Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Det har gått tio år sedan vi sist såg Samus i sitt rätta element. Äntligen är det snart dags för hennes Nintendo 3DS-debut! Men innan dess får du läsa Olivers recension...


Jag känner det igen. Känslan av isolering, som lägger sig över mig som ett tjockt täcke och förnimmelsen av att ett nytt storslaget äventyr precis har fått sin tystlåtna början. Det känns som att komma hem efter att ha fumlat i mörkret i evigheter.

Metroid är en av mina favoritserier någonsin. Jag har varit upp över öronen förälskad i Samus värld och äventyr sedan den 21 mars år 2003 när jag för första gången klev i hennes rymdstövlar i Metroid Prime, och sedan dess har jag tagit mig an tidigare delar av serien som en hungrig tiger. Men det har inte varit lätt att vara ett Metroid-fan under de senaste tio åren. Team Ninjas Metroid: Other M krossade mitt hjärta med förenklat dum spelbarhet, artificiellt implementerad utforskning och århundradets tråkigaste och mest korkade story. Metroid Prime: Federation Force har jag vägrat att röra.

Metroid: Samus Returns
Detta är ett kärt återseende, för att uttrycka det milt.

Men sen hände E3 2017. Det har gått ett decennium sedan vi fick ett bra Metroid-spel i Metroid Prime 3: Corruption till Wii och fansen hade börjat ge upp hoppet. "Varför hatar ni oss, Nintendo?" skrek de förtvivlat med sina virtuella forumröster. Du tar miste, mitt barn", svarade Nintendo ungefär som om de vaknat upp från en lång dvala. "Vi älskar dig fortfarande och vi kommer nu belöna dig för ditt tålamod och din lojalitet."

Som från ingenstans utannonserade de inte ett, utan två Metroid-spel. Metroid Prime 4 till Switch och Metroid: Samus Returns, en remake av det andra spelet i ordningen (som släpptes till Game Boy år 1992 i Europa), till Nintendo 3DS. Jublen visste inga gränser. Fansen har varit uppdelade i sakfrågan om huruvida de hoppas på att nästa Metroid-spel skulle vara ett 2D-äventyr eller en ny Prime-titel spelad ur första person - och de fick löftet om båda på samma dag. Metroid: Samus Returns släpps om bara några ynka dagar och jag har tillbringat den senaste veckan i spelets sällskap. Och medan det inte är seriens nya höjdpunkt så har det varit väntan värd.

Metroid: Samus Returns
Stillbilder gör inte spelets grafik rättvisa. Det ska spelas i rörelse, med 3D-effekten påslagen.

Premissen med Metroid II: Return of Samus var enkel. Prisjägaren Samus Aran, som efter att ha besegrat moderhjärnan och rymdpiraterna på Zebes, beger sig till metroidernas hemplanet SR388 för att förinta dem en gång för alla. Samma gäller för remaken. Här får vi dock en liten resumé av tidigare händelser och en överblick på vad som behöver göras samt varför i form av en serie av läckra, till synes handritade stillbilder med text.

Grafiken har utvecklarna Mercury Steam givetvis byggt från grunden och SR388:s miljöer har aldrig känts mer levande. För att vara ett spel på en gammal konsol som 3DS är det rätt snyggt, även om det såklart är svårt att komma ifrån att hårdvaran som sagt är gammal. 3D-effekten som maskinen tillför erbjuder dock ett behagligt djup i miljöernas bakgrund. Det får världen att kännas lite större och mer omfattande än den faktiskt är och man kan ibland, bland annat, se stora monstermaskar göra tunnlar i skärmens djup.

Samus Returns markerar också första gången i seriens tvådimensionella historia som spelaren kan sikta sin armkanon helt fritt i 360 grader. Förut har det begränsats till åtta riktningar, så det känns härligt befriande. Samus rör sig precis lika smidigt som förut med silkeslena, läckra animationer och ett kontrollschema som sitter som en smäck.

Metroid: Samus Returns
Bossfiender är svårare att parera, då de sällan gör attacker som går att kontra. Men när de väl gör det och spelaren lyckas tajma sitt slag belönas denne med en häftig animation.

Den legendariska Metroid-atmosfären är intakt i Metroid: Samus Returns. Musiken är, som brukligt, suverän. Originalet hade inte mycket musik, och det som fanns där var inte mycket att hänga i granen så att det finns gott om härliga teman här är en välbehövd förändring. Det låter väldigt mycket som Metroid Prime-soundtracket och i vissa fall låter det som att de rent av kopierat vissa teman därifrån.

På tal om nyheter kan Samus nu parera fiender som angriper henne med en redig uppercut-smäll, något som enkelt görs med ett tryck på X-knappen. Tajmas det rätt lämnas fienden öppen för en kontring som dödar på ett litet ögonblick. Detta är lite av en "game changer" för serien. Traditionellt sett har spelaren alltid uppmanats att hålla sig på hälsosamt avstånd från fienderna då vi aldrig haft någon ordentlig närstridsattack. Men här föredrar jag att hålla mig nära, väntandes på ett angrepp som jag sen kan vända till min fördel. Det är en grymt tillfredsställande manöver att göra.

Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns