Det är lätt att förstå varför så många direkt vill ge sig av till sjöss i Rares kommande, supercharmiga piratäventyr Sea of Thieves. Grafiken är helt makalöst mysig, samarbetsdelarna verkar lika roliga som nyskapande och det lockar såklart att få leta skatter. Rare har jobbat på detta mastodontprojekt ett bra tag nu, och lyckliga utvalda spelare har de senaste månaderna fått doppa tårna i äventyret via de alpha-tester som pågått. Sammantaget verkar det kunna bli en intressant titel i en värld du delar med andra spelare där du, om du vill, bara enkelt kan hålla dig runt din egen skuta och bara dricka rom samt spela dragspel med polarna. Det är upp till dig.
Just det är en av sakerna som gör Sea of Thieves så lockande; du kan besöka denna värld och sedan göra vad du känner för. Storyn kommer skapas av spelarna själva på ett antal olika sätt. Jag fick möjlighet att testa ett tämligen stort demo i samband med E3-mässan som en del av en större grupp pirater, och när jag gick därifrån ville jag ha mer.
Upplägget och det omedelbara målet var glasklart. Kolla på skattkartan, hitta skatten, frakta den tillbaka till skeppet och kämpa mot nesliga skelett. Om du är den "lycklige" som bär skattkistan får du hoppas att dina lagkamrater gör sitt jobb med att skydda dig, annars är det bli tufft att komma tillbaka i ett stycke. Lyckligtvis delas skatten jämnt mellan er alla, så de har all anledning att se till att du faktiskt klarar dig. Men innan du sätter igång och drömmer om guld bör du åtminstone ta rätt på vilken ö skatten faktiskt finns på, och därefter ska du ju resa dit också. Det är något som kan vara lättare sagt än gjort om du spelar med slumpmässigt utvalt folk istället för goda vänner.
Alla på båten måste nämligen vara koordinerade för att komma igång. Någon måste styra medan en annan tar hand om seglen, ytterligare något står i utkiken för att kolla efter andra skepp och platsen ni letar och så vidare. När ni slutligen seglat rätt måste ni "parkera" skutan och simma den sista biten. Ja, och därefter gå till platsen skatten är gömd på.
"Du har friheten att dela ut roller dynamiskt, det är vad som gör det här spelet så annorlunda", sade design director Mike Chapman till mig medan jag spelade. Han fortsatte: "Du ser alla de här möjligheterna i världen och din besättning reagerar olika. Därför är förmågan att kunna kommunicera så viktig och det som skiljer en hygglig besättning från en utmärkt sådan. Det handlar om hur de förhåller sig till varandra, hur de lägger upp strategierna, hur de jobbar ihop som pirater... det är vad som gör skillnaden."
På öarna måste du vara vaksam och hela tiden hålla koll på omgivningarna. Designen är inte bara komplex och bitvis förbryllande, utan det kan även finnas fiender lurandes under sanden som bara väntar på att du ska trampa fel. När det kommer till striderna i Sea of Thieves fick jag prova på detta, utrustad med en enkel pistol och gevär. De båda delar ut hygglig skada men har ingen precision att tala om. Skeletten som dyker upp ur marken står inte snällt och väntar på att du ska skjuta dem, utan cirkulerar snabbt runt dig och gör de så viktiga skotten mot deras kranier svåra att få in.
Det finns såklart även strider till sjöss - skepp mot skepp - och dessa är väldigt intressanta. Här gäller det också att arbeta ihop som en sammansvetsad besättning, och det är viktigt att alla drar sitt strå till stacken. Kanonerna kommer inte avfyra sig själva och någon måste se till att skeppet är rätt riktat så du alls kan pricka fienden. Dessa strider blir väldigt intensiva, men det är både roligt och givande att se himlen fyllas av krutrök och havet av bråte medan du seglar iväg efter ytterligare en seger.
Pistoler, skelett, sjörövare och skattkistor åsido, det som verkligen betyder något i Sea of Thieves är just första ordet i titeln; havet. Oceanerna är enorma och vackra, men samtidigt dödliga och innehåller hemligheter bara de allra modigaste äventyrarna kommer hitta. Även efter att faktiskt ha hunnit provspela en lång stund på E3 känns det svårt att veta exakt vad som kommer finnas i det färdiga äventyret. Räkna med en ohygglig massa att utforska och var för allt guld i världen försiktig med hajarna!
"Det kommer att finnas en uppsjö av olika uppdrag", sade Chapman när jag frågade om detta, utan att vilja gå in på detaljer. "Vi har ju visat jakten på skatter som är en populär sjörövargrej. Spelarna kommer spendera tid på diverse platser och snacka med datorkontrollerade personer som kan ge dem uppdrag som sedan måste lösas på olika sätt. Därefter ger du dig av ut i vida världen där allt möjligt kan hända längs vägen."
En sak det definitivt inte kommer att bli är linjärt dock, inte minst tack vare den öppna och delade spelvärlden. Chapman fortsatte: "Du kommer spela med olika människor, så det handlar inte om att erbjuda en linjär story, utan om att ha en meningsfull utveckling med uppdrag. Ju mer du spelar det ... ju mer kommer upplägget stå klart för dig, så du hela tiden känner att du är på en pirats resa."
Jag vågar påstå att du kommer ha en trevlig upplevelse i Sea of Thieves, i synnerhet om du ger dig av på eskapader med loot-sugna vänner. Grundupplägget och ett eventuellt slutmål fortsätter vara något av ett mysterium Rare inte vill avslöja ännu, men så länge du får skratta, gråta och skrika (allt möjligen på samma gång dessutom) är det väl synd att klaga. Och det är ju faktiskt vad bra spel handlar om, eller hur?