Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper är tillbaka! Den tjuvaktige tvättbjörnens svans är fluffigare än någonsin och hans kommande äventyr till Playstation 3 ser finfint ut. Elfving har provspelat inledningen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ränderna går aldrig ur, brukar man ju säga. Och precis som Sly Coopers praktfulla, cel-shadade tvättbjörnssvans är lika randig som vi minns den är hans tjuvsjäl permanent - trots en tid av hederlighet (och fejkad minnesförlust) tillsammans med kärleken Carmelita Fox. En ny kupp är på G då den värdefulla familjeboken Thievius Raccoonus är hotad. Detta kräver tidsresor, en hel del smygande och lagarbete med vännerna Bentley och Murray.

Efter en ganska lång sammanfattning av de tre vännernas liv de senaste åren får jag äntligen kontroll över Sly i en tidig version av spelet. Vilket känns alldeles förträffligt. Jag har alltid uppskattat figuren i fråga, denna Danny Ocean med päls, och just tjuvkaraktärer har jag alltid haft en svag punkt för. Platsen är Paris, en stad som tolkats flitigt i tidigare Sly-spel. Ett hårt bevakat museum ska infiltreras och en värdefull pjäs ska stjälas. Mellan Sly och hans mål finns massvis av vakter och strålkastarljus men också ett skyddande mörker och många gömställen.

Sly Cooper: Thieves in Time
Det finns många hålla-tungan-rätt-i-mun-moment i Sly Cooper, precis som det ska vara i ett smygarspel. Checkpoints ligger nära varandra, dock.

Som Sly hoppar jag mellan plattformar och stuprör, varav de viktigaste skimrar i blått för att visa vägen fram. Jag tar mig mellan hustak genom uppspända vajrar och den klassiska kroken, som Sly också använder för sina närstridsattacker. Sly tassar bakom en vakt, kompat av en komisk gummibands-ljudeffekt, och använder sina ficktjuvsfärdighter för att få några extra guldmynt, samt en nyckel till en lucka längre fram. Jag avfyrar en lömsk smygattack följd av ett Batman-liknande slag, förstås med tillhörande textruta. BAM!

Detta är en annons:

När Sly kommit tillräckligt långt är det dags för ett karaktärsbyte och en kloakvandring för Bentley. Sköldpaddan i fråga rör sig ytterst smidigt i vad som mycket väl kan vara spelvärldens coolaste rullstol, och denna hi tech-stol är utrustad med bomber, ett slags jetpack för svävhopp, och en snurrattack för närstrider. Ja, både sköldpadda och rullstol hoppar och snurrar i en blixtsnabb manöver, och animationerna är mycket komiska och välgjorda.

Efter att ha sprängt upp några dörrar och fiender når Bentley kontrollrummet där en dator ska hackas. Jag kastas då in i en datorvärld med grönt hexagongolv och technomusik börjar pumpa. Hackingläget fungerar som en Dual Stick Shooter, där jag styr min gröna lilla hackerenhet med ena spaken, och skjuter sönder brandväggar (fiender formade som eldstavar) med den högra. Ett skönt avbrott från plattformandet som är fyndigt utfört.

Sly Cooper: Thieves in Time
Alla karaktärer är roliga på sina sätt, men alla lär hitta sina favoriter. Murray lär tilltala brutala människor med misslyckade solbrännor.

Slutligen är det chockrosa flodhästen Murrays tur att skina. Här är det råstyrka som gäller och jag får nita råttfiender med diverse attacker utanför muséets välbevakade väggar. Murray har en snurrattack, en kraftfull stamp-dito, och han kan göra en rejäl markduns för att få fienden mosade. Murray kastar dessutom några tunnor för att förstöra säkerhetssystemet, vilket gör att Sly kan stjäla museiföremålet från en hängande, Mission Impossible-doftande position.

Detta är en annons:

En hårt scriptad flykt i lastbilen senare och min provsmakning av Paris-banan är slut. Jag får dock titta på spelets menyer, en mysig hubbvärld där jag kan köpa nya förmågor till figurerna i butiken Thief Net, spela arkadspel eller till och med pingis. I det mobila högkvarteret kan även insamlade skatter inspekteras och nya uppdrag påbörjas.

Sly Cooper: Thieves in Time
Hacking-minispel har vi sett i tidigare spel, men i dual stick shooter-form känns mer ovanligt.

Nästa bana, "Turning Japanese", får jag möta en betydligt större spelvärld, och här är uppdraget att rädda en av Slys förfäder i gamla Feodaljapan. Designen är återigen helt spektakulär. Färgerna är väldigt klara utan att någonsin vara barnsliga, detaljerna i byggnaderna väldigt genomarbetade och fiendedesignen supercharmig - en spattig vaktstork med pilbåge runt ryggen är liksom omöjlig att inte älska.

I detta uppdrag är det för Slys del rekognicering och fotografering som gäller. Strategiska punkter i banan som vakter, ett sushihus och ett par portar måste fotas och med ett klick på R3 får jag fram min kamera. Det är en trevlig syssla att ta sig nära nog för att plåta dessa objekt, och det vittnar om god variation i spelupplägget i resten av spelet.

Sly Cooper: Thieves in Time lovar mycket gott och charmen från de tidigare spelen tycks vara intakt. Är du som jag en sucker för snygg cel-shading så har du dessutom en mycket läcker titel att se fram emot. I mars nästa år börjar tvättbjörnens äventyr och hade även jag haft en tidsmaskin hade jag gärna hoppat dit med detsamma.

Sly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in Time
Sly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in Time
Sly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in Time
Sly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in TimeSly Cooper: Thieves in Time

Relaterade texter

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Elfving

Sly Cooper är tillbaka! Den tjuvaktige tvättbjörnens svans är fluffigare än någonsin och hans kommande äventyr till Playstation 3 ser finfint ut. Elfving har provspelat inledningen...



Loading next content