LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      recensioner
      WWE 2K18

      WWE 2K18

      The Golden Age, Attitude och PG-13, wrestlingvärldens eror övergår i nya med jämna mellanrum. Här på Gamereactor har nu Lisa stulit 2K-facklan från Jonas Mäki, är hon lika frälst som redaktionens wrestling-kung tidigare varit?

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      HQ

      Bilden blinkar till, i en ilsken röd kulör. Jag, ena halvan av 1998 års karismatiska duo DX, Shawn "The Heartbreak Kid" Michaels har lämnats utanför ringen. En längre tid passerar, kanske har jag lämnats att förblöda då blodet forsar ur min redan sargade näsa. "Stone Cold" Steve Austin, svarar snabbt på min tysta fundering helt utan ord. Ett långfinger uppenbarar sig över repen, sedan ett till. Han hånar mig och våra iskalla blickar möts innan han vänder långfingrarna mot publiken på motsatt sida. Jag kämpar mig upp, det här är min chans att vända matchen. Tyst som en mus tar jag mig åter in i ringen, klättrar upp på en av hörnstolparna och kastar mig över min tuffa motståndare. Stone Colds glänsande skalle tar smällen av min kroppstyngda armbåge och faller till mattan med en smäll. Jag ser till att håna giganten innan jag ställer mig vid hörnstolpen för att ladda upp en rejäl "Sweet Chin Music". Efter att Stone Cold kommit på fötter övergår ett par stamp i mattan i en förödande häl mot herr 3:16:s arma haka. Publikfavoriten lär inte fira med en kall ikväll.

      Vare sig du vill skapa ett drömscenario i form av en hypotetisk Wrestlemania XIV-rematch eller hellre upplever en klassisk stormatch så har WWE-liren alltid levererat fantastiska upplevelser för oss wrestling-fans. Yuke's ger alla spelglada chansen att leva ut sina wrestling-drömmar, antingen mot datorstyrda karaktärer eller mot andra spelare. De problem som faktiskt finns (och är tydliga även i detta års version) är alltså inte grundade i baskonceptet, utan det faktum att konceptet inte alltid fungerar felfritt. I WWE 2K18 är det framförallt de datorstyrda karaktärerna som fäller spelbarheten och inlevelsen då de konstant fastnar i animationer, glömmer bort vad de håller på med och buggar fast i föremål. Detta problem blir än värre i matcher med fler superstars i ringen. 2K18 lider även av samma sega tempo som föregångarna, även om det går att bortse från.

      WWE 2K18
      Årets 2K-lir ser bättre ut än någonsin, med hårfysiken som största minus.
      Detta är en annons:

      Buggarna är alltså ett par stycken även i år och grafiskt sett har Yuke's lång väg att gå innan jag vågar hylla dem. Utvecklarna har aldrig varit några direkta genier när det gäller grafisk realism men i just WWE 2K18 känns specifikt hårfysiken helt totalt bortprioriterad. Det har alltid varit ett av de största störningsmomenten sett till karaktärsmodellerna men jag är nog beredd att konstatera att hårfysiken ser värre ut än någonsin, vilket är otroligt underligt. Trots att flertalet superstars stolt bär fabulösa svall är dessa svall långt ner på prioriteringslistan. Frisyrerna förklaras som bäst som hjälmar med runt tio sidenband fästa på hjässan, dessa sidenband rör sig i sin tur som om de befann sig under vatten. Ingen aspekt som inte går att bortse från men ändå en som irriterar rejält. Bortser man från hårfysiken har serien fått sig ett ganska substantiellt ansiktslyft i WWE 2K18 med mer realistiska karaktärsmodeller, ansiktsuttryck, diverse kroppsvätskor (oj oj) och mer verklighetstrogna rörelser, det är omöjligt att förneka och en uppgradering jag välkomnar med öppna armar.

      Sett till spelkontrollen känns WWE 2K18 otroligt likt föregångaren, vilket knappast bör ses som en överraskning när det gäller årliga sporttitlar. Baskontrollerna är till stor del kopierade rakt av så för de som lirat tidigare versioner är årets upplaga lätt att komma in i. Givetvis kretsar de flesta knapptryckningarna kring grepp, kontringar och submissions och dessa förklaras väl under spelets gång samt i MyCareer-introduktionssekvensen. När det gäller submissions kan du i menyn själv välja vilken typ av sekvensbaserad submission-kamp du föredrar. De som finns att välja mellan är "katt och råtta"-jakten med högra styrspaken från föregående spel och en så kallad "button mashing"-sekvens med knapparna på din kontroll. Som vanligt kontrar du med högra avtryckaren, det ska dock sägas att det i årets upplaga känns som att tiden du har på dig att kontra kortats något sedan sist, du har även ett begränsat antal kontringsmöjligheter.

      Likt föregångaren är det även tufft att faktiskt vinna en match utan att dela ut ett par förödande slag, så taktiken är fortfarande relativt viktig. Signaturgreppen är likt i föregående spel rejält kraftfulla och det är svårt att vinna vissa matcher utan att använda sig av dem, jag kan dock tycka att detta är en nödvändig aspekt i en match. Det kan och bör ses som trist att använda sig av sitt signaturgrepp och sin finisher utan att detta ger effekt i matchen.

      Nytt till årets upplaga är lyft. Beroende på skillnader i matchens wrestlares vikt kan spelaren lyfta omkring på andra wrestlare för att ta dem dit du vill ha dem (mot ett hörn eller rakt ner i mattan). Blir du upplockad själv kan du ta dig ur motståndarens grepp genom att snabbt trycka på B (eller O) på kontrollen.

      Detta är en annons:
      WWE 2K18WWE 2K18
      Du kan nu tampas med 7 andra brottare i ringen.

      Så till 2K-lirens karriärläge. Spelet bjuder på ofantliga mängder olika spellägen men ett av de mest unika är karriärläget. Idén är genialisk, egentligen. Att låta spelglada wrestlingfans uppleva vägen från Performance Center-träningssessionerna till NXT, RAW, Smackdown och slutligen över till "The Big Leagues", Pay Per View-eventen. I detta läge får du skräddarsy din egen karaktär och 2K18 bjuder på rejält med olika kosmetiska samt tekniska customization-möjligheter. Allt från dina paltor och din frilla till signaturgrepp, entrésekvenser och personlighetsdrag går att skräddarsy med ofantliga olika val. Du låser även upp fler valmöjligheter allt eftersom du lirar och tjänar poäng.

      I karriärläget får du promenera backstage och interagera med alla spelets superstars (och i årets upplaga finns 200 olika stor-wrestlare att möta och spela som, vilket i sig är helt otroligt), ta dig an specifika matcher, bygga upp din wrestling-persona med promos (du får bonuspoäng om du håller dig till en karaktärslinje) och tjafsa eller bygga på vänskapsband utanför ringen. Jag upplevde dock att de faktiska uppdragen kan vara för hårda, framförallt i början, med otroligt specifika vinstkriterier, så tålamod krävs.

      WWE 2K18
      Hela 200 superstars går nu att lira som/mot i WWE 2K18.

      När det gäller redan etablerade brottare så har alla, som vanligt olika statistiska fördelar. Roman Reigns är till exempel generellt starkast av alla (även över 80- och 90-talets storstjärnor). Du kan heller inte brottas med det motsatta könet i år heller, ingen Charlotte och Rick Flair tag team-match alltså. Det är klart, WWE 2K-serien är mer simulation än arkad men jag kan inte sluta fundera över om innovationen tar stryk ju längre mot simulationshållet utvecklarna tar serien. WWE-liren har sett i stort sett likadana ut sedan 2K tog över serien, på gott och ont. Serien är stabil och solid men det finns så otroligt mycket (totalt outforskat) utrymme för utveckling.

      Negativa tankar och funderingar åt sidan så är slutsatsen som följer; WWE 2K18 är ett relativt stabilt spel som är lätt att ha kul med om du diggar att följa alla karismatiska superstjärnor i och utanför ringen. Även om 2K18 brister på många plan är det fortfarande ett par steg i rätt riktning. Här har vi en årlig uppföljare som förbättrar på alla plan utom hårfysiken och det är ju trots allt en pytteliten aspekt i ett wrestling-lir.

      WWE 2K18
      WWE:s kvinnliga gren går inte att fläta in i den manliga, men vad gör det när kvinnorna blir tuffare var dag.
      HQ
      WWE 2K18WWE 2K18WWE 2K18WWE 2K18
      07 Gamereactor Sverige
      7 / 10
      +
      Enorm karaktärslista, rejält med innehåll, flertalet olika spellägen, massiv karaktärsskapare, möjligheten att skräddarsy befintliga superstars har expanderats, något upphottad grafik, oändligt med möjligheter att skapa drömscenarion
      -
      Buggiga datorstyrda karaktärer, vissa texturer är usla, svagt karriärläge, mycket tid spenderas i laddsekvenser, det tar tid att låsa upp innehåll
      overall score
      Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

      Relaterade texter

      0
      WWE 2K18Score

      WWE 2K18

      RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

      The Golden Age, Attitude och PG-13, wrestlingvärldens eror övergår i nya med jämna mellanrum. Här på Gamereactor har nu Lisa stulit 2K-facklan från Jonas Mäki, är hon lika frälst som redaktionens wrestling-kung tidigare varit?

      0
      Premiärdatumet för WWE 2K18 till Switch

      Premiärdatumet för WWE 2K18 till Switch

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      Wrestling-fans som sett fram emot att fribrottas i WWE 2K18 till Switch kommer inte behöva vänta särskilt länge till innan de får sätta igång. Redan imorgon kommer...

      0
      Galonkalsonger och buggar i WWE 2K18

      Galonkalsonger och buggar i WWE 2K18

      NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

      Det finns enligt de allra flesta av oss på redaktionen väldigt, väldigt, väldigt få företeelser som är mer pinsamt usla än just WWE. Enorma, inoljade, bättre begagnade...

      3
      Spela 8 bits-wrestling i WWE 2K18

      Spela 8 bits-wrestling i WWE 2K18

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      En av de nya funktionerna i kommande WWE 2K18 är något vi gissar att retrofans kommer älska. Olika filter som nämligen att erbjudas för att ge spelet samma look som...



      Loading next content