Vi spolar tillbaka tiden några dagar. Gamereactor befinner sig på ett så kallat pre-E3-event och mindre än 24 timmar återstår innan spektaklet sätter igång. I stället för att bara räkna timmarna till avspark har vi hittat ett perfekt tidsfördriv, åtminstone för stunden: cirka en halvtimme med demoversionen av Assassin's Creed IV.
Ubisoft har mycket att visa från det rom- och krutdoftande Black Flag, men det som imponerar absolut mest är sömlösheten i den enorma spelvärlden. Detta var något man lovade vid avtäckningen av actionspelet tidigare i år, men inte något vi direkt trodde på.
När demon drar igång får vi bevittna en jaktsekvens där Edward Kenway först jagar sitt mål genom en fiskarby, innan jakten förflyttas till ett skepp då den jagade tar riktning mot hamnen i ett försök att fly till havs. Kenway tvekar inte, utan hoppar ombord sitt skepp Jackdaw och seglar efter skurken. Efter detta får vi se en strid till havs, där vår fiendes skepp kvaddas, och där Jackdaws kapten och besättning bordar motståndarens skuta. Efter att den jagade sjöbusen dödats får vi valet att antingen ta över fiendens besättning eller lägga till hans skepp till vår alltjämt växande flotta.
Fullt ös. Och allt detta sker utan en enda laddningsskärm. Ubisoft gör också en poäng av att ständigt flytta kameran högt, högt över Kenways huvud för att visa hur mycket action som pågår i spelvärlden samtidigt. Det är helt enormt. Tre större städer, och mellan dem enorma hav fulla av piratskepp, massivs av öar proppade av hemliga skatter som kan letas upp. Att ta den starkaste delen från Assassin's Creed III och knyta all gameplay och story kring den - det lät bra i teorin. Det ser suveränt ut i praktiken.
Grafiskt sett ser Playstation 4-versionen ljuvlig ut. Men även om en tripp till Havanna visar en livfull stad som för tankarna till tvåans Italien, är det visuellt inte så långt från Assassin's Creed III:s hamnstäder som man kanske hoppats på - tänk dig en version till en vässad PC och du får en bra bild.
Det som verkligen visar upp konsolens hästkrafter är dock inte stadsliv, utan lövverk. När Edward snuddar vid en buske när han gömmer sig för fiender utanför ett aztektempel rör sig de individuella grenarna nästan magiskt, och löven glimrar till och är i princip helt verklighetstrogna. Det känns som att någon slängt in en teknikdemo mitt i Assassin's Creed. På samma sätt ser det oerhört verkligt ut när ett fort sprängs genom ett bombardemang av Jackdaws kanoner. Vågorna på havet är också... tja, verkliga. Ett åskväder en stund senare får oss att gapa.
Spelvärlden är helt upplåst från början så du är fri att sätta kurs mot vilken riktning du vill. Det finns doss vissa fort, strategiskt placerade, som du måste besegra för att kunna få fri passage genom de områden de bevakar. I demon får vi se Jackdaw mosa ett av dessa välbevakade fiendenästen, och sekvensen slutar med att Kenway och hans besättning hoppar av skeppet och börjar klättra på borgruinerna för att sedan rensa bort de sista överlevarna. Och återigen: inga laddningstider.
Friheten att utforska känns uppfriskande och de ouppfyllda löftena i Assassin's Creed III ser ut att ha realiserats till fullo här. Det finns gott om sidouppdrag och den öppna världen känns verkligen inbjudande. Det går att glömma den gamla kampen mellan Templars och Assassins och bara ha roligt.
Vi ser främmande skepp duellera vid horisonten. Delfiner simmar och hoppar bredvid oss när vi simmar från en miniatyrö tillbaka till skeppet. Vi smyger genom en bergströsslad ö, stealth-dödar några spanska soldater, räddar fängslade sjömän och letar nedgrävda skatter. Utvecklarna använder sig av strypgrepp, demonstrerar det fria siktet för pistolerna och viftar två sablar samtidigt.
Ubisoft visar upp ett nytt vapen - blåsröret - och skjuter en liten giftpil i nacken på en fiende, vilket får denne att bli galen och attackera sina kollegor. Samtidigt smiter Kenway förbi obemärkt. Fienderna ska bli tuffare denna gång, berättar Ubisoft. Det kommer även att finnas saltdoftande piratvisor att låsa upp, och dessa kan din besättning sjunga när de ser till skeppet.
Det är ett stort äventyr, detta. Och någonstans häri finns även den mer traditionella Assassin's Creed-upplevelsen med parkour, strider och stealth som tycks ha lyfts direkt från seriens tredje del - och som faktiskt kan bli den svagaste delen av Black Flag. Men med så mycket annat att syssla med ser vi verkligen fram emot ett liv till havs.