Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II

Gamereactor fick chansen att provspela Assault på banan Theed i Battlefront II. Här är våra intryck av Dice senaste Star Wars-bidrag...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Star Wars Battlefront II var som väntat ett av huvudnumren under EA Play i lördags, där det visades upp en hel match i multiplayerläget Assault på banan Theed (stad på planeten Naboo), något de som sett Episode I säkerligen är bekanta med. Efter presentationen fick Gamereactors utsända själva möjlighet att spela just detta på Playstation 4, där vi hamnade i klonernas lag och skulle försvara staden från separatisternas droider.

Under den första fasen i matchen kom dessa droids dragandes med en transport som de försökte frakta till kungliga palatsets port. Under den andra fasen skulle droiderna försöka ta kontroll över två punkter i nämnda palats och i den tredje och sista fasen gällde det att erövra tronrummet där klonerna bittert utkämpade en sista strid. De som attackerar har då ett begränsat antal liv, så det gäller att förvalta dem väl.

Striderna kändes betydligt mer taktiska än något annat vi upplevt i det första spelet. Även om spelläget i sig inte är så annorlunda, finns det nu anledning att faktiskt försöka nyttja något slags övergripande strategi. Det handlar inte längre bara om att skjuta fienden till de får slut på liv. Ett bra exempel på det stötte jag på redan i första fasen där en del av attackerna mot transporten skedde på öppen yta, vilket tvingade mig till eftertanke då det vore lika med självmord att bara rusa fram. Prickskyttar är därför oumbärliga, och det gäller att flankera och använda granater smart. Dessutom måste man se till att de som har Ion Disruptors skyddas eftersom det är dessa som gör verklig skada på transporten.

Detta är en annons:
Star Wars Battlefront II
Tvåan är oerhört snyggt rent grafiskt,

Taktiken börjar redan vid klassvalet, där fyra stycken finns tillgängliga. Specialistklassen är exempelvis väl skickad att använda prickskyttegevär, medan Heavy-klassen kan användas för att få rejäl eldkraft på nära håll. De har kort sagt sina egna för- och nackdelar samt egna vapen och tillägg. Alla klasser kan dessutom modifieras med bland annat olika Starcards. Vi fick ett antal valmöjligheter att prova på, och själv fastnade jag för det Starcard som ger tillbaka lite hälsa efter att en fiende skjutits ned. Men att alls få dessa val gjorde mycket för upplevelsen.

Hjältarna får man inte längre genom att plocka upp dem på banorna, utan istället för du dem efter att ha uppnått en viss poäng. I och med att du spelar får du sådana för exempelvis att ha dödat andra, assists eller att ha bidragit till målet för uppdraget - och dessa nyttjar du sedan till att köpa fördelar. Det kan vara specialklasser som Jump Troopers, men alltså även hjältar, förutsatt att ingen annan redan använder den du vill ha.

När det kommer till urvalet av hjältar såg jag Rey, Han Solo, Boba Fett och Darth Maul röja runt under min tid med spelet. Några restriktioner om vilka hjältar som hör hemma på vilka banor tycks alltså inte finnas. Darth Mauls ljussabelattacker är oerhört smidiga, vilket gör honom perfekt för att rusa in i fiendens linjer och göra rent hus innan de ens fattat vad som hänt, medan Boba Fetts raketer på ryggen gör honom som klippt och skuren för att taktiskt slå ut motståndarna från ovan. Jag gillar också hur droids nu finns med i spelet eftersom de bidrar till variation och fräschör, och de passar såklart extremt bra på en bana från Episode I. Dessutom har även de sina små finesser, som att vara mindre och tanigare och därför svåra att skjuta ned. Dessutom kan de dra fram Super Battle Droids som är besvärliga att tampas med.

Detta är en annons:

Själva spelbarheten har för övrigt ändrats en del. Nu kan man kyla ned sitt vapen snabbare genom att trycka fyrkant, på samma sätt som hur omladdning brukar fungera. Det finns dessutom något som närmast för tankarna till Active Reload från Gears of War, där en överhettad puffra snabbt kan göras redo igen.

Star Wars Battlefront II
Se till att sätta stopp för droiderna innan de når sitt mål.

Själva skjutandet är något jag verkligen gillar med Star Wars Battlefront II. Puffrorna jag hann skjuta kändes inte bara unika med egna funktioner och baksidor, utan de var även roliga att använda. Det är tillfredsställande att beväpna sig med Heavy-klassens minigun-liknande dödsspruta och rensa ut en korridor av fiender, och så oerhört coolt att med en prickskyttegevär slå ut intet ont anande ruskprickar. Mycket av grundarbetet till detta lades såklart i föregångaren, men Dice har lyckats göra spelbarheten så mycket mer tillfredsställande nu och det känns som att skotten har mer effekt.

Precis som originalet på sin tid är detta ett mycket snyggt spel. På Theed-banan märks detta i synnerhet i tronrummet där de glänsande golven reflekterar omgivningarna och i de gnistor nedskjutna droider sprutar ur sig. Till och med menyerna är genomarbetade där blåa och svarta teman snyggt bildar en tjusig helhet, och bidrar till att ge tvåan en egen identitet.

Star Wars Battlefront II är på flera sätt en välbekant upplevelse, men med mycket mer polering och innehåll. Jag uppskattade detta enormt under min tid med spelet och det känns överlag både djupare och mer njutbart. Jag hoppas resten av spelet håller samma höga klass, och det ska bli intressant att se hur fler delar av Star Wars-universumet kommit till användning.

HQ

Relaterade texter

Star Wars Battlefront IIScore

Star Wars Battlefront II

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att utöva stora krig i den där galaxen, långt, långt borta och Jonas Mäki har nyttjat kraften som en sann Sith för att leverera en recension...



Loading next content