Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Ubisoft och Nintendo blandar Rabbid och Mario med Xcom-upplägget. Kan det verkligen funka...

  • Text: Magnus Groth-Andersen, DR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Jag var knappast ensam om att vara skeptisk mot de första ryktena om Mario + Rabbids Kingdom Battle. Legendariska Mario tillsammans med Ubisofts galna Rabbids i ett Xcom-liknande spel. Det ser på pappret mest ut som ett uppenbart aprilskämt. Förväntningarna inför E3 var därför låga, men hela publiken tycktes vara golvad av det som visades på Ubisofts presskonferens. Istället för skepsis infann sig spelsug. Kan Nintendo och Ubisoft ha lyckats? Svaret är trevligt nog ja.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Rabbids har ställt till det igen. Och det tackar vi för.

Det osannolika mötet mellan båda världarna förklaras med att en virtual reality-forskare tagit fram en teknik kombinera element. Men så finns det ju Rabbids. De klåfingriga krabaterna saboterar såklart allt och snart har de lyckats kombinera sitt universum med de Mario-affischer som sitter på väggarna. Mer behövs inte för att ha kul, och det görs inga ansatser för att förklara varför vissa Rabbids är goda och andra onda. Men ärligt talat, Svampriket har varit med om märkliga saker förr och detta är säkert inte sista gången.

Ett bra exempel på märkligheter är första gången vi möter några av dess fusionerade Rabbids, nämligen Rabbid Peach och Rabbid Luigi. Två varelser som tycks ta livet med en gammal hederlig klackspark, vansinnigheterna leder ofta till slapstick-humor och det är ofta ganska roligt. Det är fler än en gång jag kommer på mig själv med att dra på smilbanden.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Designen påminner om Super Mario 3D World, men låd låst kamera.

Både storyn och presentationen är underbart mixad där Svampriket är sig likt, Vi passerar snövärldar, lavaberg oh ganska precis allt däremellan. Det handlar dock inte om att röra sig fritt och i huvudsak fungerar bakgrunderna bara som kuliss snarare än något att interagera med annat än som statiska objekt. De kända Mario-världarna är tokmysiga att besöka, där Rabbids-kanoner skjuter mig till nya platser och tunnlar leder till hemligheter. Tänk Super Mario 3D World till Wii U, men med fasta vinklar.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle