Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gwent: The Witcher Card Game

Gwent: The Witcher Card Game

En kul grej från ett mäktigt rollspel blev extremt populärt bland fansen, och kan nu bli nästa stora virtuella kortspel. Lisa har hårdtestat Gwent-betan för att se om det har framtiden för sig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

"Are you up for a round of Gwent?" Det sinnessjukt fantastiska The Witcher 3: Wild Hunt blev snabbt ett av mina absoluta favoritspel när jag väl kom igång med att lira det. Mellan mina två format spenderade jag hundratals timmar i den vackra världen - Jag menar, för att köpa och spela spelet på både Playstation 4 och Xbox One krävs en intensiv kärlek för ett spel, speciellt när det gäller ett öppet och långt äventyr.

Jag satt för en tid sedan och funderade över exakt hur många av dessa hundratals timmar i Geralts skor jag spenderat med en kortlek i handen. Jag kom snabbt fram till att åtminstone hundra timmar spenderats vid ett gwent-bord på något värdshus.

Gwent: The Witcher Card Game
Den underbara startskärmen som möter oss.
Detta är en annons:

Hade någon bett mig kolla in Witcher 3-versionen av Gwent utan att ha spelat basspelet hade jag antagligen suckat, stirrat och fått ur mig ett "Hur kan ett kortspel vara kul om du bara möter bottar?" men efter att ha satt mig in i det uppskattar jag det något otroligt. Det är inte bara ett av de mest välgjorda minispelen jag någonsin spelat utan det är otroligt genomtänkt, snyggt och lättspelat och hade kunnat gå rakt från minispel till att stå på egna ben i min mening.

Gwent har ett fantastiskt gränssnitt, otroligt snygg design (både på de fantastiska korten, karaktärerna och emblemen som prydde dessa och brädet), det är lätt att lära sig och att sätta sig in i, du kan alltid vinna - även med sämre kort om du spelar rätt - och herre jistanes vad svårt det är att lägga ner.

Gwent: The Witcher Card Game
Jodå, Geralt får vara med på ett hörn.

Gwents enda minus i The Witcher 3: Wild Hunt var bristen på verkliga motståndare. Visst, spelets datorkontrollerade Gwent-motståndare var ofta välprogrammerade och smarta, men efter en svår runda kom ändå aldrig den där känslan av stolthet, det blev mer en suck och ett "fy helskotta, vilken dryg bot".

Detta är en annons:

Gwent var självklart inte för alla från början, jag är nästan stensäker på att jag sitter på tronen som mest intresserad av alla på redaktionen, men för oss som hann förälska oss i Gwent kom utannonseringen av Gwent: The Witcher Card Game som en fantastisk överraskning. Äntligen skulle vi få spela mot andra över nätet! Men när? Inget premiärdatum syntes till, vi skrev snällt upp oss i betakön och svalde gråten.

Gwent: The Witcher Card Game
Gwent började sin bana som minispel, men har nu byggts ut till ett eget spel.

Helt plötsligt var det dock dags, Gwent: The Witcher Card Game-betan rusade igång, först i form av två kortare stresstest som kallades "Kill the servers!" och nu som ett nästan färdigt spel i ett standard-betastadie. Jag hängde såklart med i varje etapp och har ett par tankar att dela med mig av.

Det är självklart viktigt att notera att det är en beta vi pratar om och mycket kan komma att ändras.

"Du är inbjuden till stresstestet "Kill the servers", ladda ner GOG-klienten och kör igång". I timmar innan start satt jag snällt framför datorn, stirrandes in i skärmen, ovetandes om den intensiva huvudvärken som skulle komma senare på grund av monitorstirrandet. Snart var det Gwent-dags! Efter ett par spamklick på "play" startade spelet och jag satt, antagligen lite väl exalterad på änden av stolen, på väg att ramla av. En simpel, men fin meny uppenbarade sig och de enda valmöjligheterna var ett klick på antingen "settings" och "multiplayer". Jag tryckte snabbt på multiplayer och funderade en stund - hur skulle servrarna fungera? Inte speciellt bra skulle det visa sig, men mer om det senare.

