Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Vi åkte till Paris för att ta reda på hur roligt Mario + Rabbids egentligen kommer att bli...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Även om det hade sprutat ut rykten om att den rödklädde rörpularen och Raymans bisarro-vilda pucko-kaniner skulle slås ihop i en ny spelserie blev ändå det slutgiltiga avtäckandet på E3 en av årets största överraskningar. Istället för att vara ännu en rollspels-spinoff visade sig Mario + Rabbids Kingdom Battle vara ett strategispel i samma kategori som Xcom. Vi är nyss hemkomna från Paris där vi fick lira en hel del av spelet, och Ubisoft har under vårat besök lyckats bevisa att denna omaka blandning av spelkaraktärer är allt annat än en trist och simpel spelupplevelse.

Om vi skulle föreställa oss Mario med en fläskig puffra i sina rörläggarnävar blir resultatet rätt coolt, men också ganska absurt. Förutom ett par härliga fan-skapade filmklipp som florerar på internet så har Mushroom Kingdom alltid varit ganska fredligt. Okej, möjligtvis bortsett från vattenpistolen i Super Mario Sunshine, men det är ungefär hur långt Nintendo har velat gå på våldsskalan. Åtminstone fram tills nu. Med över 30 år av speläventyr, på både gräs och på asteroider, kan kvarterets snyggaste rörmokare äntligen omfamna tillhyggen med dödligt kaliber. Vad som en gång tycktes vara en omöjlighet är nu verklighet. Och som många av er vet, kallar vissa situationer för drastiska åtgärder...

Ubisofts heltokiga kaninjävlar har anlänt till Mushroom Kingdom och vi kan inte förvänta oss något annat än kaos i deras närvaro. Som väntat är titeln väldigt humoristisk redan från start, och skönt nog sträcker sig skojigheterna längre än några löjliga kostymer som pälsdjuren har dragit på sig. Däremot var det många på redaktionen som var skeptiska till om Mario + Rabbids Kingdom Battle skulle vara ett fullskaligt strategispel med det spelmässiga djup som genren faktiskt kräver. Och då kan vi nu meddela att Ubisoft har levererat. Det är inte någon lekisnivå på utmaningen för att göra titeln njutbar för både"casual"-spelaren eller mycket små barn. Istället kan du förvänta dig alla spelmekaniska finesser som krävs har implementerats, toppat av Rabbids kaotiska personligheter.

Detta är en annons:
HQ
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Vid en första anblick verkar spelet vara ganska lätt, men efter ett gäng rundor går det upp för oss hur omfattande detaljnivån är sett till spelstrukturen, och den belönar oss faktiskt när vi spelar smart. Under varje runda kan en karaktär attackera eller göra vissa förmågor, utforska, och använda sig av sina lagkamrater som redskap för att förbättra sin räckvidd. Det finns också sidovapen, exempelvis hammare, granater, eller till och med mindre fordon, som tillsammans med mycket annat, också kan göra dig kladdig och sockrig av honungsskada. Söka efter svagheter hos motståndaren, flanka fienderna och attackera bakifrån är inte tillräckligt för att gå vinnande ur en strid; våra tre soldater måste nämligen kriga som ett lag också.

Du kommer inte klara dig levande ur detta om du inte har en strategi, något som vi blev tvungna att lära oss den hårda skolan på ett slagfält mot slutet av Mario + Rabbids. I spökvärlden finns det en bana där fienderna återuppväcks hela tiden och vi måste ta oss till en viss punkt för att komma vidare. Dock blir detta, till en början ganska enkla uppdrag, väldigt mycket svårare av ett gäng elaka Boos som kommer fånga din karaktär om du kommer för nära. De kommer däremot varken tömma ditt lag på energi, eller skrämma dig till döds. Deras strategi är mycket mer fasansfull än så... Som om det vore ett avsnitt av Det okända eller en blöjig skräckrulle blir din demonplågade lagkamrat bortförd av de döda, långt långt bort, så långt bort som till andra sidan av banan. Långt bort i horisonten syns målpunkten, och du står helt ensam och försvarslös.

Detta är en annons:
HQ

Det tog tre försök innan vi äntligen lyckades fly från packet med onda spöken. Innan vi fick komma fram till bossen var vi dock tvungna att lösa en gåta. När det kommer till berättelsen så missbrukar Bowser kraften hos en speciell Rabbid för hans onda plan att skapa en hel armé av nya krigare. En av dem är en kombination av en kanin, ett spöke, och en grammofon. Resultatet blir den operaskrålande demon som väcker fina minnen av Great Mighty Poo från Conker's Bad Fur Day. Den här bossen var också turbaserad och vi var tvungna att förstöra ett gäng med strålkastare innan vi kunde piska upp bossen i fråga.

Allt som allt har vi fått med oss ett väldigt gott intryck. Mario + Rabbids Kingdom Battle erbjuder svårkammade strider, mängder av taktiska val, och möjligheten att kräma till en individuell spelstil - allt detta tillsammans med en dos av utforskande. I Kingdom Battle finns det mycket att upptäcka, små hemligheter att gnugga gluggarna i, och en värld fylld till toppen av klassiska Mario-referenser. Vi har en ganska bra känsla av att när härligheten väl släpps kommer det bli en urtjusig spelupplevelse.

Co-op blev ju dessutom presenterat på E3. Det spelläget innehåller 16 banor där två spelare med två karaktärer var kan kriga tillsammans. I Paris fanns tre av dessa 16 banor spelbara och flerspelarläget verkar erbjuda en liknande upplägg som att spela ensam. Det börjar lätt och långsamt, men utmaningen stegras alltid och vi förväntar oss kreativa idéer när det kommer till strukturen och en ny flora av uppdrag. Exempelvis om våra drag är begränsade när vi ska ta oss till punkt A så måste vi ha en ordentlig plan. De banorna kändes nästan som ett pussel, och det fanns eskorteringsuppdrag likaså.

HQ
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Detta är kanske en av anledningarna till varför Ubisoft inte har snackat någonting om att lira Raddids online än så länge. Att välja rätt karaktär och prata ihop er om en taktik är livsviktigt innan ni ska göra ett uppdrag. Ibland kunde det vara nyttigt att ha tålamod i striderna, och ibland gick det också bättre om båda spelarna är i samma rum och känner varandra väl. Men vi hoppas ändå på att flerspelarläget kommer erbjudas när Mario + Rabbids väl släpps och att vi i så fall får välja själva om vi ska spela det eller inte.

Ett flerspelarläge hade dock känts som en ren bonus för oss. Enspelarläget är själva kärnan av spelet som inte bara är kul och underhållande, men också erbjuder ett taktiskt, spelmässigt djup. Därtill kan vi också slå våra dumfuntade skallar ihop med en polare och bygga vidare på våra välsmorda taktiker. Även utan ett online-läge är Mario + Rabbids Kingdom Battle en varmt välkommen överraskning. Den taktiska genren ser ut att vara fullproppad av nya möjligheter och tillägg som kommer både från Mario och Rabbids-serien, och det är verkligen ett lir som kommer locka nya spelare. Vi ser fram emot släppdatumet av vad som ser ut att bli ett roligt spel som erbjuder roliga skämt och ett strategiskt djup till några av våra digitala favoritpolare.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Relaterade texter



Loading next content