Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Activisions löjligt populära actionserie är tillbaka där allting en gång började. Vi har på nytt upplevt andra världskrigets fasor i Call of Duty...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

De säger att krig aldrig förändras, och om Call of Duty-serien kan användas som något slags bevis för tesen, så stämmer den. Vi har matats med årliga versioner i över ett decennium nu, och även om omgivningarna, vapnen och ruskprickarna varierat så har det sedan lanseringen av Call of Duty 4: Modern Warfare i stort varit sig likt. Sledgehammer Games gör sig dock redo att ändra på detta i år i och med lanseringen av Call of Duty: WWII som i höst låter oss återvända till andra världskriget - seriens rötter.

I Call of Duty: WWII introduceras vi för en rad tappra soldater i singleplayerkampanjen. En av dem är Sergeant Pierson, som lånar rösten av skådespelaren Josh Duhamel (Las Vegas, Transformers), och vi kommer även få kliva i skorna hos de kvinnor som slogs mot den tyska ockupationen i Frankrike. Största delen är det dock Private Daniels vi axlar rollen som, en oerfaren soldat från US 1st Infantry Division. Medan de allierade sakta tar tillbaka det ockuperade Europa och kliver in i Nazityskland, kommer Daniels behöva både mod och tur för att överleva det faktum att varje kula som avfyras mot honom kan bli den som avslutar livet.

Call of Duty: WWII
Gör dig redo att uppleva dagen D som du aldrig gjort det förr.
Detta är en annons:

För det är just det. Storyn i Call of Duty: WWII är inte tänkt att vara cool och spektakulär. Krig är ett helvete. Sledgehammer vet det och vill förmedla hur det är för Daniels att vara mitt i smeten. Utvecklarens mål är att du ska få en uppfattning om hur det är att vara rädd och sårbar mot en totalt hänsynslös fiende, och som ett led i detta kommer äldre spelmekanik tas till nåder igen. Det inkluderar första hjälpen istället för att slänga sig i skydd, vänta någon sekund och därefter kunna rusa mot fiendens kulor igen. Enligt Sledgehammers ena grundare, Michael Condrey, har detta gjorts för att komma ifrån idén att du spelar som en supersoldat som klarar allt.

Under andra världskriget var det inte tal om att tåla tre skott i skalpen, huka en liten stund och sedan peppra fiender som om det var myggbett du fick. Här är du en del av en trupp och att jobba ihop är vad som kommer hålla er levande. Om du blöder i ett dike är det en medicinare du behöver, och tar ammunitionen slut får du hoppas att dina kompanjoner har något till övers. Sledgehammer låter dig även komma ifrån dina kamrater mellan varven, och direkt måste du spela på ett helt annat sätt för att klara dig. Utan sjukvårdare måste du vara mer försiktig, för att ta ett uppenbart exempel. Även om vi inte fick möjlighet att prova på detta själv, låter det onekligen som ett intressant koncept och höjer realism och variation.

Call of Duty: WWII
Krig är ett helvete, räkna inte med någon förskönad version av detta.

På vägen på Nazityskland vankas hållplatser som landstigningen vid Normandie och även Ardenneroffensiven. Vi har såklart upplevt dagen D i all tänkbar media tidigare, men det var trots allt ganska länge sedan vi gjorde det i en påkostad förstapersonsskjutare med dräpta soldater som färgar havet olidligt rött medan tyska kulsprutor sänder ond bråd död och bråte över hela stranden. De allierades eldgivning reflekteras snyggt i den blöta sanden medan rök stiger olycksbådande från sänkta skepp och liksom skymmer solen. Jag vågar påstå här och nu att Call of Duty: WWII kommer bli ett väldigt snyggt spel som absolut bidrar till att skildra det Sledgehammer vill visa, krig är ett helvete.

Detta är en annons:

På multiplayersidan tycks kriget däremot vara lite mer familjärt. Visst, det blir inget dubbelhoppande, inga jetpacks och heller inget tacklande genom väggar eftersom det utspelas på 40-talet, men här är det automatiska helandet tillbaka igen, liksom inställningsbara loadouts och score streaks - precis som i de senaste spelen i serien. Det lägre tempot gör dock att samarbete och koordination spelare emellan blir viktigare, och det gäller att veta vad som skiljer de olika klasserna åt. Däremot kommer du inte skapa egna sådana denna gång, utan du väljer mellan ett antal "Divisions" och dessa arketyper kan sedan tränas upp samt att de såklart har unika vapen och färdigheter.

