Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Cigaretter bör förbjudas


Jag har alltid stört mig på folk som röker. Folk som röker vill sällan göra det, men har för lite viljestyrka för att sluta.
Men det är inte därför jag stör mig på folk som röker. Jag stör mig på dessa individer därför att de väldigt ofta är förjävla själviska.
De röker vid skolans enté även fast det kommer och går folk där hela tiden. De röker i bilen även om de har passagerare. Visst ska man få göra vad man vill i sitt fordon, men man kan ju åtminstone fråga om någon har något emot det.

Enligt forskare stannar endast 25% av de giftiga kemikalierna i rökarens kropp, resten sprids ut i den omgivande luften. Visserligen blir röken utspädd av luft, men ändå så kan man inte borste från den klara hälsorisk detta innebär för omgivningen. Dessutom är cigaretter skadliga för miljön.
För att inte tala om den onödiga belastning på sjukvården som rökare ska ha. Detta får resten av befolkningen betala.
Någon fin status får man i dessa tider inte heller när man röker. Möjligtvis blir man tagen som white-trash, och det vill man väl inte?

Därför tycker jag att det är lika bra att lägga in ett totalförbud mot såväl försäljning som användning av cigaretter.
De som röker i omgivningar där det vistas folk bör dessutom bli åtalade för misshandel, precis som de som sprider HIV.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
Lite väl grovt tycker jag...
With licence to chill!
  • 0
Klart det ska förbjudas. Min 15 åriga kusin röker. Det är väll för hemskt?
Why does a football game have to be made into a bloodbath? Save our beautiful game in Europe.
  • 0
Det är en väldigt svår fråga. Och följdfrågan blir även om detsamma bör gälla för alkohol. Tänker mest på alla som mister livet i bilolyckor orsakade utav just alkohol.
It's the decisions you make, when you have no time to make them, that define who you are.
  • 0
Jag hatar cigaretter jag med. Här i Solna finns det jätte mycket ungdomar som röker. Det är helt förjävligt.

Tillagt 2008-01-07 21:57:
Citerar Cesc_Fabregas:
Klart det ska förbjudas. Min 15 åriga kusin röker. Det är väll för hemskt?


Ja, faktiskt. Men din kusin är inte ensam. Det finsn faktiskt personer som röker och är betydligt yngre än så.
Du vet vad mörker är när ljuset du ser, är brinnande bilar i våra kvarter.
  • 0
Jag kvävs nästan
è il momento del Capitano, del nostro Capitano, del simbolo di Roma, del gladiatore giallorosso, del Bimbo d'Oro, con il numero 10, Francesco .. TOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
Citerar T-man:
Jag hatar cigaretter jag med. Här i Solna finns det jätte mycket ungdomar som röker. Det är helt förjävligt.

I min skola så röker säkert 30-40% av alla elever från årskurs 8-9.
Why does a football game have to be made into a bloodbath? Save our beautiful game in Europe.
  • 0
Sålänge dessa människor inte röker på offentliga platser och liknande har jag inget emot det.
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Jag är för att man håller lite hårdare på reglerna om var man får röka och dyl. Men att förbjuda det helt är fel, det skulle inte heller gå att utföra i Sverige. Fast om cigaretter skulle ha kommit för tjugo år sedan så skulle de definitivt ha blivit förbjudna i Sverige, så det kanske är dags för ett förbud ändå?
Storm shadow, let's battle.
  • 0
Förbjud dem, mal sönder skiten, och servera som skolmat.
  • 0
Citerar Cesc_Fabregas:
I min skola så röker säkert 30-40% av alla elever från 8-9.


I min gamla skola var det mest de halvkriminella förlorarna som rökte. Personer som skolkade från IV, exempelvis. Då är det alltså dags att skärpa sig.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
Om det är något som ska förbjudas är det just rökning, som första prioritet föräldrar med barn som de har vårdnaden av, mer oansvariga människor får man leta efter.
  • 0
Citerar Cesc_Fabregas:
Citerar T-man:Jag hatar cigaretter jag med. Här i Solna finns det jätte mycket ungdomar som röker. Det är helt förjävligt.
I min skola så röker säkert 30-40% av alla elever från 8-9.


tyvärr är det samma i min skola.
Du vet vad mörker är när ljuset du ser, är brinnande bilar i våra kvarter.
  • 0
Man borde bara få röka i utmarkerade zoner.
  • 0
Citerar Linsig:
Fast om cigaretter skulle ha kommit för tjugo år sedan så skulle de definitivt ha blivit förbjudna i Sverige, så det kanske är dags för ett förbud ändå?


