Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
Sea of Thieves

Sea of Thieves

Vi hälsade på hos Rare för att ta reda på vad den fullständiga versionen av Sea of Thieves erbjuder utöver det vi såg i betan...

  • Text: Jon Calvin, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Dundrande smällar hörs inifrån dimman av krutrök medan kanonkulor skjuts fram och tillbaka i en dödlig duell. De två inblandande piratskeppens stenhårda kamp kan egentligen inte sluta väl för någon part, men den segrande sidans schweizerost till skuta håller sig iallafall stadigt flytande och dess pirater väller ombord hos förlorarna för att lägga rabarber på de kistor som ruvar under däck. Men så lätt tänker besättningen på det sjunkande skeppet inte ge upp. Om de inte får skatterna ska ingen ha dem heller och en vild strid utbryter med sablar och flintlåspistoler i en envig av det slaget som skapar legender.

Ända sedan vi spelade det första gången har det för oss stått klart att Sea of Thieves inte är något vanligt spel, utan bryter ny mark. Här får vi en öppen spelvärld där Rare gett oss verktygen för att skapa vår egen historia och uppleva episka äventyr vi sedan kan prata om med en grogg i näven på Rares sjörövarvärdshus. När vi nyligen besökte Rare för att spela sade design director Mike Chapman:

"Vi ger dem en värld och verktygen de behöver, sedan är det upp till dem hur de väljer att ta sig an allt och interagera med andra, vilket betyder att Sea of Thieves kommer vara olika varje gång man spelar det."

Sea of Thieves
Att hitta skatter tillsammans med vänner genom att lösa svåra gåtor, nedkämpa andra pirater och frakta dem helskinnat är stommen i Sea of Thieves.

Med tanke på att premiären bara är en dryg månad bort är vi såklart nyfikna på hur det färdiga spelet kommer se ut, och därför var det mer stort intresse jag tog en närmare titt på denna charmerande sjörövarsimulator för att se vad som hänt sedan jag sist spelade det. Och det är mycket som lagts till, men lyckligtvis är mycket sig likt också. Som det ofattbart vackra havet och hur det beter sig, till exempel. Om det verkligen är sant vet vi inte, men det har funnits rapporter om spelare som sagt sig uppleva sjösjuka av att spela, vilket säger något. Exekutiva producenten Joe Neate kommenterade detta:

"Det är en otrolig prestation, vi har verkligen lagt ner mycket tid och arbete på det eftersom du kommer vara till sjöss ofta i det här spelet och då måste det se bra ut."

Men det mäktiga vågskvalpet är inte det enda som ger Sea of Thieves en distinkt look. Hela världen är nämligen designad på ett tecknat vis som Neate beskriver som "tidlöst och en bedrift av art director Ryan Stevenson som försökt skapa ett spel som "inte åldras och inte är beroende av den senaste teknologin" för att se bra ut. Helt enkelt ett försök att återskapa den där typiska Rare-charmen vi lärt oss älska genom decennierna samt ge det personlighet istället för att satsa allt på tekniska detaljer.

Sea of ThievesSea of Thieves
Havet erbjuder massor av hemligheter, både över och under ytan.

En sak väldigt många Sea of Thieves-spelare som provade betan härom veckan velat veta är hur mycket det finns att göra i det. För att spelarna ska vilja skapa sina egna äventyr så måste det såklart finnas saker att uppnå. Rare hoppas att en riktigt legendarisk pirat ska kunna vara detta. Hur utvecklingen kommer att fungera vet vi redan, men nu fick jag chansen att faktiskt ta del av några belöningar som väntar de som lyckats bli sjörövarlegendarer. Chapman förklarar tankegångarna hos Rare:

"Pirate Hidout är något som finns gömt i spelvärlden, och dit är bara Pirate Legends välkomna. Vi ville skapa något som är mer än bara en statussymbol, så att det inte bara ska vara ett coolt klädesplagg eller en titel man får för sitt arbete. Nu är det istället en riktig belöning för ditt hårda arbete som sjörövare."

Detta exklusiva område fungerar som ett första delmål i spelet och tanken är såklart att det ska hända ännu mer senare i spelet efter att det hunnit vara ute då Pirate Hideout blir den nya språngbrädan. Här kommer du även få tillgång till Legendary Quests och för de som vill finns också unika föremål som vanliga dödliga inte kan få tag på. Dessutom får alla i detta område en legendarisk båt att nyttja istället för den vanliga.

Sea of ThievesSea of Thieves
Att se piratflagg i horisonten är snabbt lika med livsfara.

Intressant nog kommer din utveckling i Sea of Thieves inte påverka dina möjligheter att spela med andra. Även de som kan titulera sig legender kommer kunna spela med nybörjare och dela på bytet. Genom att samarbeta med någon av tre fraktioner - Gold Hoarders, Merchant Guild eller Order of Chaos - kommer du förbättra ditt rykte hos dem och ge dig möjlighet att få bättre kontrakt. Däremot ändras inte den skada du gör eller liknande utan villkoren är desamma. Chapman berättar hur de tänkt:

"Vi gjorde tidigt i projektet valet att inte lägga några barriärer som hindrar spelarna från att äventyra med sina vänner. Du kan alltså ha spelat i hundratals timmar och ändå kunna ha roligt tillsammans med en polare som just skaffat det. Sea of Thieves handlar helt enkelt inte om att jaga statistik, utan om att ha meningsfulla äventyr som är olika varje gång och få uppleva dessa med kamrater."</em>

Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of Thieves
Sea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves
Gamereactor

Tidningen

More

Copyright 1998-2018 - Utgiven av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.