Svenska
Gamereactor
recensioner
Civilization VI

Civilization VI

Kristian har styrt sin civilisation genom århundradena i Firaxis senaste strategipärla för att ta reda på om det håller måttet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det är inte många spelserier som lyckas uppleva sin 25-årsdag ovh det är ännu färre som lyckas fira en kvarts sekel på denna jord lika storskaligt som Sid Meiers klassiska strategiserie lyckats göra med Civilization VI. Jag känner mig rätt säkra med att påstå att Civilization VI är det mest fullproppade spelet i serien.

Religion, spionage och handelsrutter fick vi i föregångaren Civilization V vänta på i två expansioner, denna gång är de med redan i basspelet, och i många fall djupare än tidigare. Många andra klassiska ingredienser i serien har också omarbetats för att både erbjuda mer djup, men även kännas smidigare. Alla förändringar som spelet bjuder på, stora såväl som små, resulterar i att även gamla Civilization-veteraner har något nytt att hitta i Civilization VI.

Civilization VI
Utspridningen av städer i distrikt tvingar dig tänka extra innan du börjar placera ut saker och ting.
Detta är en annons:

Som i alla tidigare delar i serien går Civilization VI ut på att du ska leda ditt folk från en början som vandrande nomadstam till den dominerande supermakten i världen. Om du helst gör detta med hjälp av dina arméer eller genom att trycka ner din kultur eller religion i halsen på de andra civilisationerna är helt upp till dig. Om du tröttnat på planeten och alla dina grannländer kan du istället välja att sticka iväg till Månen och Mars och kalla det en vinst. Det finns civilisationer som passar i stort sett alla tänkbara spelstilar. Vill du göra tidiga och snabba erövringar under antiken är Tomyris och skyterna de du bör välja, om du istället vill satsa på fredliga kulturella framsteg längre fram i tiden är Teddy Roosevelt och USA det bättre valet. Om du har lika stor beslutsångest som jag har, lär du likt mig spendera en hel del tid på att välja civilisation och starta om spelet för att få en perfekt startposition.

I och med den största förändringen mot tidigare delar i serien, så är valet av plats för din allra första stad viktigare än någonsin tidigare. Då städerna inte längre ryms på endast en hexagon, utan byggs ut i distrikt allt eftersom spelet fortgår, behöver du denna gång inte bara ta hänsyn till resurstillgång och tillgång till vatten, du måste även tänka på var du ska placera ut de olika distrikten i framtiden. Alla de underverk du kan ha aspirationer på att bygga tar också upp mark utanför staden - det är endast en handfull byggnader som faktiskt hamnar i själva stadscentrum. Stadsplanering är alltså viktigare än någonsin tidigare, det är inte direkt kul att inse att du inte kan bygga industrikvarter eller flygplats eftersom det är fullt runt städerna.

Civilization VI
Blir det för plottrig med soldater att hålla koll på kan du förena dem i kårer och arméer.

Nyheterna för städer tar inte slut med distrikten. Den gamla universella glädjemätaren har ersatts med individuella lyckomätare för varje stad, som du helst bör hålla koll på om du inte plötsligt vill ha rebellarméer som står och knackar på murarna. Det räcker inte heller längre med att bara förse städerna med mat för att de ska växa, du måste se till att ha bostäder för din växande befolkning. Det finns en hel del sätt att se till att du inte råkar ut för bostadsbrist, allt från att placera ut städer vid floder till att bygga akvedukter och miljonprojekt på kartan.

Detta är en annons:

Städerna erbjuder nu ett större djup än tidigare. Det handlar inte längre om att bara bygga eller köpa alla byggnader i alla städer och nu när utrymme runt städerna är en lika viktig resurs som guld kan inte alla städer längre vara bäst på allt. Vissa distrikt får bonusar av att placeras tätt inpå andra, andra mår bättre av att vara mitt i det vilda, och det finns även de som måste placeras precis intill själva staden. Samma restriktioner gäller även underverken. Vissa ska placeras i öken, andra över sumpmarker, vissa på kullar, andra på slättmarker.

Civilization VI
Kartan över områden du inte har syn på är riktigt snygg.

För att påskynda förbättrandet av dina städer har byggarbetarna gjorts om rätt rejält. Du kan nu bygga dem snabbare och de uppgraderar resurser på kartan direkt, men varje arbetare kan endast användas ett fåtal gånger innan de förbrukas. Du kommer alltså igång med resurssamlandet snabbare än tidigare, men du måste kontinuerligt spendera tid och pengar på nya arbetare. Du kan dock göra dina arbetare mer långlivade med hjälp av rätt underverk och socialpolitik.