Gwent: The Witcher Card Game
Gwent: The Witcher Card Game-betan kördes till PC och Xbox One, men det kommer även till Playstation 4.

Efter att ha kommit in i min första match syntes skillnaderna från minispel till ett riktigt nästan lite väl mycket. Jag gillade det gamla utseendet och hade svårt att vänja mig, men jag körde på, "jag ska gilla det här". En helt ny design, nya kort, omgjorda kort och en hel del nya sätt att spela stod till buds. Stresstestet gav spelarna två fraktioner att välja mellan. Basfraktionen Northern Realms och Monsters (Skellige samt Scoia'tael lades till i andra omgången). Ett hett ämne ända från basspelet har varit Monsters-fraktionens ohyggligt höga chans till en vinst och i stresstestet märktes tydligt att inte mycket ändrats kring detta. Själv har jag inte sett problemet med den övermäktiga fraktionen då den alltid har gått att kontra, men hade du problem mot Monsters innan lär du ha problem även nu. Spelmässigt kändes det dock lyckligtvis som Gwent, det fanns inga större skillnader förutom att nästan alla kort fått nya symboler, ny design och nya färdigheter.

Så hur var det att spela mot andra då? Helt ärligt kändes inte skillnaden alls i stresstestet. Den enda skillnaden vore väl i just stresstestet att multiplayersessionerna bröts konstant för många. Jag klarade mig tills sista timmen då jag var tvungen att stänga ner på grund av serverproblem.

Gwent: The Witcher Card Game
Om motståndaren du möter sköter sig, kan man ge denne XP som tack för en god match.

Efter att ha gått från både det första och andra stresstestet på PC ganska nöjd, var det dags för betan på Xbox One och här fanns stora skillnader. Först och främst fick jag kika närmare på spelets "deck builder", lekbyggare. En sådan fanns givetvis även i Witcher 3 men i betan var den totalt annorlunda - och enligt mig rejält mycket sämre. En rörig, otydlig meny med så mycket kort som smälter in i varandra fungerar verkligen inte lika bra som grundspelets stilrena, tydliga och lättförståeliga version, kika skillnaderna på bilderna nedan.

Utöver spelets nya lekbyggarverktyg fanns skillnaden "från mus till handkontroll" som givetvis inte rörde mig speciellt mycket då jag alltid lirat The Witcher 3: Wild Hunt och dess gwent-version på konsol. Jag kan dock säga, till er som inte lirat konsolversionen, att det funkar otroligt bra med kontroll, även om mus är att föredra.

Gwent: The Witcher Card GameGwent: The Witcher Card Game
Lekbyggaren känns sämre i Gwent: The Witcher Card Game än i huvudäventyret.

Mitt absoluta favorittillskott till Gwent: The Witcher Card Game är dock "bra spelat"-funktionen (Good Game). Efter en match får spelaren material som man kan bygga kort av samt XP som denne kan byta in mot nya kort. Tycker man att ens motståndare gjorde bra ifrån sig kan man snabbt trycka Y (jag har ingen koll på vilken tangent detta motsvarar på PC) för att ge motståndaren lite extra XP. Ett fint sätt att låta spelarna bete sig hyfsat på nätet.

Så hur känner jag inför Gwent-släppet då?

Jag är otroligt kluven. Jag gillar det givetvis, annars hade jag inte spelat fortfarande, men många av ändringarna har gjort spelet sämre från dess minispelsstadie. Lekbyggarverktyget är helt fruktansvärd, färger flyter ihop och allt är rörigt - varför har de försökt fixa någonting som var fint från början? För att kunna jämföras eller ens konkurrera med Blizzards supersuccé Hearthstone krävs en hel del jobb. Storhetspotentialen finns men CD Projekt Red är inte där än.

Gwent: The Witcher Card GameGwent: The Witcher Card Game
Premiärdatum för Gwent: The Witcher Card Game är inte spikat ännu.

Relaterade texter

0
Gwents femte expansion utannonserad

Gwents femte expansion utannonserad

NYHET. Skrivet av Rasmus Jämsä

Glada nyheter för er Witcher-älskande kortspelare där ute. CD Project Red lät nyligen utannonsera Gwents femte expansion kallad Master Mirror. Temat för denna expansion...



Loading next content