Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Hawk: Air Force Raid

Hawk: Air Force Raid

Petter har skjutit miniatyr-fiendeflyg på sin Iphone 7 så svetten lackat...


Clash of Clans visade vägen, eller förstörde i stort sett hela spelklimatet till din mobiltelefon. För hur roligt finska Supercells färggranna Bollibompa-krig än är - har deras finurligt beroendeframkallande sätt att suga ut varenda liten krona ur samtliga spelare, skapat en svåruppnåelig standard när det gäller ultraframgångsrika mobilspel som nu alla vill försöka sig på att kopiera. Och ja, det blev tröttsamt och girigt för länge, länge sen. Jag kräks ärligt talat på den här typen av spel numer. Kräks. Och därför har jag svårt att se hur jag ska kunna vara rättvis i den här recensionen. För jag hatar verkligen girigheten i det här upplägget.

Hawk: Air Force RaidHawk: Air Force RaidHawk: Air Force Raid

I grunden är Hawk: Air Force Raid ett välgjort spel. Ambitiöst och läckert designat med samma typ av estetik som Clash of Clans (med lite Team Fortress 2 och Final Fight-krydda när det kommer till karaktärsdesignen). Upplägget är rippat direkt från gamla Capcom-klassikern 1942 där spelaren manövrerar ett flygplan sett uppifrån medan plutoner av vilt skjutande fiendeflygplan attackerar uppifrån skärmen övre kant. Hawk: Air Force Raid är delvis automatiserat då planets kanoner avfyrar sina salvor utan att jag måste pilla på skärmen, något som gör att spelet känns lite för enkelt, men samtidigt smidigt.

Hawk: Air Force RaidHawk: Air Force RaidHawk: Air Force Raid

Det hela börjar äckligt simpelt och det märks tydligt att utvecklarna siktat på att attrahera en ung målgrupp. Jag är inte särskilt bra på den här typen av "top down shooters" men lyckas även dansa genom hela spelet på "Normal" utan att dö en enda gång. Dock inte utan frustrationer för det var länge sedan jag stötte på en titel där "pay to win"-strukturen är så pass girigt hemsk som den verkligen är i Hawk: Air Force Raid. Allt handlar om att köpa ingame-valuta och med hjälp av den avancera. Gör du det inte - är Hawk: Air Force Raid i stort sett dött. Nu är det ju i och för sig gratis att ladda hem (och välgjort) vilket såklart ledde mig till att pula in 100 kronor i spelet för att se hur långt det skulle ta mig. Inte alltför långt, visade det sig dock. Tyvärr.

Hawk: Air Force RaidHawk: Air Force RaidHawk: Air Force Raid

Hawk: Air Force Raid vill så himla, himla gärna bli nya Clash of Clans (även fast det är ett helt annat typ av spel). Det vill fånga spelaren, skapa beroende och förvirra med så mycket ultrasnyggt designade uppgraderingsmenyer att vi till slut bara pular in 1000 spänn för att låsa upp allt, direkt. Jag förstår ambitionen, och utförandet är verkligen inte dåligt. Det är bara alldeles för innehållslöst och enkelt och girigheten som visas upp här anser jag vara för mycket, precis som i Real Racing 3.

Det som räddar Hawk: Air Force Raid en aning är det faktum att man kan slunga in sin polare i samma spel som man startat och hjälpas åt att knäcka de tyngre bossarna längre in i äventyret. Det går även, precis som i Dark Souls, att stöta på random-spelare (riktiga sådana) som man antingen kan haka på eller ignorera.

Hawk: Air Force Raid
Hawk: Air Force Raid
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Härlig design, trevlig spelmekanik, läcker presentation
-
Alldeles för enkelt, enformigt, plottrigt, girigt upplägg
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här