Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
State of Decay 2

State of Decay 2

15 månader har gått sedan de levande döda invaderade spelvärlden i föregångaren och det är nu mer död, blod och uppätna hjärnor än någonsin...


Seattle-studion Undead Labs debutspel State of Decay var riktigt underhållande. Men det var också knappt halvfärdigt när det släpptes och avsaknaden av ett ordentligt multiplayerläge var något som många gnällde på. Studiobossen Jeff Strain, som tidigare arbetat i ett drygt årtionde med World of Warcraft, var sällan sen med att hålla med fansen som skrek sig hesa över det uteblivna flerspelarläget.

Detta är en annons:

I den stundande uppföljaren är multiplayer därmed en av nyckelaspekterna och under Gamescom 2017 fick jag chansen att provspela denna zombie-fyllda slaktfest. Jeff förklarade under vårt möte att det först var tänkt att fortsätta bygga ut spelvärlden och försöka förvandla State of Decay till ett fullfjädrat zombie-onlinerollspel, något som slopades för att istället kunna fokusera på samarbetsläget som State of Decay 2 baseras på.

State of Decay 2

Under vår testsession fick vi prova på en rad scenarion där co-op-partiet kändes väl motiverat och väldigt väl implementerat. Vi gav oss ut på jakt efter medicin till en av våra medspelare och lyckades hamna i situationer där mängder av smittade började närma oss min position på grund av att en trupp datorstyrda överlevare helt enkelt lockat dit de odöda. Hjälpen kom i form av mina medspelare och hela atmosfären i denna uppföljare andas liv, rörelse och medmänsklighet - trots att spelvärlden är nedlusad med zombies.

I State of Decay 2 väljer du vem du vill spela tillsammans med genom att checka av din kompislista utanför spelet i sig, eller genom att använda dig av flare-mekaniken inuti själva spelvärlden. Varje gång du tänder en varningsfackla syns den i spelvärlden och alla andra gamers som klickat i manyvalet "villig att hjälpa" får en liten notis i sitt spel. Härifrån kan spelaren i fråga antingen välja att hjälpa dig eller helt enkelt ignorera dina skrik på assistans. Om du blir hjälpt kan denne vänliga själ när som helst välja att hoppa ut ur spelet, igen, eller fortsätta haka på dig och dina äventyr. Hela denna upplevelse är väldigt välgjord och det tar bara sekunder (om ens det) att hoppa in och ut ur andras spel.

State of Decay 2

Vi frågade Jeff Strain om det kommer att vara möjligt att lura in andra spelare i din värld för att sedan skjuta dem, vilket studion menar aldrig kommer att vara genomförbart eftersom mänskliga spelare inte kommer att kunna döda varandra i State of Decay 2.

En av nyheterna som rör själva grundkonceptet är det faktum att de odöda nu är smittade av ett nytt virus som gjort dem ännu dödligare, och snabbare. De som smittats av "Blodpesten" har röda, lysande ögon och ter sig som de kanske mest rabiata fienderna i ett spel vi sett på väldigt länge. Att själv bli smittad är därmed en ganska minnesvärd och framförallt köttig upplevelse. En av skribenterna från en tysk tidning som medverkade under vår spelsession under Gamescom blev smittad av blodpesten och hans förvandling var lika läbbig som spelmässigt finurlig. Det dyker upp en liten klocka på skärmen när någon i din co op-grupp smittas som ger dig och de andra deltagarna en begränsad tid på sig att fly där i från. Om förvandlingen genomförs och en av dina gruppmedlemmar blir en köttätande mega-blodpest-zombie - är risken för att du ska bli uppkäkad naturligtvis överhängande.

State of Decay 2

När det gäller mängden olika typer av zombies har Undead Labs bevisligen arbetet hårt med variationen, för här trängs massor av olika varianter. Det finns enorma, förkrossande kraftfulla Juggernauts, mindre och rappare spanare samt de som mest ser ut som pulserande högar av ljusröd grötgegga. Att kunna överlista de olika fiendetyperna är såklart en stor del av tjusningen med State of Decay 2 och under vår session testade vi bland annat hur de olika typerna av fiende reagerar på olika former av ljud/oväsen.

Min grupp hittade bland annat ett orört förråd med mediciner i ett övergivet sjukhus och för att kunna rafsa åt oss allt som låg där, krävdes det att en ur vår grupp röjde runt med en bil som vi hittat och tutade för allt vad tummen höll för, för att på så sätt locka dit samtliga fiender som befann sig i närheten och därmed låta oss andra samla ihop medicinerna utan risk för att bli attackerade bakifrån. Det finns helt enkelt massor av möjligheter i det här spelet tack vare multiplayeraspekten.

State of Decay 2

Möjligheten att kunna kommunicera med sina medspelare via en rad olika förval, fick vi också klämma lite på under vår Gamescom-spelsession. Under ett tillfälle fick vi bland annat frågan om vi ville avliva gruppens doktor (som smittats av blodpesten några minuter tidigare) eller låta honom leva och helt enkelt dra därifrån istället för att blåsa bort hans skalle med en grovkalibrig pistol. Jag valde det sistnämnda och förvandlade den vrålande zombiedoktorn till slams innan han hann kalasa på våra hjärnor, men valen verkar finnas där - hela spelet igenom och det tror jag kommer att innebära att man som gruppledare kommer att tvingas ta en del obekväma beslut för sina medspelares bästa.

State of Decay 2 ser helt enkelt suveränt ut med ett samarbetsläge som verkligen saknas i föregångaren...

Detta är en annons: