Life is Strange gjorde när det släpptes 2015 ett stort avtryck på oss. Medan vissa älskade spelets estetik och betoning på berättelse, förfasade sig andra över, enligt dessa, det misslyckade försöket till ungdomlig dialog. Medan vissa förbisåg det ena för det andra, vände några ryggen till. Och medan några vände ryggen från, vände många blicken till. Vi på Gamereactor ställer oss någonstans emellan dessa faktioner och det är därför uppföljaren, Life is Strange: Before the Storm, känns högintressant.
Det första frågetecknet som försvinner då jag ser utvecklardemon, är om de nya utvecklarna har lyckats behålla atmosfären och det som gjorde att första spelet stack ut (Dontnod har lämnat plats åt Deck Nine Games, eftersom vederbörande jobbar på Life is Strange 2). En bit in har oron för detta försvunnit och det går inte många bildrutor innan jag märker att man valt att behålla kärnämnena - tonårsångest, ensamhet och vänskap. Därav känns det (för de som uppskattade just detta) som en garanti för att Life is Strange: Before the Storm åtminstone kommer börja bra. Åtminstone på förhand.
Ett annat orosmoln för er som gillade Max "Wowser" Caulfield - hon kommer inte ta så stor plats här. Faktum är att huvudpremissen den här gången kommer centrera sig kring Chloe (innan hon färgade håret blått) och toppstudenten Rachel. Och som en följd av detta berätta historien om deras förhållande. Just förhållande verkar vara något av ett ledord och tema bakom det här, då utvecklarna påtalat att man velat måla upp och gestalta karaktärerna som aningen romantiserade karikatyrer av olika tonåringar.
För att få fram det har röstskådespelarna jobbat mycket med att själva sätta sig in olika känslor (som att inte få vara med den man älskar), och sen klivit in i inspelningsbåset. Hur väl de lyckas återstår att se. Vad som också återstår att se är om Rhianna Devries, som tagit över Chloe-stafettpinnen efter Ashly Burch, lyckats. Så om Chloe låter lite annorlunda jämfört med förra spelet så har ni där de randiga rutiga orsakerna.
Men i nuläget finns det ingen anledning att vara orolig, av det vi fick se så har Rhianna på förhand gjort ett strålande jobb med att förmedla Chloes uppstudsiga ton. Det har nog att göra med att Ashly samarbetat med utvecklarna och tagit del av manuset, för att säkerställa att Chloes personlighet har bevarats.
Utöver det så är det mest sig likt. Deck Nine Games har valt att behålla samma distinkta grafiska stil och upplägget är i det närmsta identiskt med föregångaren. Du kommer längst vägen behöva välja dina ord (vilket sker exakt på samma sätt som tidigare) och sedan ta konsekvenserna. Demon visade ett exempel på hur ett val gav en kedja av gynnande omständigheter, medan vår fantasi målade upp hur det kunde ha sett ut om sagda alternativ inte valts.
I samma demo såg vi inget av spola-tillbaka-tiden-knappen, vilket utvecklarna försvarar med olika typer av personligheter. Medan Max va metodisk och försiktig, är Chloe mer impulsiv och framåt. Därför kändes inte en spola-tillbaka-funktion rätt. Detta kommer förhoppningsvis leda till att man överväger sina val ännu mer.
Så, utöver emotionellt historieberättande och en ny röstskådespelare för Chloe, vad kommer vi få se annars? Spelet utspelar sig några år innan det första (det är i runda slängar två år innan), och därmed är det en 16 år gammal Chloe träffar. Vi hoppas få reda på både det ena och det andra - Vad hände innan Rachel försvann? Vad har Max för sig undertiden? Får vi se mer av tiden innan William, Chloes pappa, dog i bilolyckan (hennes sorg efter honom kommer säkert att exemplifieras gång på gång)? Eller varför det blåhåriga yrvädret relegerades från Blackwell Academy? Varför färgade hon håret blått? Varför inte lila? Eller grönt?
Blackwell Academy. Deck Nine har också pratat lite om vilka karaktärer vi kommer få återse. För dynamiken och variationen har man lagt till ett par nya ansikten men varit snåla med detaljerna kring dessa. Annars kommer några gamla vänner ("vänner") dyka upp, medan andra kommer lysa med sin frånvaro. Först de goda nyheterna - både Nathan och Victoria kommer dyka upp och det i något annorlunda positioner.
Victoria framträder mest då hon inte är skolans drottning och allsmäktiga Miss Universe ännu - hon bygger fortfarande upp sin position. Och Nathan, honom vet vi inte så mycket om annat än att han kommer vara med på ett hörn. Frank, den diskutabelt snälla kvarterslangaren, dyker också upp och det verkar som han kommer ha en större roll än i föregångaren. Här kommer han tjäna som någon form av nyanserad protagonist, som vi förstått det. Får vi eventuellt reda på hur han och Chloe möttes?
Nu till de mindre trevliga nyheterna - gillade du Max hunkiga (?) lärare i fotografi? Too bad, han har ännu inte börjat jobba på skolan. Gillade du osäkra men omtänksamma Kate? Synd, hon kommer inte heller vara med. Av vad som sagts på förhand.
Med både goda och mindre goda nyheter att vänta så kan vi i alla fall förbereda oss på en i jämförelse med det första spelet, liknande upplevelse. Vo hoppas såklart att utvecklarbytet inte medför några större problem eller glapp i maskineriet, och om så är fallet finns all anledning att se fram emot slutet av augusti, då första episoden av tre släpps.