Svenska
Gamereactor
recensioner
Sudden Strike 4

Sudden Strike 4

Nykomlingen Adam har satt mjölktänderna i Fireglows nya strategifest...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag växte upp med strategispel. Red Alert 2, Age of Empires, Homeworld och World in Conflict är spel jag lagt ohälsosamt många timmar på i mitt liv. Men med tiden har detta blivit en genre jag glidit ifrån och endast besöker smått sporadiskt med Homeworld: Deserts of Kharak som senaste turen förra året. Så det var spännande när jag fick i uppgift att kika närmre på Sudden Strike 4 som är en serie jag aldrig lagt märke till förrän nu.

Andra Världskriget är vad som gäller med Sudden Strike 4 och kommer med allt vad det innefattar. Om ni längtat efter att återigen se regnvåta ryssar bland spillrorna av Leningrad eller tyska Tiger-stridsvagnar rullandes över den franska landsbygden så är detta kanske ett spel för er. Det finns tre kampanjer här som följer Tyskland, de Allierade och Sovjets olika historiska operationer och händelser. Vissa kanske är lite mer skeptiska och påpekar att detta inte är något nytt under solen, varken för spel inom denna tidseran eller ens inom genren, men det finns faktiskt en del saker som ändå fick mig att höja ögonbrynet med jämna mellanrum.

Sudden Strike 4
Sudden Strike 4 kanske är tråkigt, men det är ett väldigt vackert spel.

Spelet har ett ganska långsamt tempo jämfört med många andra titlar. Vi har generellt sett en handfull enheter, allt mellan infanteri till tungt pansar, som vi ska använda för att klara uppdragens olika scenarion. Att bara ta sin samling soldater och storma portarna är därför inte något att rekommendera utan ofta så handlar det om att flankera motståndet, nyttja artilleri, eller till och med skjuta i blindo i den riktning man tror fienderna kan tänkas vara. Detta gjorde att vissa av uppdragen stundtals kunde få en lite pusselliknande natur där jag var tvungen att försöka lösa kniviga situationer med det lilla jag hade istället för vad jag kanske var van vid från till exempel World in Conflict.

Detta är en annons:

Inför varje uppdrag så får vi även välja mellan tre olika doktriner; Infanteri, pansar och support. Varje inriktning ger olika bonusar och fördelar, där vi även kan låsa upp fler beroende på hur bra vi spelar. Några exempel är att vi kan låsa upp handgranater för infanteriet eller förmågan att bunkra upp våra stridsvagnar med sandsäckar för att lättare kunna hålla positioner. Detta kan dock vara till en nackdel då valet av inriktning inte har någon inverkan på hur uppdragen är utformade. Så påbörjar jag ett uppdrag med ett strikt infanteritema så gör min upplåsta förmåga att kunna reparera mina stridsvagnar väldigt liten nytta. Dessa olika doktriner finns även att välja mellan i flerspelarläget.

Sudden Strike 4
Flankeringar och andra taktiska manövrar belönas under kampanjens gång.

Men det finns två sidor av myntet och Sudden Strike 4 och med dess kärlek för detaljrik taktik så tillkommer även större irritationsmoment som bränsle och ammunition. Det finns säkert de som älskar småpillet att behöva ha koll på dessa saker men för mig så bara saboterade detta spelets tempo. Om det inte finns särskilda stationer på kartan för att tanka eller fylla på med skott så brukar vi få med oss en särskild lastbil för detta. Denna lastbil kan endast fylla på en av dessa två saker, för endast ett fordon åt gången. Detta fick mig att under vissa operationer helt stanna upp för att spendera några minuter åt att göra mina stridsvagnar redo för strid igen. Jag hade hellre sett en annan lösning för detta.

Detta är tråkigt för efter att ha kommit överens med spelets sega gränssnitt och styltiga trupphantering så hade jag gärna förlitat mig mer på taktiska omringningar eller en större utspridning med vad jag haft. Men tack vare att mina enheter konstant är beroende av dessa lastbilar under längre uppdrag så kan jag inte göra detta. För trots kartornas förvånansvärt små storlekar så slukas bränslet väldigt snabbt och dussintals salvor kan avfyras från en stridsvagn för att hålla ett brofäste ibland. Supportenheternas roll är avgörande i uppdrag som kräver pansar för att klaras vilket i sin tur begränsar mängden taktiska val jag har att tillgå.

Detta är en annons:
Sudden Strike 4
Omgivningar som träd och högt gräs kan hjälpa till att gömma ens infanteri.

Men trots små kartor, tråkig resurshantering och även dålig artificiell intelligens som ibland får spader och har svårt att navigera när det blir trångt så märks det att spelet har en hel del hjärta bakom sig. För Sudden Strike 4 är ett ganska vackert spel. Det finns gott om detaljrikedom med bra ljud (även om rösterna för enheterna blir väldigt uttjatade redan efter fem minuter) och vackra effekter. Fordon lämnar tydliga hjulspår efter sig och högt gräs eller åkrar kan användas för att spåra fiender eller andra spelare om man är uppmärksam. Vissa uppdrag har även imponerande stunder, som när jag kan smälla hål på en frusen sjö för att hindra motståndarnas framfart eller hur jag kan ta över skadade och övergivna fordon och använda dessa för min egna vinning.

Men goda intentioner och vacker grafik räddar inte ett bristfälligt spel. Inte ens spelets flerspelarläge lämnar mycket att jubla över när då jag aldrig hittade några andra som också spelade det. Jag kanske hade otur, men efter några rundor mot datorn så var jag knappast imponerad av de få och små kartorna där vi ska ta över alla kontrollpunkter för att vinna, med tågstationer och dylikt vi också kan belägra för att kalla in förstärkningar. Även här märkte jag hur opålitlig enheternas förmåga att navigera runt föremål, och även varandra, var så jag kanske ska vara glad att jag inte behövde möta en riktig människa samtidigt som jag måste tampas med något så enkelt som att köra runt ett hörn eller parkera rätt. Jag hade också turen att köra spelet på PC, för jag kan inte föreställa mig hur jag skulle kunna hantera Sudden Strike på konsol, som det också släppts till.

Sudden Strike 4
Sudden Strike 4Sudden Strike 4
Spelets flerspelarläge var dött och väldigt stelt.

Sudden Strike 4 lämnade mig i slutändan besviken. Det är inte horribelt, men det hade potential som tappades bort tack vare ogenomtänkt taktiskt djup. Spelets stunder av kreativitet räcker inte för att få mig att tänka att jag hade kunnat spela något annat som Company of Heroes istället. Med mer tid, kanske större kartor och en del ombalansering hade spelet kanske kunnat räddas från sin egna mediokra natur, men som det är just nu så är det knappast något jag skulle rekommendera för allmänna fantaster av strategi-genren.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Vacker grafik, taktiskt upplägg, en del kreativa uppdrag
-
Dålig artificiell intelligens, tråkigt gränssnitt, meningslöst flerspelarläge
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

7
Sudden Strike 4Score

Sudden Strike 4

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Nykomlingen Adam har satt mjölktänderna i Fireglows nya strategifest...



Loading next content