Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty

Call of Duty

I år kommer en tidig tomte med leriga skyttegravar och ett avskjutet ben ... Håll till godo

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det känns nästan som om Activision är ute på något som nästan kan liknas vid ett korståg mot den senaste tidens hetaste titlar. Man hoppas ge GTA III en pungspark med True Crime och viss känns det lite som om de siktar in kanonen mot Medal of Honor-serien med den nya WWII-skjutaren Call of Duty? För jämförelsen går inte att komma undan. Medal of Honor gillade jag skarpt, ett snyggt paketerat äventyr med massor av härlig action. Man gnuggade händerna av ren och oförfalskad lycka när expansionen Spearhead kom. Förgäves visade det sig. Spearheadkampanjen var så kort att man nästan trodde det var en bugg i spelet när eftertexterna började rulla på skärmen.

Nåja, nu är det dock Call of duty (CoD) som har fingranskats av er alldeles egen spelöverkontrollör. Kort sagt kan jag säga att CoD får båda tummarna upp av mig. Spelet bygger på samma motor som Return to castle Wolfenstein, men man har både putsat och filat på den så att du kommer knappt att känna igen dig. Motorn verkar helt och hållet vara »up to date« och bjuder på ett veritabelt polygonfyrverkeri. Utvecklarna har lagt mycket tid på detaljer och det märks. Jag satt länge och betraktade hur besättningen på en tysk luftvärnskanon agerade. En vevade, en laddade, en bar fram ny ammunition och en siktade och sköt. Allt kändes väldigt realistiskt. Att jag tittade på dem genom kikarsiktet på ett nyss erövrat och halvautomatiskt prickskyttegevär förtog kanske inte heller stämningen.

Efter natt kommer dag, efter sommar kommer vinter och efter grafik kommer ju faktiskt ljud. Och vilket ljud sedan. Det kommer från överallt, befäl som ropar ut order och kamrater som skriker av smärta. Till denna galenskapens symfoni lägger man sedan en massiv matta av artillerield och rikoschetter. Upplevelsen blir total och adrenalinet pumpar från start. I CoD så spelar man inte hela tiden som samma karaktär utan här kommer man att få uppleva krigets fasor från olika vinklar. Man kommer nämligen att få spela som amerikan, engelsman och även som soldat i röda armén. Detta gör att CoD på ett oöverträffat sätt erbjuder en totalupplevelse av andra världskriget än vad någon annan titel tidigare gjort. För att ytterliggare öka realismen så är man inte en tuff och hård commandosoldat utan en helt vanlig menig som inte vill vara där han är mer än någon annan. Tillsammans med de andra i plutonen så måste man kämpa mot enträgna fiender för att nå sina mål. Och det fungerar inte att med höga knäuppdragningar ädelt springa över fälten. Nej här gäller det verkligen att använda terrängen, döda kor och allt som finns för att söka skydd och därmed öka chansen till överlevnad. Sina gruppmedlemmar har man kvar kampanjen igenom och stryker många med i början så kommer det att bli kämpigt att klara de senare uppdragen då förstärkningar inte växer på träd.

Call of Duty känns på alla vis som en ambitiös satsning på något som alldeles säkert kommer att bli en höjdare. Ljud och grafik håller toppklass, men det är helheten som på ett väldigt övertygande sätt förmedlar krigets vansinne och förvirring. Spelet är inte en taktisk skjutare där du kommer att dö av ett enda välriktat skott, utan simmar i samma vatten som Medal of Honor när vi pratar om realism. Utvecklingsstudion Infinity ward, som ligger bakom Call of duty består av samma personer som utvecklade Medal of honor - Allied assault. Förhoppningsvis bytte de sida för att slippa göra skamligt korta kampanjer och ge oss alla lite bättre valuta för pengarna än konkurrenten.

Detta är en annons:
Call of DutyCall of DutyCall of DutyCall of Duty
Call of DutyCall of DutyCall of DutyCall of Duty

Relaterade texter

Call of DutyScore

Call of Duty

RECENSION. Skrivet av Martin Forsslund

Ta skydd bakom en död häst och åla dig fram genom leriga skyttegravar. Call of Duty bjuder på ett hejdundrande världskrigsäventyr.



Loading next content