Svenska
Gamereactor
recensioner
Tiny Metal

Tiny Metal

Sony levererar ett helt okej strategispel till Nintendo Switch, men det finns bättre att välja på...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Tiny Metal är utvecklat av Area 35, och ges ut av Sony Music Entertainment, så det är det första Sony-spelet som även ges ut till en Nintendo-konsol. Spelet har inte allt för högt tempo och grafiken är ljus och färgglad, samt passar Tiny Metal perfekt till Switch. Men tyvärr så finns det bättre spel i liknande anda att välja på, till exempel Mario + Rabbids Kingdom Battle.

Storyn kretsar kring den försvunna överste Luja Lindberg från det Artemisiska Imperiet. I hans frånvaro har löjtnant Nathan fått ta över. Kanske inte så farligt i vanliga situationer, men just då anfaller det ondskefulla Zipang-imperiet (som är väldigt likt Japan) Artemisia. Efter lyckat försvar mot de första invasionsstyrkan leder Nathan sitt egna anfall på Zipangs territorium. För det tar han hjälp av legosoldaterna White Fang, som leds av en kvinna vid namn Wolfram. Utöver själva krigsförandet, så har karaktärerna tid att prata om sina personliga relationer. Det hela är ganska klichéartat, så vänta dig inget nytt och spännande här.

HQ

Storyn är inte allt för märkvärdig, och det finns alldeles för mycket av den. Handlingen förs vidare enkom av engelsk textning och japanskt röstskådespelande samt lite engelskt tal från karaktärerna under själva striderna ("wham bam thank you ma'am" är bland annat en av de engelska fraserna du kan stöta på). Det hela ger en känsla av att lokaliseringsprocessen inte är helt färdig, det hade varit bättre om det hade gått att välja att spela helt på japanska, eller helt på engelska.

Detta intryck av ofärdighet förstärks bara i andra spellägen. Skirmish är en samling av olika uppdrag, totalt så finns det 56 stycken av dem. Du kan dock bara spela dem ensam mot AI fiender. Du måste verkligen vara motiverad för att ta dig igenom de 56 uppdragen bara för att ha det gjort. Huvudmenyn utlovar ett flerspelarläge, men vid närmare titt så står det att den ska "komma snart". Det är alltså ganska klart att Tiny Metal är ofärdigt spel som rusades ut på marknaden. När själva spelet till stor del liknar turordningsbaserade brädspel, ett inte allt för fullproppat hörn av spelvärlden, så hade det nog varit bättre att vänta med att släppa spelet tills det var helt färdigt.

Detta är en annons:

Spelet hämtar ganska stor inspiration från Advance Wars-serien. Kartan är uppdelad i kvadrater, och du flyttar fram dina enheter på klassiskt turordningsbaserat sätt. Dessa enheter känns ibland lite väl närsynta, de ser inte mer än 3 meter framför sig, och även om du redan besökt en plats, så kryper krigets dimma allt för nära inpå. Du ser inte fiendeenheter förrän de är precis framför dig. Det är ju inte det allra bästa i ett strategispel och det resulterar i att du mer eller mindre bara reagerar på fiendens handlingar, det finns ingen större plats för strategiskt planerande från din sida som spelare. Spelet resulterar allt för ofta i enkelt "gör om, gör rätt"-tänk, då du sällan kan ana vad som kommer ske i en nära framtid.

Du bygger inga byggnader i Tiny Metal, utan du måste erövra dem. Du rekryterar sedan dina markenheter från en lagerbyggnad, för flygande enheter är det ett torn som gäller, och i spelets observatorium kan du kalla in hjälteenheter, som är starkare versioner av de vanliga enheterna. Av någon outgrundlig anledning får du som spelare ingen handledning i vad de olika byggnaderna gör, det enda sättet att ta reda på det är att erövra dem.

Tiny Metal
Räkna med feta strider som gott och väl kan ta en timme att spela igenom.