Det är ju i grund och botten deras eget problem, tills de förpestar den offentliga luften då.
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Citerar lingon hannes:
Om det är något som ska förbjudas är det just rökning, som första prioritet föräldrar med barn som de har vårdnaden av, mer oansvariga människor får man leta efter.


Instämmer. Där är det definitivt åtal för misshandel som gäller.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
Citerar lingon hannes:
Om det är något som ska förbjudas är det just rökning, som första prioritet föräldrar med barn som de har vårdnaden av, mer oansvariga människor får man leta efter.


Tro't eller ej men det finns gravida som röker. Det borde vara olagligt, ingen snack om saken. Barnet som föds kommer med största sannolikhet ha astma och har större chans till cancer senare i livet. Det är urbota dumt och idiotiskt, jag förstår inte hur mödrar som röker när de är gravida tänker.
Storm shadow, let's battle.
  • 0
Citerar Gavling:
Instämmer. Där är det definitivt åtal för misshandel som gäller.


Utan tvekan.

Citerar Linsig:
Tro't eller ej men det finns gravida som röker.


Jag tror dig, tyvärr.
  • 0
Citerar Gavling:
Dessutom är cigaretter skadliga för miljön.
För att inte tala om den onödiga belastning på sjukvården som rökare ska ha.

De som odlar tobaken får dessutom nästan alltid cancer, som i tredje världen är en definitiv dödsdom.

Jag håller med om att rökning är förjävligt frusterande för många av oss icke-rökande, men jag tror absolut inte på ett förbud. Med tiden slutar folk med det även om det tar tid. Förnuftet är inte på utgående, om det är det du tror...?

Jag är inte positiv till att man tar bort människors friheter.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Linsig:
Tro't eller ej men det finns gravida som röker.


Vidriga människor.
  • 0
Citerar Linsig:
Tro't eller ej men det finns gravida som röker. Det borde vara olagligt, ingen snack om saken.


Jag begriper inte hur gravida kvinnor som röker, dricker eller kanske knarkar fungerar i huvudet.
Vedervärdigt att barnen ska behöva straffas i hela sina liv, bara för att föräldern/föräldrarna har defekta hjärnor.
En kvinna som medvetet intar den typen av gifter under gradviditeten bör slängas i fängelse.

Citerar Witch King:
Jag är inte positiv till att man tar bort människors friheter.


Själv tycker jag inte det är bättre att låta folk röka än att låta folk med HIV ha oskyddade samlag kors och tvärs.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
Citerar lingon hannes:
Om det är något som ska förbjudas är det just rökning, som första prioritet föräldrar med barn som de har vårdnaden av, mer oansvariga människor får man leta efter.


Min pappa är då inte oansvarig, han vet verkligen konsekvenserna med rökning... tyvärr föll han för grupptrycket som ung och har rökt sedan dess. Men han röker aldrig i min närvaro utan går alltid till balkongen och är vi ute offentligt ställer han sig där ingen står.

Visst han förpestar miljön, liksom miljontals andra men det är nog meningslöst att få han att sluta då han har rökt sedan han var typ 14.
Han är dock strikt med mig och vill absolut inte att jag ska börja med den skiten.

Gavling
att kalla rökning misshandel är ett lite väl grovt, jag känner mig då inte misshandlad.
With licence to chill!
  • 0
Jag tycker man borde förbjuda allt.
Det kan man ju veta, att när högfärden är inne stugan, så står olyckan redan och lurar ute i förstun.
  • 0
Citerar Witch King:
Jag är inte positiv till att man tar bort människors friheter.


När det skadar omgivningen på ett direkt sätt, till skillnad från tex alkohol, så tycker jag definitivt det ska kunna förbjudas. Om folk vill röka sönder sina lungor är det väl deras ensak men när man samtidigt röker sönder sin dotters eller sons lungor så går det för långt.
  • 0
Istället kanske man kan satsa på att våran generation slutar röka, de äldre verkar inte vara så lätta att få att sluta...
With licence to chill!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!