Svenska
MEDLEMSRECENSION

Little Nightmares

Skrivet av: Larakii   2017-08-01

Little Nightmares


Spelad på: PS4
Speltid: ca 4 timmar
Utvecklare: Tarsier Studios


Introduktion
En underbar aspekt med spel som ett medium är dess variation i tid förbrukad. Ibland kräver spel en ändlös tid för att nå en klimax i dess story eller gameplay för att fastställas som en väl investerad upplevelse. I Little Nightmares fall lyckas dock utvecklarna Tarsier Studios fängsla spelaren från början till slut på enbart ett fåtal timmar

Little Nightmares är en makaber resa som exemplifierar hur atmosfär ska hanteras inom skräckgenren. Med sin slående visuella stil, briljanta ljuddesign och kryptiska story lämnade Little Nightmares mig i förundran och längtan efter mer ifrån Tarsier Studios.


Gameplay
Little Nightmares kontrollschema är relativt simpelt. Spelet kan lättast beskrivas som ett 2D-pusselspel med en väldigt fysiksbaserad engine, för er som har spelat Playdeads Inside bör detta vara väldigt familjärt. För att navigera genom denna miljö kommer spelets gameplay främst bestå av tre saker: pussel, flykt från fiender och sekvenser när du måste gömma dig. Spelets protagonist "Six" är har inga stridsfärdigheter, utan måste använda sin blygsamma kroppsstorlek för att gömma sig från spelets monstruösa fiender. Det är visserligen en väldigt tröttsam aspekt inom skräckspel att konstant spela som en svag protagonist som inte kan försvara sig, men i Little Nightmares kände jag aldrig så, och det finns ett par anledningar varför.

Först och främst så spelar du som en karaktär som rent fysiskt inte borde kunna försvara sig själv, dina fiender är giganter i relation till dig och skapar därför en mycket mer hotfull och skrämmande atmosfär. Rent tematiskt känns det inte rätt att Six borde kunna bekämpa dessa fiender i kontrast med exempelvis spel som Outlast där en fullvuxen mans enda funktion är att antingen gömma sig eller fly. Den andra anledningen har att göra med hur själva miljön är uppgjord. Eftersom du spelar som en såpass liten karaktär i en värld konstruerad för större individer kan du enkelt gömma dig bakom små objekt och fly in i kloaker ifall du blir jagad. Detta bidrar till att skapa väldigt unika och häftiga scenarion när du försöker hålla dig gömd men samtidigt ta dig fram genom miljön. Ett av mina favoritminnen från detta spel var när en av spelets antagonister var på jakt efter mig, och för att undvika honom valde jag att ta en mer vertikal väg genom bokhyllor och slunga små objekt i hopp om att distrahera honom. Eftersom miljön är så otroligt bra på att använda storleksperspektiv kändes det aldrig frustrerande med dessa sekvenser där spelaren behövde gömma sig. Istället känns spelet noggrant tillverkat för att göra smygandet en superbt integrerad del av världsdesignen. Att gömma sig som en markant mindre karaktär än dina fiender bidrog till spelets skräckfaktor och gav liv till intressanta spelmässiga aspekter som jag aldrig upplevt förr.

Little Nightmares innehåller även en bra mängd av pussel. Och till alla spelare som normalt avskyr pussel, ni behöver ej oroa er. Majoriteten av dessa pussel är relativt lätta att begripa och förekommer inte lika frekvent som i vanliga pusselspel. Jag stötte dock på ett problem med spelets pusseldesign som kunde göra vissa partier frustrerande. Det skedde stundvis att det var visuellt svårt att avgöra hur pusslet skulle lösas, och det skedde ofta under stunder när jag blev jagad av spelets fiender. Detta ledde till att jag dog om och om igen utan en bra mängd av tid att försöka lösa pusslet och istället fokusera på fiendens handlingar. Dessa sekvenser var visserligen adrenalinfyllda men samtidigt riktigt irriterande, lyckligtvis skedde de enbart ett par gånger under hela speltiden.


Grafik/Design
Little nightmares är visuellt slående, den design som Tarsier Studios valt att använda är så otroligt unik och rent av obehaglig under vissa partier. Här blandas tunga industrimiljöer med groteska varelser, och det görs i min tolkning mästerligt. Jag ville konstant granska min omgivning i hopp om att få en större förståelse över var jag befann mig och vad som omgivningen försökte säga. Spel som lyckas fånga den där sensationen som får mig att stanna upp och analysera alla beståndsdelar är få, men Little Nightmares är tveklöst en av dem. Designen av fienderna är minst lika imponerande, och troligtvis höjdpunkten av Little Nightmares visuella stil. Jag hade alltid hakan i golvet första gången en ny horribel och förvrängd fiendetyp introducerades. Varje fiende har en egen tematisk stil som drar tankarna till de sju dödssynderna och de är alla riktigt obehagliga att bevittna. Animationerna för respektive fiender samt protagonisten är alla superbt utgjorda, och detsamma kan sägas om miljön. Eftersom spelet är mycket fysiksbaserat så reagerar omgivningen på ett naturligt sätt när du tar dig fram vilket bidrar till en sorts realism i denna mardrömsvärld.

