Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Batman: The Telltale Series

Batman - A Telltale Games Series

Vi fick ta del av en demo för Telltales kommande Batman-titel bakom stängda dörrar på E3. Detta är våra intryck av vad vi såg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det finns en hemlig ingång till Bat-grottan i vardagsrummet i Wayne Manor. Du kan lätt avslöja den gömda dörren genom att trycka på den gamla väggklockan till vänster. Vi vet om detta för att vi var där, i den duktigt imponerande Telltale Games-montern som de hade snickrat ihop inför E3 2016.

Inuti den mörka riddarens teknikfyllda hemliga lya kunde vi bevittna den första halvtimmen av Episod 1 av Batman - A Telltale Games Series. Och med tanke på när spelet släpps (del ett borde anlända redan nästa månad) och hur spelet ser ut (vi lämnade grottan väldigt imponerade) är det lite förvånande att gameplay av studions senaste äventyr inte har släppts för offentligheten än.

Batman: The Telltale Series
Telltales titlar har aldrig varit kända för att vara bra optimerade upplevelser men deras Batman-spel kan markera en förändring i det avseendet.

Tempot, stilen, actionsekvenserna, regin och produktionsvärdena ser ut att vara på en mycket högre nivå i kontrast med tidigare Telltale-bedrifter. Detta kan mycket väl bli den första titeln av en ny era för studion.

Detta är en annons:

Ett rån är i full gång i en av de centrala bankerna i staden Gotham. Tjuvar har redan påbörjat deras smutsiga jobb och kommisarie Jim Gordon är sen på plats. Batman, å andra sidan, är det inte. Vi ser mycket mer knapp och spakkommandon på skärmen under slagsmålen än vanligt, men de framstår inte som tröttsamma än så länge. Koreografin är vacker, de filmiska kameravinklarna är precis där de borde vara och serietidningslika grafiken kunde inte ha passat bättre.

Batman sänker den ena skurken efter den andra, och spelaren använder spakarna för att snabbt justera riktning och trycker på knappar när det behövs. Både slag och sparkar såväl som ninjatricks och Bat-prylar är involverade i spektaklet. En tredelad Bat-mätare fylls upp allteftersom att combos kedjas samman på korrekt vis och när den är fylld kan den högra avtryckaren användas för att avlösa en förödande avslutare, ett alternativt sätt att sätta P för en fajt. Detta är särskilt användbart mot tuffare motståndare, som exempelvis allas vår hala favoritkissemiss Catwoman, som dyker upp mot slutet av rånet för att stjäla det finaste av stöldgodset från de mer reguljära bovarna. Hon är smart och har vassa klor så hon är en rekorderlig motståndare och vi är givetvis intresserade av att se hur hennes relation med Bats utvecklas genom seriens gång.

Batman: The Telltale Series
Vi är väldigt intresserade av att se vilka av de ikoniska karaktärerna som kommer dyka upp i Batman - A Telltale Games Series.

Men den här bankstöten berättas inte för oss scen för scen. Mellan dem får vi se glimtar av vad som händer efteråt i Bruce herrgård, där han återhämtar sig från skadorna han åsamkades under rånet som gick av stapeln dessförinnan och pratar med en synligt bekymrad Alfred Pennyworth. För i det här spelet är Bruce Wayne lika viktig som Batman, enligt Telltale, och deras mål är att låta spelaren utforska karaktärens dualitet på ett djupare sätt än förut. De beskriver det som att spelet handlar om två masker, där den ena är Bat-hjälmen och den andra är miljardärsmasken - båda två döljer den riktiga, besvärade mannen bakom.

Detta är en annons:

"De behöver något att frukta", förklarar den lidande Wayne som försöker övertyga hans butler, tillika fadersfigur. Problemet är att till och med poliser börjar frukta Batman och det är inte så att Bruce är bekväm med hans övriga plikter inom PR och policys som den stadsinvesterare han är.

Först kommer svåra val naturligt i form av dialogval mellan Bruce, Alfred och en Harvey Dent som vill bli Gothan Citys borgmästare med Waynes stöd. Manusförfattandet verkar hålla hög klass med ett elegant sinne för humor och hela äventyret presenteras helt enkelt på ett väldigt förnöjsamt sätt.

Batman: The Telltale Series
Grafiken är härligt serietidningsdoftande och passar källmaterialet perfekt.

Problem finns det gott om när man heter Bruce Wayne och de uppenbarar sig här i form av tidigare åtaganden av Wayne-familjen, en journalist som har en tendens att väta näsan sin lite väl mycket och de uppenbara tillkortakommanden som Dent själv står för. Men spänningen ökar gradvis men stadigt när Carmine Falcone äntrar scenen och ber Wayne om några mindre än hederliga tjänster innan han går med på att stötta Dent i hans kandidatskap. "Tillsammans står vi för hälften av stadens arbeten", menar gangstern men Wayne står på sig och gör det klart att han inte är intresserad av att hjälpa den potentiella skurken, då något helt klart är lurt. Så gick han åtminstone till väga i vår demo, spelaren får utrymme att bestämma själv hur denne vill göra i varje given situation.

Vi behöver fortfarande se mer av actionsekvenserna (vi hoppas att de inte blir repetitiva eller irriterande), detektivdelarna (som kommer skänka ett trevligt pusselelement till äventyret) och storystrukturen - men vi njöt faktiskt av det vi såg precis som om det vore en högbudget-TV-show. Och medan vi väntar på att det ska släppas gameplay kan ni tro oss när vi återigen säger att presentationen är mycket, mycket bättre den här gången, med en mer polerad grafisk yta och grymma nickningar mot serietidningarna och källmaterialet som verkligen gör skillnad. Vi kan helt enkelt knappt bärga oss för att få spela Batman - A Telltale Games Series själva när det släpps inom en snar framtid.

HQ

Relaterade texter

3
Mer Batman från Telltale på väg?

Mer Batman från Telltale på väg?

NYHET. Skrivet av Fredrik Säfström

Senare under veckan sparkar Comic-Con igång och i samband med det så har det redan florerat flera, heta rykten om vad Telltale Games kommer att presentera under showen....



Loading next content