HQ

Först och främst har vi Infantry Soldier som kan fästa bajonetter på sina primära vapen. Airborne kan däremot sprinta snabbare och under längre tid än andra samt nyttja ljuddämpare. Mountains är spelets prickskyttar och har fördelen att vara tränade i att hålla andan och därmed vapnet helt stilla, medan Expeditionary får tillgång till eldammunition, gasmasker och spadar för bättre närstrid. Sedan har vi till sist Armored beväpnade med raketstrutar och stativmonterade kulsprutor. Medan många av förmågorna är exklusiva för specifika Divisions, finns det även ett antal generiska som alla kan välja. Det kan exempelvis vara att byta vapen rappare, möjligheten att smyga ljudlöst och något som kallas Undercover som gör att ingen killcam visas så din motståndare aldrig får se var du gömmer dig.

Vidare fick jag själv välja mitt utseende, uniform och kön. I det färdiga spelet kommer du kunna använda din avatar i Call of Dutys nya sociala funktion Headquarters där upp till 48 personer kan träffas och snacka innan matcherna. Där kan du slå dig ihop med andra, ta reda på vem som är bästa skytten genom ett besök till skjutbanan och även prova att spela dueller en mot en.

Call of Duty: WWII
Score streaks finns med, däribland en eldkastare.

Headquarters fanns inte spelbart på E3, men jag fick däremot testa tre spellägen på tre olika banor. Först och främst handlade det om att ta över noder i hederliga Domination bland snöiga ruiner under Ardenneroffensiven. Därefter vankades rekorderlig Team Deathmatch i de hårt åtgångna skyttegravarna på Pointe du Hoc. Eldkastaren, som du får efter en score streak, kändes väldigt effektiv här eftersom den förvandlade alla gångar och trånga utrymmen till brinnande infernon. Klassiska score streaks som Care Package och radar finns fortfarande kvar, men mycket har anpassats efter tidseran.

Dit hör bombmattor som är ett bra sätt att sprida ond, bråd död över en del av banan medan Flak-kanonen medger mer riktat precisionsbombande. Medan jag själv spelade fick jag även se en spelare släppa loss datorkontrollerade fallskärmstrupper mot fienden, och det gick att skjuta ner deras fallskärmar innan de landade. En cool funktion du kommer få testa själv då multiplayer-betan startar till Playstation 4 den 25 augusti.

En av de största nya multiplayernyheterna är annars War Mode, ett uppdragsbaserat spelsätt som är asymmetriskt upplagt där axelmakterna och de allierade har olika mål. I matchen jag spelade skulle de allierade ta kontrollen över en utpost samt reparera en bro så en pansarvagn kunde ta sig över. Därefter skulle den eskorteras genom krigshärjade gator, medan nazisternas uppdrag är att försinka tills förstärkningar anländer. Spelläget fångade verkligen andra världskriget och handlade mer om att kommunicera och hjälpas åt än att rusa runt som yra höns och skjuta allt som rörde sig.

Call of Duty: WWII
Att hålla ihop och jobba som en grupp är en direkt förutsättning i detta spel.

Men zombies då? Sledgehammer Games har redan bekräftat att odöda nassesvin kommer att finnas med i spelet. En helt ny kampanj inriktad på co-op utlovas där Tredje riket försöker skapa en armé av zombies i krigets slutskede. Men mer detaljer än så har de inte velat avslöja ännu.

För att summera så är detta första gången på länge jag känner ett genuint sug efter lanseringen av ett nytt Call of Duty. Vi var knappast de enda som var urtrötta på detta krig för tio år sedan då Modern Warfare kändes lika nytt som fräscht. Men det var då och nu är det nog länge sedan för att jag ska vilja uppleva det igen och Call of Duty: WWII tycks bli det fansen hoppats på. Sledgehammer Games serverar ett mer realistiskt, skitigt och jordnära krig som gör en av mänsklighetens absoluta skamfläckar rättvisa. Och jag ser fram emot att få delta.

HQ

Relaterade texter

0
Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Under helgen har vi varit på plats i Anaheim (Kalifornien) för att täcka Call of Duty World League i Convention Center, och mästare blev till slut Rise Nation efter att...



Loading next content