Du kan heller inte förstöra fiendens byggnader på kartan. Däremot kan du krossa fiendens krigsmaskin genom att helt enkelt ställa dina enheter på deras skapelser, du behöver inte ens erövra dem. Parkerar du till exempel en stridsvagn på en av fiendens byggnader så kan de inte producera fler enheter från den. De flesta uppdrag i spelet går ut på att förgöra alla fiendens enheter, så att hindra deras produktion av fler sådana är ett viktigt taktiskt drag. Självklart är det återigen inget som spelet berättar för dig, jag råkade snubblade på denna taktik under mitt spelande.

Detta är en annons:

De olika enheterna bygger på det gamla beprövade "sten sax påse"-upplägget. Oftast är det dock bäst att bygga några infanterienheter för att hålla viktiga fiendebyggnader, och sedan satsa på en stor stridsvagnsarmé. De må vara långsamma, men de är tåliga och dödliga, och du kan enkelt blockera flaskhalsar och förhindra flankeringar med dem. Det finns även några artilleripjäser och specialiserad infanterienheter, men oftast är stridsvagnarna det bästa valet. De olika enheterna har samma problem som byggnaderna som producerar dem, det är svårt att veta vad deras styrkor och svagheter är, såvida du inte redan använt dem innan. Återigen resulterar det i "gör om, gör rätt"-tänkande.

Tiny Metal
Bättre instruktioner hade verkligen inte varit fel.

Spelet har ett alldeles för långsamt tempo. Först får du läsa en massa ganska tråkig dialog, som lägger upp det kommande uppdraget. Därefter börjar själva striden. Ju större själva striden är, ju mer tid tar det självklart att klara av dem. Uppdragen kan ta uppemot 60 minuter att avsluta. Som tur är så kan du spara i stort sett när som helst, men det finns ett stort problem. Som jag redan nämnt, så är det otroligt svårt att förutse vad som kommer att ske, så du märker ofta inte av en stundande katastrof innan det är alldeles för sent. Det vore ju såklart bra att kunna spara innan ett stort anfall, men det är otroligt svårt att veta när de sker.

Ljudet i Tiny Metal är helt okej. Skott som avfyras, rytandet av stridsvagnsmotorer och explosioner är vad du kan vänta dig höra. Det är inte heller något större fel på röstskådespelet, men det är inget särskilt bra som sticker ut där heller. Problemen ligger i det tekniska. Redan under den första mellansekvensen så faller bilduppdateringen ganska märkbart. Det finns också en tidsgräns på runt sisådär 20 sekunder innan du kan hoppa över dessa videosnuttar. Färgglad grafik och enkel enhetsdesign är det i sig självt inget fel på, men det blir ibland lite svårt att märka vissa enheter på kartan. Varken byggnader, träd, eller några andra delar av själva slagfältet går att ha sönder, vilket leder till rätt ganska så långtråkigt krigande.

Tiny Metal
Engelska röster hade varit trevligt.

Enkel grafik och ett långsamt tempo får Tiny Metal att passa perfekt till Nintendo Switch. Att strida mot Zipangs styrkor kan vara ett kul sätt av spendera en lång bussresa. Det stora problemet är att Nintendo Switch redan har ett mycket bättre spela av samma sort i sin arsenal, och det är Mario + Rabbids Kingdom Battle. Andra konsoler har också bra mycket bättre spel av samma sort att erbjuda, så Tiny Metal har inte mycket att komma med, trots sin prislapp på runt 300 kronor. Om du väntat på något i stil med de gamla Advance Wars-spelen kan dock Tiny Metal fortfarande vara något för dig.

HQ
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Klassiskt turordningsbaserat krigande, bra sparfunktion, många uppdrag, välgjord ljudbild
-
Stundtals fult, tråkig story, endast japanskt röstskådespel, striderna är för långa, för mycket går ut på att prova sig fram
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content