Socialpolitiken är nog efter städerna den näst största förändringen jämfört med tidigare delar. De små korta träden för sociala framsteg från Civilization V har nu ersatts med ett enda långt "teknikträd". Där du i Civilization V fick tillgång till alla de bonusar du låst upp, får du nu istället välja olika regeringsformer som låses upp lite då och då, alla med olika antal plats för "kort" med diverse effekter. Regeringsformerna är delade in i tre olika nivåer, med tre olika sorters regeringar var. Under medeltiden får du till exempel tillgång till regeringsformerna monarki, teokrati och handelsrepublik. Det är i stort sett alltid en regering med mer fokus på det militära, en mer ekonomiskt inriktad och en som satsar på diplomati.

Civilization VI
Vissa underverk måste byggas bredvid floder och industrikvarter...

De olika korten du låser upp ger dig rätt rediga bonusar, allt från att dina soldater slåss bättre i specifika situationer till att du får extra pengar eller mat från handelsrutter. Du kan alltid spendera pengar för att ändra din nuvarande sociala politik eller regeringsform, eller så kan du vänta tills dina statsvetare kommit på något nytt i det social trädet och då byta ut kort gratis.

Det nya systemet för socialpolitik är mycket mer intressant och erbjuder dig som spelare en större frihet att själv välja hur din civilisation ska spelas än tidigare. Vill du helst bygga en massiv armé, eller vill du att de trupper du redan har får erfarenhet snabbare och blir billigare att uppgradera? Vill du få extra guld från handelsrutter eller vill du att din religion sprids snabbare?

HQ

Det är ett klassiskt fall av "less is more", istället för att som i Civilization V låsa upp allt du vill ha, blir du nu istället tvungen att välja vad du behöver mest. Valen kring politik blir faktiskt något som är viktigt att bry sig om, inte bara något du klickar på när du fått tillräckligt många poäng för att låsa upp nytt.

Teknikträdet är mer eller mindre oförändrat, den andra nyheten här är Eureka-momenten. Varje teknik är knuten till ett Eureka-moment, och dessa moment är rätt bra att hålla koll på. Efter att du uppfyllt vissa kriterier för Eureka-momenten, så kommer forskningen av den specifika tekniken automatiskt halvvägs. Det kan röra sig om allt från att döda fiender med dina slingers för att få en boost i forskningen om pilbågar till att bygga en stad på kusten för att få ge dina forskare lite extra kunskap om segling. Socialpolitken har också tillgång till dessa lyft, men då kallas de för Inspirations-moment.

Civilization VI
Andra måste däremot placeras i djupaste djungeln.

Är du sugen på att locka till dig stora personer till din civilisation får du se till att vara bättre än alla andra, då du nu tävlar med alla andra civilisationer om ett begränsat antal av dem. Försten till tillräckligt med poäng får lägga vantarna på dem. Dessutom har de blivit av med sina standardiserade färdigheter från tidigare spel och har nu istället unika förmågor. En stor injengör kan öka produktionen från dina fabriker medan en annan kan påskynda bygget av månraketer, en stor forskare kan förbättra dina soldaters helande samtidigt som en annan automatiskt ger dig Eureka-momentet för datorer. Litteraturen, konstverken och musikstyckena som dina stora författare, målare och musiker skapar funkar dock fortfarande som tidigare. Du får bara se till att ha museum, teatrar eller radiostationer redo för att husera deras alster.

Att det nu endast finns ett begränsat antal av dessa stora personer resulterar i en ny tävlan mot dina rivaler. Du kanske väljer att inte satsa på att skaffa en viss stor person om du inte är intresserad av dess bonusar, medan du andra gånger sätter igång projekt i alla dina städer för att locka till dig någon du verkligen vill ha.

Civilization VI
Att få stora personer är svårare nu när det råder tävlan om dem. Ser du nån du inte är intresserad av kan du dock hoppa över den.

Förr eller senare kommer någon av dina rivaliserande civilisationer irritera dig tillräckligt för att du ska känna att det är dags att starta krig. De kanske bygger städer för nära dig, bygger underverk du ville ha, stjäls stadsstaters lojalitet, eller något annat. När det väl händer är det dags att skicka ut arméerna. Det är inte allt för mycket nymodigheter här. Det finns nya understödsenheter tillgängliga, till exempel murbräckor och belägringstorn som gör intagandet av städer lättare, och läkare som låter dina soldater helas snabbare.

Varje gång dina soldater får en befordran helas de även nu. Stora generaler har blivit lite mindre effektiva, då de nu endast ger sin passiva bonus till enheter från den era de rekryterades, så förvänta dig ingen hjälp av Sun Tzu när dina stridsvagnar rullar in i grannlandet. Du kan nu även kombinera dina enheter av samma typ till kårer och arméer för att göra dem starkare och dra ner på antalet gubbar att flytta runt på. I övrigt är allt i stort sett som det varit tidigare.

Civilization VI
Dag och natt-cykeln är inte jätteviktig, men städerna är ganska snygga när de är upplysta.

