Det bubblade redan förra veckan i subredditen för Destiny 2. Någonting verkade vara galet med spelets XP-system och flertalet spelare kände att siffrorna som presenterades på skärmen inte riktigt verkade stämma. I vanlig ordning när detta händer finns det alltid ett par eldsjälar som tar på sig ansvaret att räkna ut vad som har hänt och mycket riktigt kom de fram till att Bungie ljuger om siffrorna i spelets XP-system genom att presentera en siffra som inte stämmer eftersom den regleras med hänsyn till vilken aktivitet som spelas. I Destiny 2 kan man få lootlådor genom att fylla sin XP-mätare efter det att maxnivån har uppnåtts men eftersom Activision/Bungie inte vill att du ska få för många lootlådor på för kort tid ljuger man alltså för sina spelare rakt upp i ansiktet. Eller, de gjorde det innan de blev påkomna, för efter det backade man snabbt:
"Currently, XP will scale up when playing longer or fixed duration activities like Crucible competitive multiplayer matches and the Leviathan Raid, and XP will scale down when playing activities that can be quickly, repeatedly chained, like grinding Public Events. We are not happy with the results, and we've heard the same from the community.
Effective immediately, we are deactivating this system."
Systemet har varit i bruk sedan spelet släpptes i September och mången fans är nu mycket upprörda, trots att systemet är borta. Läs hela Bungies svar här.
Är sådant här okej, tycker du?