, något som inte alltid syns på bilder. Och Halo 3 har fått utstå en del kritik för det grafiska men på alla sätt och vis är jag ändå positivt överraskad över hur det ser ut. Bilduppdateringen är stabil, omgivningarna oerhört mycket större än i Gears of War, effekterna läckra och designen lika fräsch som alltid. Och då är detta ändå multiplayer, det kommer givetvis ser bättre ut när man spelar igenom storyn där förutbestämda supersnygga sekvenser av och till bryter av för att föra storyn framåt eller skildra speciellt häftiga moment.

Jag har väl egentligen aldrig trott att Bungie skulle misslyckas med Halo 3 och visserligen har jag bara spelat en bråkdel av spelet. Men av det jag fått uppleva hittills är jag ändå mycket nöjd och oavsett hur det blir med spelets story, känns det ganska klart att Halo 3 kommer att vara en multiplayer-upplevelse som går utanpå det mesta och leva upp till sina högt aktade föregångare.

Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3

Relaterade texter

Halo 3Score

Halo 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Dags för den tredje och avslutande delen i Bungies episka sciene fiction-saga om de enorma ringvärldarna

10 vs 10: Halo & Halo 3

10 vs 10: Halo & Halo 3

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Chefredaktör Hegevall delade ut betygen 10/10 till både Halo: Combat Evolved samt Halo 3 och försöker nu klargöra vilket av dessa fantastiska spel han gillar bäst...

1
Halo Classic är tillbaka denna vecka

Halo Classic är tillbaka denna vecka

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Ultimate Gaming Championship (UGC) meddelar att de inlett ett samarbete med 343 Industries, Showboat Hotel, CRDA, InGame Esports och Atlantic City Sports Commission - för...

Såhär ser Halo 3 ut till Xbox One X

Såhär ser Halo 3 ut till Xbox One X

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi visste redan att i runda slängar 150 Xbox One-spel på ett eller flera sätt kommer förbättras till Xbox One X. Men nu visar det sig att det inte bara är Xbox One-titlar...



Loading next content