Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battle Chasers: Nightwar

Battle Chasers: Nightwar

Före detta Darksiders-utvecklarna Airship Syndicate avser att senare i år bjuda oss på ett traditionellt rollspel I japansk anda. Battle Chasers: Nightwar baseras på Joe Madureiras klassiska serier och påminner visuellt sett om Victor Vran

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Airship Syndicate (tidigare Vigil Games) jobbar för tillfället för fullt på deras kommande Battle Chasers: Nightwar, som vid första anblick påminner om både League of Legends och Victor Vran. Beskrivet på förhand som ett klassiskt japanskt rollspel fast med... Mer action. Genom att jobba mer med element såsom fällor, pussel och möjligheten att undvika slagsmål hoppas man leverera en solid produkt.

Battle Chasers: Nightwar
Spelet följer den klassiska turbaserade striden.

Historien kretsar ring tre hjältar; den först är Gully, som ärvt sin fars dunderhandskar vilka ger henne övernaturlig styrka. Sen har vi Garrison, före detta paladin och kort sagt den bästa svärdsvingaren i världen. Calibretto som är en vandrande pansarvagn. Då hans bestyckning består av olaglig teknologi ses han mest som en laglös. Fallet med just honom är att han må vara en gående atombomb men likt Järnjätten har ett stort hjärta och beskrivs av utvecklarna som gruppens livräddare (vilket kommer på köpet om du har helande krafter och är i nära symbios med naturen). Sen har vi magikern Knolan med en aningen salt attityd och sist men inte minst Red Monika, som gör lite som hon själv vill. Och vi höll på att glömma, Alumon som i egenskap av djävulsjägare säkerligen kan komma att behövas.

Battle Chasers: Nightwar
Även fast ett nivåsystem kommer finnas med är inte det spelets huvudfokus.
Detta är en annons:

Dessa är, när äventyret börjar, på jakt efter en mystisk förlorad ö. Allt ser ut att bli en expedition helt enligt regelboken men när de anländer blir det allt annat än hektiska grillfester och promenader i skogen. Det visar sig att ön är bebodd av odöda, vampyrer och andra hemska ting som kommit tillbaka från andra sidan. Självklart blir det upp till gruppen att stoppa patrasket samtidigt som de måste hitta en väg hem. Och det är här spelupplägget hoppar in i bilden. Vi kommer som en av dessa individer, få utforska grottor medan de andra hänger med som sällskap och trofasta vapenbärare. Du kommer inför varje uppdrag få välja exakt vilka du vill ha med dig och dessa kommer vara mer eller mindre passande för ändamålet. Vissa kommer lyckas bättre och vissa inte.

Spelet är baserat på en serietidning med samma namn, men trots att det utspelar sig i samma universum kommer du inte behöva läsa för att förstå vad som händer. Bekanta ansikten kommer finnas med och små flörtar här och var, men på det stora hela är en genomläsning inte ett krav för att du ska uppskatta spelet.

Battle Chasers: Nightwar
Varje grotta ska skilja sig från sina föregångare.

Om vi för en stund får prata om vad spelet kommer innehålla kan vi nämna att det kommer innehålla ett nivåsystem men detta kommer inte vara huvudfokus. Istället läggs stor vikt på tillverkning av föremål för att bättre tukta motståndet. Tack vare slumpmässigt genererade nivåer kommer varje genomspelning och varje uppdrag skilja sig från resten och därför kommer vi få ett brett utbud av byggmaterial, så att säga. Sen kan du med de nyförvärvade resurserna och beroende på i vilken grotta du är, tillverka olika saker.

Detta är en annons:

Man har valt att placera ut olika arbetsstationer i olika grottor och därför måste du befinna dig på rätt ställe för att tillverka ett specifikt skydd exempelvis. Ju mer du tillverkar och ju mer du utforskar desto mer mark görs tillgänglig. Där finns ytterligare resurser vilket innebär nya vapen och nya föremål. Och som tidigare sagt, eftersom allt genereras slumpvis är återspelningsvärdet stort. Förhoppningsvis.

Men vad vore ett spel utan lite motstånd? Det finns gott om fiender här och stridssystemet är turbaserat. Själva upplägget har mycket gemensamt med andra rollspel där du ser när din karaktär står på tur och det här hoppas utvecklarna ska sätta ett visst krav på strategi när vi spelar. Vi kommer på sedvanligt manér ha olika attacker och dessa kommer ta olika mycket skada. Som förväntat gäller det att balansera de enklare slagen med de tyngre. Du kanske inte alltid kan använda just din karaktärs ess i rockärmen då den tar för lång tid att ladda upp. Planering krävs alltså med andra ord.

Battle Chasers: Nightwar
Street Fighter, någon?

Att inspirationskällan är en serietidning reflekteras i det grafiska. Vid utforskande av grottor har vi en isometrisk kamera och denne lyser ner på modeller vars färger och utseende påminner om tecknade barnprogram från 80- och 90-talet. Detta är självfallet menat och hittills ser det bra ut. Har du spelat eller sett något av Victor Vran så förvånar det oss inte om du tänker på det när du set detta. Skillnaden är nog att detta ser mer "tecknat" ut. När det vaknas strid är det t 2D som gäller och här påminner det starkt om Street Fighter-spelen. Om detta är tänkt eller helt beror på vår egen associationsförmåga är upp till var och en.

Battle Chasers: NightwarBattle Chasers: Nightwar
Det kommer krävas strategisk planering för att klara sig igenom uppdragen.

Ser man till spelets officiella hemsida så förväntas äventyret landa någonstans i sommar, och det är med intresserade blickar vi räknar ned. För det här kan om det inte händer något oförutsett inom de närmsta månaderna, bli något väldigt trevligt.

Battle Chasers: NightwarBattle Chasers: Nightwar
Peek A boo!
Battle Chasers: NightwarBattle Chasers: Nightwar

Relaterade texter

1
GRTV spelar Battle Chasers: Nightwar

GRTV spelar Battle Chasers: Nightwar

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Kika på när vi, under en Gamereactor Livestream-omgång, klämmer lite mer på det turbaserade rollspelet som baserats på Joe Madureiras underbara serieblaskor. "Battle...

0
Battle Chasers: Nightwar

Battle Chasers: Nightwar

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Andreas Blom

Före detta Darksiders-utvecklarna Airship Syndicate avser att senare i år bjuda oss på ett traditionellt rollspel I japansk anda. Battle Chasers: Nightwar baseras på Joe Madureiras klassiska serier och påminner visuellt sett om Victor Vran



Loading next content