Svenska
Gamereactor
recensioner
Mystik Belle

Mystik Belle

Jonas Mäki har assisterat Belle att återställa en viktig dryck och nedkämpat hundratals fiender i Wayforwards våldsamt charmiga Mystik Belle...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är omöjligt att inte snabbt riva av en massa popkulturella referenser när vi snackar Mystik Belle. Det handlar trots allt om en magiskola kallad Hagmore och innehåller referenser från spel som Castlevania: Symphony of the Night och Wonder Boy: The Dragon's Trap samt med tydlig inspiration av Buffy the Vampire Slayer. Vi snackar om en rätt fräsch variant på metroidvania-genren kombinerat med ett äventyrsspel av peka/klicka-modell, och eftersom Shantae-gänget Wayforward Technologies ansvarar för konsolversionerna, förstår du nu säkert att det finns anledningar att kolla in detta lite extra.

Mystik Belle
Oskyldigt anklagad, men Belle tycks vara lika glad för det.

Det är väl möjligen ytligt, men innan jag ger mig in på att förklara vilket genommysigt och välgjort spel detta faktiskt är, så vill jag snacka grafik först. Detta är ett pixelspel av det mer påkostade slaget, mindre Mega Drive och Super Nintendo, och desto mer Neo Geo eller Sega Saturn. De moderna effekter som lagts till smälter snyggt in i helheten och sammantaget får Mystik Belle en säregen stil som gör att jag ofta stannat upp bara för att insupa de vackra pixlarna hos de stora och detaljerade figurerna.

Detta är en annons:

Belle MacFae heter spelets protagonist och hon studerar alltså vid Hagmore School of Magic. För alla som kan sin Harry Potter kommer mycket omedelbart kännas igen med lätt ockulta lärare, lektioner med stökiga elever, den obligatoriska klassnörden och såklart en uppsjö av övernaturliga grejer. Men för att det ska bli ett äventyr måste såklart något hända och det gör det också när brygden Walpurgisnacht Brew går snett och Belle får skulden för detta. Hon får i uppdrag att fixa allt och mer behövs inte för att ge sig av på äventyr.

Mystik Belle
Det är stora figurer på skärmen i Mystik Belle och precisionen är inte alltid vad den borde vara.

Nu låter det såklart lättvindigt, men faktum är att Mystik Belle är alldeles makalöst välskrivet sett till dialog, så det blir ändå underhållande och spännande att sakta ta sig fram. Dessutom är persongalleriet direkt makalöst, ta bara klassens lätt deprimerade halvtroll som aldrig får vara med i gemenskapen. Redan tidigt under resans gång stöter jag på utrymmen jag inte kommer åt och vet såklart, eftersom genren hör till mina favoriter, att jag behöver fler föremål och fler färdigheter för att kunna ta mig framåt.

Mystik Belle erbjuder actionfyllda strider i varierade omgivningar, som egentligen aldrig känns särskilt svåra. Belle själv är en väldigt stor figur jämfört med andra spel i genren och det är föredömligt tydligt vad som händer på skärmen. Spelkontrollen är inte den mest exakta dock och hon själv rör sig i sakta mak, vilket jag tror kan avskräcka somliga. Lyckligtvis finns en dash som snabbar på saker vid transportsträckor. Fiender peppras på löpande band, och kommer någon olycksalig rackare för nära, dänger hon dem med sin kvast.

Detta är en annons:
Mystik Belle
Persongalleriet och dialogerna är underbara.

Istället för pussel av mer traditionell typ i denna sorts spel, har detta inslag av peka/klicka. Ofta måste du använda rätt föremål med rätt grej för att komma vidare, snarare än att bara hitta nya vägar eller prylar att använda. Och som sig bör lär du mellan varven fastna då det inte alltid är helt självklart vad som ska göras härnäst. För mig som är uppväxt med genren är det något jag verkligen gillar, och jag njuter av den där lätt förlösande känslan av att äntligen ha kommit på gåtans lösning och kan ta mig vidare utan att behöva fuska.

Allt är inte frid och fröjd dock och Mystik Belle dras med två tämligen störande brister. Det ena är att spelets karta är väldigt liten och otydlig. Antagligen är det spelets PC-ursprung som gör sig påmint (kom 2015), men när jag sitter någon meter ifrån en TV blir det för svårt att se vart jag ska. En mer irriterande grej är annars alla prylarna du behöver ha med dig. Belle kan nämligen bara bära på ett fåtal saker samtidigt. Alltså måste grejer flyttas runt och lagras i lådor (precis som i Resident Evil har alla förvaringslådor delat utrymme). Det leder ofta till att jag helt i onödan måste gå fram och tillbaka och hela denna artificiella begränsning gör spelet sämre. Belle behärskar ju magi, varför inte låta henne ha en förtrollad väska där allt ryms?

Mystik Belle
Svårighetsgraden är ganska lågt ställd i actionsekvenserna, istället är det pusslen som kan vara knepiga.

Innan jag avrundar recensionen vill jag slå ett slag för spelets bossar. Bossfighter är något som ligger mig varmt om hjärtat och även om de inte är lika bra eller snygga som i Cuphead (som är det jag har färskt i minnet), så snackar vi fortfarande om pixliga vetenskapsninjor och varulvar! Smaka på det liksom.

Efter ungefär sex timmar är äventyret avklarat och med det känner även jag mig ganska klar med Mystik Belle. Det är inte nog bra och spännande för att jag ska vilja hitta alla hemligheter och få båda tillgängliga sluten genom att köra ett varv till, men definitivt bra nog för att jag ska ha haft väldigt roligt under äventyret och känner att jag vill rekommendera alla som gillar pixlar, metroidvania och peka/klicka att skaffa detta.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Vacker grafik, underhållande dialoger, suveräna bossfighter, härligt tema, originellt upplägg
-
Slafsig spelkontroll, inget omspelningsvärde, aningen enkelt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Mystik BelleScore

Mystik Belle

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har assisterat Belle att återställa en viktig dryck och nedkämpat hundratals fiender i Wayforwards våldsamt charmiga Mystik Belle...



Loading next content