Rent tekniskt så flyter Little Nightmares på mycket väl. Jag stötte aldrig på några grafiska eller tekniska problem. Mitt enda problem har att göra med hur vissa pussel kunde kännas klumpiga tack vare problem med perspektivet. Du navigerar trots allt genom en 2D miljö men du kan röra dig omkring den tredimensionellt. Detta gör att det kan kännas obekvämt att utföra pussel när du inte riktigt kan avgöra karaktären "djup" på skärmen. Att exempelvis hoppa ned från höga höjder blev ofta problematiskt då jag inte kunde avgöra var jag skulle landa. Detta kunde göra att jag inte ville utforska vissa miljöer, för att bespara mig frustrationen att dö och behöva göra om samma parti.

Story
Jag nämnde i recensionens introduktion att Little Nightmares har en kryptisk story, och jag känner att detta måste verkligen beläggas. För er som letar efter ett spel som har en bakgrund till sin värld och klara motiv för protagonisten så måste jag tyvärr säga att Little Nightmares inte levererar. Men detta gör nödvändigtvis inte storyn dålig, istället förlitar sig spelet på mycket visuellt berättande och spelarens egna förmåga att förstå vad som sker utan någon dialog. Detta kommer troligtvis få en del spelare att känna att storyn är obefintlig eller väldigt ytlig, och det är en klart resonlig reaktion. Jag hade nämligen en liknande tanke under spelets slut, och kände att jag behövde mer material för att verkligen förstå spelets klimax.

Vid senare reflektion började jag pussla ihop alla lösa delar och greppade en ungefärlig idé över vad jag tror spelet försökte förmedla. Det faktum att spelets story blev uppbyggd på mina egna teorier är både en bra och dålig sak. Det är visserligen en otroligt spännande sak att konstant vara lite osäker kring syftet protagonisten Six hade under spelets gång, och det är onekligen läskigare att hållas i mörkret när det kommer till miljön. Men jag kan samtidigt känna att spelet behövde en mer konkret avslutning och förklaring kring ett par saker. Och jag tror inte att spelet hade blivit mindre läskigt eller att det hade påverkat den där känslan av upptäckt och förvirring som präglar Little Nightmares. Jag kan självklart inte gå in på detaljer kring vad jag kände behövde en förklaring då det skulle spoila mycket. Om du känner att du är den sortens spelare som verkligen måste få en förklaring på spelets slut rekommenderar jag ett djupdyk i olika forum samt Youtube-videos som gör ett fantastiskt jobb att summera storyn.

Ljud/Musik
Musiken i Little Nightmares är mycket subtil, men effektiv. Spelet är till stor del en väldigt tyst och solitär upplevelse, så när du bemöts av en dånande orkester under stressiga scenarion skapas ett snyggt kontrast till den vanliga monotona tonen. Produktionen för spelets musik är konstruerad på ett väldigt uppenbart vis, musiken känns tung och industriell och väver in i spelets metalliska och inträngande miljö på ett nästintills perfekt sätt. Little Nightmares använder även musiken på ett väldigt skrämmande vis, jag vill ej ge mig in på detaljer kring varför då det kan anses vara en spoiler. Men jag kan kortfattat summera att musiken är en stor del bakom en av de mest obehagliga sekvenserna under spelets främre del.

När det kommer till ljuddesignen så levererar Little Nightmares en förstklassig upplevelse. Ljuddesign i skräckspel är i min mening en utav de viktigaste komponenterna för att bygga en miljö som framkallar rädsla. Att spela Little Nightmares med ett par dugliga hörlurar rekommenderas starkt då det verkligen betonar varenda audiomässiga detalj. Att konstant ifrågasätta sig själv ifall det är en fiende som är på jakt efter dig eller om det enbart var något objekt som föll ned skapar en väldigt spänd och osäker atmosfär. Likt musiken så är ljuddesignen väldigt kontrasterad. Du kommer få spendera en stor del av utforskandet med protagonistens fotsteg som det enda hörbara elementet under vissa stunder, och sedan få en mild hjärtattack när ljudet slår in på högvarv när monstrena får syn på dig. Skräckspelsentusiaster kommer tveklöst uppskatta ljudkvalitén som Tarsier Studios lyckats skapa här.

Avslutande
Efter extensiva sessioner med långa rollspel eller öppna-världsspel som innehåller tusentals olika system kan det vara bra med en liten paus. Och det är just det Little Nightmares var för min del, en påminnelse om hur varierade spel kan vara och hur otroligt bra spelupplevelser kan skapas under bara ett fåtal timmar. Likt spel som Journey och Inside tar Little Nightmares visuellt berättande till en ny nivå som verkligen grävde in i min naturliga instinkt att ifrågasätta varje minutiösa detalj i denna förvrängda värld.

Om du är på jakt efter ett spel med en riktigt fängslande story eller intressant gameplay så är kanske inte Little Nightmares det främsta alternativet. Men om du letar efter en obehaglig och snedvriden upplevelse med minnesvärda skräck-sekvenser så rekommenderar jag helhjärtat spelet. Jag minns inte senast ett spel hade en sådan klar visuell identitet genom hela sin resa, och trots att att spelet enbart är ynka 3-4 timmar långt så har jag minst två upplevelser i Little Nightmares som kvarstår bland mina absoluta favoritmoment under spelåret 2017. Jag stötte visserligen på problem med hur komplex storyn kunde framstå att vara samt mindre krångel med spelets kontroll, men dessa negativa aspekter tog inte ifrån det faktum att Little Nightmares är en hyllande framgång för minimalistiska skräckspel.

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10