Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0

Disney har äntligen inkluderat Lucas underbara universum i Infinity och vi besökte utvecklarna för att klämma lite på 3.0

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om Disney endast hade nöjt sig med att addera endast Star Wars-figurer i det redan enorma Disney Infinity-universumet, skulle det förmodligen ha varit tillräckligt för att öka försäljningen mångfaldigt. Star Wars är massivt, vilket vi alla vet. Men igår Disney går "all-in" genom att lansera två fulla separata Star Wars-playsets som en del av det nya paketet. Det är därför ganska uppenbart att Disney Infinity 3.0 är den största interaktiva lekhage serien har presenterat och det slutar inte där. Förutom Star Wars har Disney Infinity 3.0 också en playset baserat på den senaste Pixar-filmen och paketet innehåller även nya racing-utmaningar och massor av nya karaktärer från både Disney och Marvels mustiga universum.

Producenterna för det tredje Infinity paketet, John Blackburn och John Vignocchi, betonar att paketet kommer att erbjuda en komplett Star Wars-upplevelse. Samtidigt hävdar de att de övriga delarna av spelet, till exempel skapande egna verktyg, har förbättrats avsevärt. Det har verkligen inte snålats på vissa saker och de fysiska Disney-, Marvel- och Star Wars-figurerna som är placerade runt omkring i rummet skvallrar om teamets kvalitetsfokus. De kunde lätt ha sålts som samlarobjekt för samlare, så välgjorda och trevligt designade känns de nya figurerna.

Den här gången har Avalanche Software fått hjälp från flera andra studios som alla fått olika ansvarsområden. Disney ägnar alla områden samma uppmärksamhet. Det handlar om detaljerna, och det verkar därför som en smart idé att fördela utvecklingen på flera olika grupper som sköter delarna i spelet där man flyger, hoppar, bygger, kör bil och bygger.

Studio Gobos utvecklingschef Tom Williams är stolt över figurerna som baserats på ursprungliga Star Wars-trilogin. Det kan bero på att han är en självutnämnd Star Wars-fanatiker. Star Wars: Rise Against Empire är i själva verket präglat av utvecklarnas egna minnen från barndomen. Det kretsar kring de ikoniska karaktärerna Luke Skywalker, prinsessan Leia, Han Solo, Chewbacca och Darth Vader, och skickar ut dem att utforska de kända planeter från filmerna.

Detta är en annons:
Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits
Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits

Av de olika teamen som hjälps åt att utveckla Infinity 3.0 är det tveklöst Ninja Theory (Heavenly Sword, DMC, Enslaved) som känns som det märkligaste valet. De har aldrig tidigare arbetat på ett barnvänligt familjespel utan har i stort sett enbart köttiga, blodiga actionfester på sin digra resumé. Studions chefsdesigner Stephen Stanyon påpekar i en intervju med Gamereactor att de valdes ut och kontaktades av Disney eftersom spelvärlden vet mycket väl hur duktiga de är på att skapa inlevelserik och belönande tredjepersonsaction, något som Disney Infinity 3.0 är proppfullt av. Inför Star Wars-kapitlen i spelet har Ninja Theory arbetat om den spelmekaniska grunden för all action, något som gjort Disney Infinity 3.0 till ett betydligt smidigare och följsammare spel än föregångarna. När Yoda och Luke (med flera) reser runt i galaxen och vevar ljussabel märks det att spelsystemet plockats fram av ett gäng veteraner som vet vad de pysslar med.

Förutom Star Wars innehåller 3.0 Inside Out-figurerna och banor från den kommande Pixar-filmen som kretsar kring innandömet av människokroppen. Här blandas 2D med 3D och utmaningen är att ta sig genom diverse kniviga plattformsnivåer för att samla ihop känslor från den kommande filmen. Just Inside Out-kapitlet kändes inte alls lika genomarbetet som Star Wars-bitarna under vårt besök hos utvecklarna men här finns en hel del potential.

Detta är en annons:
HQ

Förutom Star Wars och Inside Out kommer 3.0 att innehålla Disneys egen variant på Mario Kart. Spelläget kallas Disney Speedway och den här delen har Sumo Digital ansvarat för, studion som bland annat utvecklat Sonic & Sega Racing samt Outrun 2. Att inspirationskällan varit just Sega & Sonic Racing samt Mario Kart är inget som Sumo Digital direkt hymlar med när vi träffar dem. Kart-fysiken är såklart lekfullt enkel och underhållande, men i versionen som Gamereactor fick testa gick de olika stuntsen lite väl lätt att genomföra, något som Disney bör kika närmare på.

Nämnde jag att verktyget som möjliggör skapandet av egna världar byggts ut rätt ordentligt? Förutom ett massivt tillägg av mängder av nya, fysiska, figurer samt Star Wars och Inside Out-banor har Disney sett till så att det är ännu enklare att skapa sina egna upplevelser i 3.0. Disney Interactives senior director Brian Nelson nämner under vårt besök att mängden förvirrande tutorial-skyltar i de tidigare versionerna av byggverktyget nu arbetats bort för att skapa en mer naturlig och behaglig upplevelse. Det finns nu visuell vägledning i form av smartare struktur och bättre presentation vilket kommer att göra detta till ett riktigt trevlig spelläge när spelet väl släpps. Toy Box har verkligen aldrig känts bättre och nu finns det en tanke bakom varenda litet moment. För att till exempel stoppa en AT-AT på isplaneten Hoth kan du plocka ut batteriet, bara en sådan sak...

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits

På det stora hela känns detta som ett mäktigt, otroligt välfyllt och ambitiöst paket där flera riktigt duktiga utvecklare buntats ihop för att utveckla den perfekta sandlådan.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits
Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits

Relaterade texter

Disney Infinity dog en för tidig död

Disney Infinity dog en för tidig död

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Mäki

Redaktör Mäki har febrilt samlat Disney Infinity-figurer och spelat spelen. När nedläggningen av serien utannonserades i förrgår bestämde han sig för att summera varför...



Loading next content