Svenska
Gamereactor
recensioner
Gone Home

Gone Home

En ganska vanlig familj, med ganska vanliga problem, utgör stommen i Gone Home, en av årets finaste indie-titlar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Minns du din bästa väns hem som det såg ut när ni var små? Hur det luktade? Minns du kanske till och med vad för slags kylskåpsmagneter som satt i köket, eller vad familjen brukade äta till frukost? Var det ett oboy-hushåll? Hade de messmör på sina smörgåsar? Varje hem hade en särskild karaktär. Varje hem var unikt. Det där familjelivet kan förstås, såhär med vuxnare ögon, ses som extremt likriktat. På många sätt var det så. Men det var de där små detaljerna som gjorde varje plats speciell och minnesvärd. De berättade alla något om familjen i fråga. Det var på sätt och vis detaljerna som gav dem liv. Och det är just dessa detaljer som ger liv åt familjen Greenbriar och gör Gone Home till en av årets mest speciella och minnesvärda upplevelser.

Gone Home
Familjen Greenbriar, i egna höga personer.

Det är en stormig sommarkväll och året är 1995. Den äldre av två döttrar, Kaitlin Greenbriar, har just anlänt hem till familjens nya hus, efter ett år på resande fot. Hon möts av en lapp fasttejpad på ytterdörren, skriven av systern Samantha. Hon ber Kaitlin om ursäkt, skriver att hon försvunnit och att hon inte vill bli hittad. Väl inomhus visar det sig att inte heller föräldrarna är på plats. Således måste Kaitlin söka igenom huset, rota genom lådor och hyllor och hitta ledtrådar som kan avslöja vart familjemedlemmarna tagit vägen. Jag tar kontroll över Kaitlin. Jag blir hennes motorik och hon blir mina ögon. Och jag tror att jag agerar som hon hade gjort om hon fått styra själv. Jag lyssnar av telefonsvararen och läser hopknycklade lappar från papperskorgen. Jag vrider och vänder på pinaler som jag tänker att hon har starka minnen av. Och jag delar hennes oro över sin syster, vars historia nystas upp ju fler spår vi nosar fram.

Gone Home
I källaren där Samantha pysslar med sitt punkiga fanzine, sitter givetvis även en Sonic Youth-poster.
Detta är en annons:

Genom dagboksanteckningar som portionerats ut runt i huset får jag veta att Samantha, under tiden Kaitlin varit borta, börjat på en ny skola och kämpande försökt att genomlida det tuffa och omvälvande high school-livet. Samantha tar mig tillbaka till tonåren. Hennes anteckningar är starka, träffande grubblerier som talar till alla som varit sjutton och alla som känt sig annorlunda. Jag förbannar den åldern.

Gone Home
Som kan ses i filmskåpen, är någon i familjen fast bestämd att banda kvällen X-Files-avsnitt

Även om det också finns en hel del värme i hennes beskrivning av sin vardag, sköljer känslan av att vara ung och missförstådd över mig som om mitt huvud tryckts ned i en toastol. Jag vill krama om henne, säga att allt kommer bli bra. Men det går inte, för Samantha är inte där, och jag påminns om att jag måste fortsätta leta för att ta reda på vad som hänt.

Förutom en vacker resa genom tonårens uppvaknanden, blir Gone Home också ett väl fungerande tidsdokument, för sin slående trogna framställning av en nittiotalsvardag. Jag rotar runt bland familjens x-files-vhs:er, lyssnar på punkkassetter med band från riot grrrl-vågen, ser bilder på Twin Peaks-skådisar i Samanthas rum, och läser om hennes första möte med Pulp Fiction. Och framförallt känner jag att jag just äntrat ett riktigt hem.

Detta är en annons:
Gone Home
Vad vore ett 90-talsporträtt utan lite Super Nintendo-spel som ligger och skräpar här och var?

Liksom hemma hos min egna bästa kompis, way back in 95, kan jag ana en speciell lukt. Jag ser vilka kylskåpsmagneter de har i köket, ser vad de brukar äta till frukost. Varje detalj är ett myrsteg som tillsammans formar familjen Greenbriar till vad som gör dem unika.

Samantha är väldigt intresserad av riot grrrl-vågens punkband, och bland andra Bratmobile går att lyssna på, om du hittar kassetten i hennes rum.

Endast genom dessa detaljer blir familjen Greenbriar, trots att de inte ens är närvarande, några av de mest levande karaktärer jag lärt känna i ett spel. I huset som alla deras historier trängs i ryms såväl nakenhet som mystik, familjär värme som isande sprickor. Och under dess tak, längs dess tilldragande korridorer, kommer jag alltid kunna känna mig som hemma.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Atmosfären, detaljerna, berättandet, karaktärerna
-
Vissa rum är inte lika levande som andra
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Andreas Blom
    Wow. Jag sitter och ser eftertexterna rulla förbi, ensam i mitt nu mörka rum, och undrar - kan denna historia som jag nyss upplevt, vara en utav de... 9/10
  • Gzon
    wow... sitter framför min dator skärm och bara stirrar och försöker smälta det jag just upplevt. Gone Home är en fantastisk indie titel, jag... 8/10
  • Henric Pettersson
    Gone Home är ett av de bättre indie-spelen som jag har haft nöjet att spela. Roligt nog börjar allt fler och fler utvecklare att göra indie-spel... 9/10

Relaterade texter

4
Gone HomeScore

Gone Home

RECENSION. Skrivet av David Eriksson

En ganska vanlig familj, med ganska vanliga problem, utgör stommen i Gone Home, en av årets finaste indie-titlar...

4
När atmosfären skrämmer upp dig

När atmosfären skrämmer upp dig

ARTIKEL. Skrivet av Andreas Blom

Det behöver inte stå skräck på lådan för att man ska vilja tända lamporna, gå ner i fosterställning och intala sig att "spöken finns inte". Andreas koserar om hur atmosfär i spel kan ge tillfällen där han blev rejält uppskrämd.

6
England får fysisk utgåva av Gone Home

England får fysisk utgåva av Gone Home

NYHET. Skrivet av Andreas Blom

Indie-titeln Gone Home signerad The Fullbright Company har fram tills idag enbart sålts på digital väg. Ville man ha en fin liten låda att ställa på hyllan fick man byta...



Loading next content