Den stora förändringen i det militära har med försvar att göra. Dina städer kan inte längre skjuta på fiender innan du byggt murar. Det kombinerat med att barbarstammarna nu skickar ut spejare som, om de hittar din stad och lyckas ta sig tillbaka till sina hyddor, leder till att du redan tidigt måste börja fundera på att ha en armé även om du inte tänk spela krigiskt. Barbarerna känns mycket jobbigare i Civilization VI än i tidigare spel, speciellt om du misslyckats med att stoppa deras spejare.

När det kommer till de andra civilisationerna, så är ju krig inte den enda lösningen, du kan ju alltid försöka dig på diplomati eller lite spionage. Det är lättare än tidigare att hålla koll på vad som påverkar din relation med andra ledare, även om deras krav ibland känns lite idiotiska. Om de inte vill ha dina trupper precis på sin gräns så borde de kanske inte bygga sin stad precis bredvid en militärbas med stationerade trupper. Alla ledares olika agendor är också riktigt intressanta och viktiga att hålla koll på. En stor del av vad de tycker om dig har att göra med om du beter dig som de tycker att du ska. Tyskarna vill inte att du ska ha något överhuvudtaget att göra med stadsstater, japanerna tycker om dig om du har en stark armé och producerar mycket vetenskap och kultur, grekerna under ledning av drottning Gorgo ogillar folk som accepterat dåliga fredsavtal eller som aldrig varit i krig. Du får anpassa din spelstil ganska drastiskt beroende på vem du får som granne. Om du nu är intresserad av fredliga relationer, det vill säga.

Civilization VI
De nya regeringsalternativen ger dig otrolig kontroll över hur du vill spela din civilisation.

Dina spioner är kapabla till mycket mer i Civilization VI än tidigare. Istället för att bara påverka valen i stadsstater och sno teknik från andra civilisationer kan du nu ha en hel del kul med dem. Självklart kan du fortfarande sno teknik, men du kan nu även utföra konststölder, stjäla rivalers pengar och sabotera deras distrikt. Spionerna är helt enkelt mycket roligare att använda nu.

Något som också bör nämnas är ljudet i spelet. Varje civilisations egna trudelutt utvecklas allt eftersom man avancerar fram igenom åren, och det är en bunt mysiga stycken vi får höra på, trots att spelet inte har någon Baba Yetu att briljera med. Det allra bästa med ljudet i Civilization VI är dock Sean Bean mjuka berättarröst. Att höra honom är nästan lika viktigt som bonusarna från underverket du byggt eller tekniken du forskat fram.

Det grafiska i spelet är det lite svårare att säga varken något gott eller ont om. Det var många som klagade över den lite mer "tecknade" stilen när spelet först visades upp, men när vi väl spenderade bra många timmar med spelet var det inget som påverkade oss varken positivt eller negativt. Något som verkligen är snyggt är dock kartan. Allt som du tidigare besökt men för närvarande inte har koll på målas upp som en otroligt snygg gammaldags karta. Det är nästan så att vi föredrog att inte ha kolla på resten av världen, då vi hellre kollade på "fog of war"-kartan än den vanliga.

Civilization VI
Om du verkligen inte orkar med någons tjafs längre, så finns det alltid atombomber.

Allt är dock inte perfekt i Civilization VI. De största problemen har med användargränsnittet och bekvämlighet att göra. Många av de menyer som vi vant oss vid från tidigare delar i serien har nu försvunnit. Om du vill veta var alla dina enheter, både militära och civila, är när det inte aktivt gör något, får du se till att memorera var du placerat dem - för den enkla menyn från Civilization V där alla dina trupper fanns uppskrivna har nu tagits bort av någon mystisk anledning. Rotationen genom trupper är också ganska irriterande. Det var inte bara en gång vi lyckades ge fel order till helt fel enhet eftersom spelet mitt under vårt ordergivande bestämde att det var en annan enhets tur i ordningen och plötsligt flyttar över kontrollen.

Problemen i Civilization 6 är dock endast små irritationsmoment, inget som påverkar spelandet allt för negativt eller på allt för stor skala. Det känns dock ganska idiotiskt att ta bort något så simpelt som en meny över alla ens trupper. När man väl är ett par hundra rundor in i en kampanj är det lite väl svårt att memorera exakt var man placerat alla enheter.

HQ

Civilization VI är ett briljant strategispel och ett utmärkt sätt att fira 25 år av serien. Det är nog utan tvekan den mest fullproppade basversionen av Civilization på länge. De nya utspridda städerna och regeringsformerna ändrar spelet ganska drastiskt till det bättre. Det finns massor för Civilization-veteraner att sätta tänderna i, samtidigt som det aldrig funnits en bättre tid för nykomlingar att hoppa in i serien.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Utspridda städer, nästintill oändlig återspelbarhet, Sean Beans röst, valmöjligheter för regering, vacker karta, mysig musik, bra djup
-
Simpla menyer saknas, den artificiella intelligensen är smådum
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

7
Civilization VIScore

Civilization VI

RECENSION. Skrivet av Kristian Kask

Kristian har styrt sin civilisation genom århundradena i Firaxis senaste strategipärla för att ta reda på om det håller måttet...



Loading next content